نیویورک تایمز: انفجار نطنز ٩ ماه برنامۀ اتمی ایران را عقب انداخت و قدرت چانی‌زنی تهران را کاهش داد

دوشنبه, 23ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

دستگاه‌های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز

نشریۀ آمریکایی “نیویورک‌تایمز” به نقل از مقامات امنیتی آمریکا و اسرائیل نوشت که در انفجار روز یکشنبه در تأسیسات نطنز اسرائیل دست داشته و این انفجار به مدت ٩ ماه توانایی غنی‌سازی اورانیوم ایران را به تأخیر انداخته و موضع تهران را در مذاکرات جاری اتمی در مقابل آمریکا بسیار تضعیف کرده است.

“نیویورک‌تایمز” به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل انفجار جدید در تأسیسات نطنز را “بزرگ” توصیف کرده و گفته است که این انفجار به نابودی کامل سیستم برق رسانی داخلی و مستقل سانتریفیوژهای زیرزمینی این تأسیسات منجر شده است.

جمهوری اسلامی ایران هنوز توضیحی دربارۀ منشاء این انفجار ارائه نداده و رسماً گروه یا دولتی را به انجام آن متهم نکرده است، هر چند شبکۀ سیزده تلویزیون اسرائیل این انفجار را به موساد نسبت داد و برخی تحلیلگران اسرائیلی مدعی شدند که آمریکا از وقوع این انفجار ناخرسند نیست. 

علی واعظ، مدیر تحقیق دربارۀ ایران، در مؤسسۀ بین‌المللی و تحقیقاتی “گروه بحران” بسیار بعید دانسته که انفجار جدید تأسیسات نطنز حاصل یک حملۀ سایبری بوده باشد. او حملۀ غیرمستقیم یا عامل نفوذی را محتمل ترین سناریو در وقوع این انفجار خوانده است.

به نوشتۀ “نیویورک‌تایمز” در پی انفجار جدید در تأسیسات نطنز تاثیر ایران در مذاکرات جاری جهت بازگشت آمریکا به برجام و احیای این توافق به طرز قابل توجه‌ای کاهش یافته است.  

انفجار جدید در تأسیسات نطنز با سفر وزیر دفاع آمریکا، ژنرال آستین، به اسرائیل و ملاقات او با نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور همزمان بود. به نوشتۀ نیویورک‌تایمز، معلوم نیست که در جریان این ملاقات‌ها مقامات دو کشور دربارۀ انفجار تأسیسات نطنز گفتگو کرده‌ باشند. اما، در همین ملاقات‌ها، وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانتز، گفت که اسرائیل و آمریکا به همکاری‌های نزدیک خود در خصوص پروندۀ اتمی ایران ادامه می‌دهند به طوری که هر گونه توافق جدید با ایران منافع حیاتی جهان، آمریکا و همچنین امنیت اسرائیل را تضمین کند و مانع از رقابت خطرناک تسلیحات اتمی در منطقه شود.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.