اعتراضات سراوان؛ مولوی عبدالحمید: سوخت‌بری برای مسئولان از راه‌های دور زدن تحریم‌ها بود‎

شنبه, 9ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

تصویری آرشیوی از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان

تصویری آرشیوی از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به کشته شدن سوخت‌بران با شلیک نیروهای سپاه پاسداران گفت که «خود مسئولین راضی بودند برای دور زدن تحریم‌ها سوخت خارج شود».

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان در واکنش به کشته شدن سوخت‌بران با شلیک نیروهای سپاه پاسداران گفت که «خود مسئولین راضی بودند برای دور زدن تحریم‌ها سوخت خارج شود».

وی روز جمعه ۸ اسفند در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت گفت خروج سوخت از طریق مرزها یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها بود که خود مسئولین نیز به این امر «راضی» بوده‌اند و سوخت‌بران به نوعی به دولت در زمینۀ دور زدن تحریم‌ها خدمت کرده‌اند.‎

آقای عبدالحمید در ادامه عنوان کرد حتی مسئولین برای او «پیغام داده‌ بودند که خودش نیز تضمینی باشد که اگر سوختی خارج شد، پول دولت تضییع نشود».

به گفته وی، صادرات دریایی سوخت به خاطر تحریم‌ها مشکل بود و خروج سوخت از طریق مرزها در راستای منافع دولت محسوب می‌شد.

 
واکنش مولوی عبدالحمید به کشته شدن سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان
 
 
طی روزهای گذشته اعتراضاتی در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان نسبت به کشته شدن سوخت‌بران با شلیک نیروهای سپاه پاسداران آغاز شد.

حبیب‌الله سربازی، فعال بلوچ در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته است اسامی ۱۶ کشته یا زخمی محرز شده و تعداد دیگری کشته و زخمی به پاکستان برده شده‌اند و پلیس پاکستان که از بلوچ‌های منطقه بودند آنها را مداوا کرده‌اند.

وی گفت: «طبق آماری که اعلام شده ۳۰ درصد از سوخت‌بری مربوط به سوخت‌برهای خرد بلوچ است و ۷۰ درصد توسط ارگان‌های دیگری مثل سپاه پاسداران انجام می‌شود، اما سپاه پاسداران همین ۳۰ درصد را هم می‌خواهد در انحصار خود بگیرد.»

آقای سربازی در ادامه گفت: «آنچه سبب شده این اتفاق بیفتد به طرح رزاق برمی‌گردد که طبق این طرح، سپاه پاسداران، چند پمپ بنزین در نقطه صفر مرزی تأسیس کرد و گفت تا شعاع ۲۰ کیلومتری به مرزنشینان سوخت می‌دهیم که بفروشند در حالی که سوخت‌بران بلوچستان از همه شهرهای بلوچستان هستند چون فقر بیداد می‌کند و تا ۶۰ درصد آمار بیکاری وجود دارد.

وی افزود: «وقتی هیچ شریان اقتصادی و صنعتی در منطقه نیست، این افرد بیکار نمی‌توانند دست از این کار بکشند که سپاه پاسداران به نفع خودش ببرد.»

آقای عبدالحمید روز جمعه اعلام کرد ما می‌خواهیم دولت و مسئولین موضوع تیراندازی به سوخت‌بران را به دقت بررسی کنند و اگر ماموری خلاف قانون عمل کرده، طبق قانون مجازات شود و مسئولین عذرخواهی کنند.

وی گفت اگر مردم هم خلافی کرده‌اند، طبق قانون با آنها برخورد شود.

امام جمعه اهل سنت بلوچستان همچنین از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و منتظر بررسی موضوع باشند.

با استفاده از ویدیوی سخنرانی مولوی عبدالحمید و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

از: رادیو فراد


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.