مسئول بازرگانی ایران و ژاپن: امکان تهاتر پول نفت با کالا نیز وجود ندارد

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن می‌گوید با پول‌های مسدود شده ایران در ژاپن به خاطر تحریم‌های آمریکا حتی نمی‌توان دادوستد پایاپای هم انجام داد «تا در قبال آن ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید را تأمین کنیم.»

بر اساس گزارش‌ها، ۳ میلیارد دلار از پول نفت صادراتی ایران در ژاپن مسدود مانده است، اما ایران تنها می‌تواند برای واردات اقلام انسان‌دوستانه، به‌ویژه دارو و مواد غذایی از این منابع استفاده کند.

بهرام شکوری دوشنبه ۱۱ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اظهار امیدواری به رفع تحریم‌های آمریکا گفت دولت تلاش می‌کند تا این پول‌ها به کشور بازگردد، بنابراین باید در بدنه حاکمیت در این مورد و موضوعات دیگر مانند «اف‌ای‌تی‌اف» یک تعامل صورت بگیرد و چاره‌ای جز آن نداریم.

گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پول‌شویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه خود لازم می‌داند.

آقای شکوری همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور تشکیل نمی‌شود گفت: «معمولاً ژاپنی‌ها خیلی علاقه‌مند به این کار نیستند و به دلیل تحریم‌ها مقاومت می‌کنند.»

بر اساس آمارهای رسمی وزارت اقتصاد ژاپن، این کشور پارسال تنها ۳۴ میلیون دلار واردات از ایران داشته است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸ بالای ۳.۶ میلیارد دلار بود. بدین ترتیب طی سه سال، صادرات ایران به ژاپن صد برابر افت داشته است.

صادرات ژاپن به ایران نیز از ۷۳۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۸۱ میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسیده است.

منابع: ایلنا، وزارت اقتصاد ژاپن / ف.ق / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.