روزنامۀ “لاکروا” : توافق ٢۵ ساله یک مشت خیالات برای قوّی جلوه دادن رژیم ایران در مقابل آمریکا است

سه شنبه, 10ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

وزرای امور خارجۀ چین و ایران در تهران هنگام امضای توافق همکاری بیست و پنج ساله میان دو کشور.

وزرای امور خارجۀ چین و ایران در تهران هنگام امضای توافق همکاری بیست و پنج ساله میان دو کشور. – AFP

روزنامۀ فرانسوی “لاکروا” از قرارداد موسوم به همکاری بیست و پنج ساله ایران و چین به عنوان یک مشت “خیالات” و سندی بی‌محتوا یاد کرده که تنها اهمیت آن شاید سفت کردن موقعیت علی خامنه‌ای و طرفداران وی در قدرت باشد که در مقابل جناح باصطلاح مدافع غرب از سیاست چرخش به شرق پشتیبانی می‌کنند و قصد دارند با این سند وانمود کنند که از انزوای دیپلماتیک ناشی از فشارهای آمریکا خارج شده‌اند.

روزنامۀ “لاکروآ” تصریح کرده که خود خبرگزاری “تسنیم”، وابسته به سپاه پاسداران، از امضای سند همکاری ایران و چین به عنوان موفقیت مدافعان سیاست خارجی چرخش به شرق و در عین حال شکستی بزرگ برای مدافعان غرب یاد نموده است.

“لاکروآ” یادآوری کرده است که حکومت ایران سند امضاء شده با چین را “نقشۀ راهنمای کامل” نامیده که گویا دربرگیرندۀ فصل‌های سیاسی، راهبردی و اقتصادی در همکاری‌های بیست و پنج سالۀ دو کشور است، هر چند در واقعیت هیچ اطلاعاتی در خصوص محتوای این سند منتشر نشده است. در عوض، به نوشتۀ “لاکروا”، تا دلتان بخواهد در خصوص این سند فانتزی و داستان سرهم شده است.

“لاکروا” می نویسد : برای نمونه، پیش از این اعلام شده بود که چین قصد دارد به موجب این قرارداد بین ۴٠٠ تا ۶٠٠ میلیارد دلار در زیرساخت‌ها، ارتباطات و حمل‌و‌نقل ایران سرمایه‌گذاری و نیروهای نظامی خود را برای حفاظت از طرح‌های اقتصادی خود در ایران مستقر کند.

“لاکروآ” تصریح می‌کند که چنین مواردی در سند امضا شده نیست. نشریۀ فرانسوی سپس به نقل از موّرخ آمریکایی، “بیل فیگروا” که نویسندۀ اثری دربارۀ مناسبات ایران و چین است، نوشته است که توافق امضا شده میان تهران و پکن نه روش‌های اجرایی دارد نه اهداف قابل تشخیص یا حتا برنامه های مشخص. موّرخ آمریکایی می افزاید که سند امضا شده “خواستار یک همکاری مبهم از طریق تقویت تماس‌ها در شماری از زمینه هاست.” کارشناس آمریکایی سپس بعید ندانسته که رژیم اسلامی ایران بخواهد از این طریق تصویر یک حکومت قوّی از خود را به نمایش بگذارد که گویا توانسته از انزوای دیپلماتیک ناشی از فشارها و تحریم‌های آمریکا خارج شود.

روزنامۀ کاتولیک‌های فرانسه سپس افزوده است که توافق امضا شده میان ایران و چین در شکل و در مضمون شبیه قراردادهایی است که چین پیش از این با شماری از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی امضا کرده است. به بیان دیگر، توافق امضاء شده با تهران به چین اجازه می‌دهد که مناسبات خود را در خاورمیانه متعادل سازد و خواستار اجرای کامل برجام شود که چین از امضاءکنندگان آن است و تنها در چارچوب آن مبادلات اقتصادی میان پکن و تهران امکانپذیر است.

“لاکروا” در پایان می‌افزاید : “درست است که نزدیکی پکن و تهران جزئی از تلاش‌های چین برای راه اندازی طرح اقتصادی خود موسوم به “راه ابریشم” است که هدف از آن وصل کردن اقتصاد چین به دیگر نقاط جهان است. اما، در وضعیت حاضر، این قرارداد هیچ کمکی به حسن روحانی و محافظه کاران میانه رو در رژیم اسلامی نمی‌کند تا در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری بیلان اقتصادی خود را مثبت جلوه دهند.   

هفتۀ نامۀ فرانسوی “لوپوئن” نیز در مطلبی جداگانه در خصوص سند امضاء شده میان تهران و پکن از قول فریدون خاوند، اقتصاددان مقیم پاریس، یادآوری کرده است که سند امضاء شده “توافق بین المللی” نیست، یک تفاهم‌نامه است که فی نفسه قابلیت اجرایی ندارد و در پنج صفحه به زبان‌های چینی و فارسی نوشته شده است. “لوپوئن” سپس از قول اسفندیار باتمانقلیچ، کارشناس امور مالی، افزوده است که این دست تفاهم‌نامه‌ها جزئی از ابزارهای رایج دیپلماسی چین است که هیچ امتیاز ویژه ای به طرف مقابل اعطاء نمی‌کند، هر چند به گفتۀ فریدون خاوند، حسن روحانی و محمدجواد ظریف می‌خواهند با اتکاء به سند امضاء شده به رقبای خود در درون قدرت بگویند که آنان توانستند شکست برجام را با یک مناسبات ویژه با چین جبران کنند. در این حال، علی واعظ، مدیر تحقیق در اندیشکدۀ “گروه بحران” در آمریکا به هفته‌نامۀ “لوپوئن” گفته است که موفقیت تفاهم‌نامۀ امضاء شده با چین به کاهش تنش میان ایران و آمریکا یا افزایش تنش میان پکن و واشنگتن بستگی دارد. در هر حال، به گمان فریدون خاوند، با این سند، تهران می‌خواهد به واشنگتن بگوید که متحدان خود را حفظ کرده تا از موضع قدرت وارد مذاکرۀ احتمالی با آمریکا شود.  

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.