نشست شورای حکام؛ تلاش اروپا و آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ابراز نگرانی رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس، درباره کاهش نظارت بازرسان در ایران، سه کشور اروپایی به همراه آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران تلاش می‌کنند.

گروسی روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه در اظهارات خود خطاب به شورای حکام گفت: «من قبلا اطلاع داده بودم که متوقف یا محدود کردن فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در این مرحله تاثیر جدی بر توانایی آژانس برای گزارش در مورد اجرای تعهدات ایران خواهد داشت.»

او به تعهدات ایران اشاره کرد و گفت وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشاء انسانی، از جمله ذرات تغییر یافته ایزوتوپی، در مکانی که به آژانس اعلام نشده، نشانه روشنی است که مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این مکان وجود داشته است.

گروسی همچنین اشاره کرد در غیاب توضیح فنی معتبر از سوی ایران، آژانس به شدت نگران است که ممکن است مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در این مکان اعلام‌نشده وجود داشته باشد و این مواد هسته‌ای توسط ایران تحت توافق‌نامه پادمانی گزارش‌نشده باقی بماند.

مدیرکل‌ آژانس اضافه کرد: «پس از ۱۸ ماه، ایران توضیحات لازم، کامل و معتبر فنی در ارتباط با وجود این ذرات ارائه نکرده است.»

علاوه بر این گروسی اشاره کرده که ایران هنوز درباره وجود ذرات اورانیوم در سه مکان دیگری که اعلام نشده بود به سوالات آژانس پاسخ نداده است.

او ضمن ارجاع به توافق پادمانی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفت: «مطابق ماده ۳۹ توافق پادمانی، توافقنامه‌های فرعی مورد موافقت نمی‌توانند یک‌جانبه تغییر کنند. پس ایران ملزم به ادامه اجرای کد ۳.۱ اصلاح‌شده ترتیبات فرعی آن توافقنامه است.»

گروسی افزود: «‌عدم انجام این کار با تعهدات ایران تحت مقررات فرعی توافق‌نامه پادمانی مغایرت دارد.»

این مقام آژانس ضمن اشاره به سفر اخیرش به تهران گفت «من نگرانی خود را از عدم پیشرفت در توضیح موضوعات پادمانی، مربوط به چهار محل ذکرشده، به دولت ایران تاکید کردم.»

 

تلاش برای تصویب قطعنامه علیه ایران

 

این نشست شورای حکام در حالی برگزار می‌شود که پایگاه خبری بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد آمریکا در حال جلب حمایت کشورهای دیگر برای تصویب یک قطعنامه پیشنهادی مبنی تشدید فشار بر ایران به دلیل افزایش فعالیت‌های هسته‌ای است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این تلاش‌ هشدار داد که صدور قطعنامه در شورای حکام موجب «به هم ریختن شرایط کنونی» می‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز دوشنبه گزارش داد که بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان در حال فشار برای پیشبرد این اقدام آمریکا هستند. رویترز نوشته در پیش‌نویس این بیانیه که آن را مشاهده کرده، درباره عدم پیشرفت در اخذ توضیح از ایران درباره ذرات اعلام‌نشده اورانیوم در سه مکان ابراز نگرانی شده است.

با این حال، بر اساس همین گزارش،‌ روسیه از قطعنامه مورد نظر حمایت نکرده و گفته کمکی به روند بازگشت به برجام نمی‌کند.

قرار است شورای حکام در وین طی نشست خود به بررسی گزارش بازرسان آژانس درباره افزایش تولید سوخت هسته‌ای و کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده ایران بپردازد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.