آمار رسمی کرونا در ایران: ۲۰۰ قربانی و بیش از ۲۰ هزار مبتلا در یک روز

چهارشنبه, 18ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه، از شناسایی ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا و ۱۹۳ قربانی این بیماری در کشور خبر داد.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، از بیش از ۲۰ هزار نفری که به بیماری کووید مبتلا شده‌اند دو هزار و ۳۱۹ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

این چندمین روز متوالی پس از پایان تعطیلات نوروز در کشور است که آمار مبتلایان به کرونا رکورد قبلی خود را می‌شکند. آمار رسمی مبتلایان در روز سه‌شنبه بیش از ۱۷ هزار نفر بود.

در همین حال در مقایسه با آمار یک هفته گذشته، آمار روز چهارشنبه بیانگر افزایش بیش از دو برابری است. یک هفته پیش یعنی چهارشنبه، ۱۱ فروردین، آمار مبتلایان ده هزار و ۳۳۰ و آمار قربانیان تنها ۹۳ نفر بود.

رسانه‌های داخل ایران به نقل از سیما سادات لاری گزارش دادند که با فوت ۱۹۳ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته،‌ مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسیده است.

ساعتی پیشتر معاون کل وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده بود که وضع در ایران آن‌چنان بحرانی است که بعید نیست شاهد روزی ۶۰۰ قربانی نیز باشیم.

در اسفندماه ۹۹ و در روزهای منتهی به عید نوروز، مقام‌های دولتی با وجود هشدارهای کارشناسان، مانع جدید در جلوگیری از سفرهای نوروزی شهروندان ایجاد نکردند و تنها ضمن خواهش و التماس هشدار دادند که وضعیت کرونا پس از تعطیلات نوروز، به رفتار مردم بستگی دارد.

ایرج حریرچی همزمان از وضعیت قرمز بیش از ۲۵۷ شهر کشور خبر داده است. به گفته آقای حریرچی، مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور به بیش از ۸۵ درصد رسیده که شامل مراکز استان‌ها است.

بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا از ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه ۲ و ۳ در شهرهای قرمز و نارنجی به مدت دو هفته خبر داده است.

مشاغل گروه دو شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی است.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تهران هم اعلام کرده است که با توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا و بر اساس جمع‌بندی در ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه، از امروز تا اطلاع ثانوی، حضور دانشجویان در این دانشگاه ممنوع است.

منابع مستقل و حتی بعضی منابع رسمی بارها اعلام کرده‌اند که شمار قربانیان کرونا در ایران دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است.

از: رادیو فردا

*****

موج چهارم کرونا؛ وزارت بهداشت اطلاعیه‌اش درباره لزوم تعطیلی دو هفته‌ای را تکذیب کرد

معاونت بهداشت وزارت بهداشت صدور اطلاعیه‌ای از سوی این معاونت درباره پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای سراسری و احتمال افزایش جان باختگان به ۶۰۰ نفر در روز را تکذیب کرد.

 در این اطلاعیه تاکید شده که همه اخبار و توصیه‌ها درباره کرونا توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  اعلام می شود.

این تکذیبیه در حالی صادر شده که این اطلاعیه در خبرگزاری‌های رسمی از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شده بود.

در این اطلاعیه آمده بود در صورت اجرا نشدن پیشنهاد تعطیلی سراسری دو هفته‌ای، آمار جان باختگان کرونا به ۶۰۰ نفر خواهد رسید.

این اطلاعیه همچنین پیشنهاد داده بود که ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری و محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم اعلام کند.

مقام‌های بهداشتی تعدادی از استان‌های ایران نیز خواستار تعطیلی دو هفته‌ای شده‌اند.

در همین حال حجت الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان گفت که پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای اصفهان به ستاد ملی کرونا اعلام شده است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که وضعیت شیوع کرونا از «پلکانی» به «آسانسوری» و اکنون به وضعیت «موشکی» رسیده است. 

او گفت که بر اساس برخی از پیش‌بینی‌ها تعداد جان‌باختگان به ۳۰۰ تا ۶۰۰ نفر خواهد رسید.

حریرچی در یک برنامه تلویزیونی گفت که وزارت بهداشت مخالف سفرهای نوروزی بوده اما مقام‌های دیگر به دلایل اقتصادی با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه اعلام کرد که نمی تواند اعلام کند کدام مقامات با سفرهای نوروزی موافق بوده‌اند.

از روز ۱۸ فروردین ۲۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

پیش از سفرهای نوروزی تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی که اینک به ۳۸۶ شهرستان رسیده، جمعا ۴۰ شهرستان بود.

تعدادی از دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز از افزایش جان باختگان خبر داده‌اند. در همین حال محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، از افزایش سه برابری جان باختگان کرونا در این شهر خبر داد.

به گفته هاشمی، تعداد جان باختگان به کمتر از ۲۰ نفر در روز رسیده بود اما اکنون به بالای ۵۰ و نزدیک به ۶۰ نفر رسیده‌ است.

از: ایران اینترنشنال

*****

استاندار تهران:

توقف فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در تهران به مدت ۲ هفته/ قرنطینه تهران منتفی است

ویروس جهش یافته انگلیسی در تمام کشور گردش پیدا کرده و در ۳۰ استان روند بیماری رشد شتابی گرفته است.

استاندار تهران از توقف فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ به مدت دو هفته خبر داد.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه شورای اداری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت:‌ مهمترین رویداد پیش رو در سال ۱۴۰۰ انتخابات است که در حوزه تهران چهار انتخابات برگزار می‌شود. بی تردید یکی از مسائلی که موجب ایجاد شور و اشتیاق مردم برای مشارکت در انتخابات خواهد شد مدیریت بیماری کروناست که متأسفانه شلوغی بازار، بازگشایی تالارها و عدم رعایت فاصله‌گذاری در اسفندماه و در ادامه سفرهای نوروزی موجب شده که در حال حاضر روند فزاینده مبتلایان در کشور را شاهد باشیم.

وی افزود: ویروس جهش یافته انگلیسی قدرت درگیر کردن همه سنین را دارد و این ویروس در تمام کشور گردش پیدا کرده و در ۳۰ استان روند بیماری رشد شتابی گرفته است. لذا لازم است که با اتخاذ تصمیمات، کنترل بیماری را در دستور کار قرار دهیم.

بندپی ادامه داد: از ابتدای آذر تا پایان اسفند با اتخاذ تدابیر این بیماری را مدیریت کردیم و در حال حاضر نیز با تشدید محدودیت‌ها و نظارت بر اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تقویت طرح محله محور شهید سلیمانی باید مدیریت و کنترل بیماری را در دست بگیریم.

استاندار تهران تأکید کرد: در تهران روند شیوع این بیماری فزاینده است و مراجعات سرپایی، بستری و فوتی‌ها روند افزایشی دارد. باید خودمان را برای اجرای مصوبات ستاد ملی و جذب همکاری مردم همچون گذشته آماده کنیم.

وی در خصوص محدودیت مشاغل مختلف گفت:‌ مشاغل ضروری همچون دستگاه‌های خدمت‌رسان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشاغلی که مایحتاج مردم را مهیا می‌کنند باید فعالیت کنند اما فعالیت پاساژها، تالارها، مراکز آموزشی، سینماها، مراکز ورزشی و حتی برگزاری مراسم مذهبی جزو فعالیت‌هایی است که در شهرهای قرمز باید متوقف شوند.

وی ادامه داد: از سایر اقشار و صنوف مشمول محدودیت‌ها درخواست می‌کنیم به صورت داوطلبانه این کار را انجام دهند و برای دو هفته فعالیت‌های خود را متوقف کنند. بی‌تردید چیزی اضافه بر مصوبات ستاد ملی قابل اجرا نیست. در خصوص فعالیت ادارات نیز تنها باید در شهرهای قرمز از یک سوم نیروهای خود به صورت حضوری استفاده کنند. قطعا نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور است و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد لذا موضوع قرنطینه تهران منتفی است.

استاندار تهران در خصوص تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ترافیک در تهران نیز گفت:‌ سال گذشته نیز این موضوع مطرح بود اما هنگامی که کاهش فعالیت‌ها را داریم قطعا رفت و آمدها کاهش پیدا می‌کند و براساس مصوبات قانونی شهر با تراکم جمعیت نباید مواجه باشد.

محسنی بندپی بار دیگر با تأکید بر اینکه فعالیت گروه‌های ۱ در تهران ادامه دارد و مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود، افزود: برخی مشاغل داوطلبانه فعالیت خود را متوقف کردند و برخی نیز تذکر گرفته‌اند که حداکثر تا پایان امروز فعالیت خود را متوقف کنند. متأسفانه هنوز شهر دارای تراکم جمعیتی است و گویا این پیام دریافت نشده که کرونای جهش یافته انگلیسی را جدی بگیرند. درخواست ما این است که با توسعه دولت الکترونیک و بهره‌گیری از دورکاری، مردم برای مدت دو هفته همکاری داشته باشند تا مدیریت بیماری محقق شود. از شروع اعلام وضعیت قرمز برای تهران روز گذشته مصوبات ابلاغ شده لذا از روز گذشته به مدت دو هفته این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد و در صورت نیاز تمدید می‌شود.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.