سه پناه‌جوی ایرانی در کمپ دیپورت: مقابل بازداشت و دیپورت ما بایستید

شنبه, 4ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

سه نفر از چهار پناه‌جوی ایرانی بازداشت شده در کمپ دیپورت «آیدین» ترکیه با ارسال فایلی صوتی، از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری خواستار آن شدند که ضمن اعتراض به بازداشت آن‌ها، از دیپورت‌شان ممانعت کنند.
طبق گفته‌‌های این پناه‌جویان، آن‌ها تحت فشارهای روانی قرار دارند و از احتمال هر لحظه دیپورت در هراس هستند.
این سه نفر در این فایل صوتی گفته‌اند در صورت بازگردانده شدن به ایران، تحت شکنجه و احکام سنگین قضایی قرار خواهند گرفت.

«اسماعیل فتاحی»، «لیلی فرجی» و «لیلی فرجی» [معروف به «زینب پرسپولیسی»] سه پناه‌جوی ایرانی هستند که در چهارم آوریل ۲۰۲۱ توسط پلیس بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت شهر «دنیزلی» ترکیه منتقل شدند. پس از آن،‌ هر چهار نفر به کمپ دیپورت آیدین انتقال یافتند و پی‌گیری‌های وکیل‌ آن‌ها به نام «بوسه برگامالی» مشخص کرد که به «اخلال در نظم عمومی» متهم شده‌اند.

بوسه برگامالی پیش‌تر نسبت به صدور حکم دیپورت و هم‌چنین تداوم نگه‌داری آن‌ها در کمپ دیپورت اعتراض کرده و گفته بود طی پروسه دادگاه، باید ثابت شود که این چهار نفر نظم عمومی را برهم نزده‌اند.

۹ آوریل، برگامالی خبر داد که ثبت شکایات به اتمام رسیده و ارایه شده است. طبق پیش‌بینی او، این پناه‌جویان در صورت پذیرش اعتراض، طی ۱۰ روز باید آزاد می‌شدند اما این اتفاق نیفتاد. برگامالی ۲۱ آوریل خبر داد که درخواست رفع بازداشت آن‌ها رد شده است.

او قرار است برای آزادی این پناه‌جویان، از راه‌های حقوقی دیگری اقدام کند. اما در صورت رد نهایی این خواسته، این پناه‌جویان ممکن است برای شش ماه در کمپ نگه‌داری شوند. برای همین، سه تن از این چهار پناه‌جوی بازداشتی با ارسال فایلی صوتی که در اختیار «ایران‌وایر» قرار گرفته است، نسبت به تداوم بازداشت خود اعتراض کرده و این احتمال را وارد دانسته‌اند که هر لحظه ممکن است به ایران بازگردانده شوند. آن‌ها از جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری خواسته‌اند که مقابل این اقدام بایستند.

متن کامل فایل صوتی به شرح زیر است:

خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل، اتحادیه اروپا و رونوشت به تشکل‌های مدافع حقوق انسانی و انسان‌های آزادی‌خواه؛

ما سه تن از پناه‌جویان سیاسی ایرانی که به علت‌ فعالیت‌های‌مان پیرامون حقوق انسانی در کشورمان با پرونده‌سازی‌های مکرر و شکنجه نهادهای امنیتی بارها دستگیر و زندانی شده و مجبور به ترک ایران بوده و از کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل متحد در ترکیه درخواست پناهندگی کرده و تحت حفاظت بین‌الملل هستیم، بدین وسیله به اطلاع می‌رسانیم به علت شرکت در یک تجمع قانونی که دارای مجوزهای لازم از سوی دولت ترکیه بوده، در تاریخ ششم آوریل ۲۰۲۱ دستگیر شده و تاکنون در کمپ دیپورتی آیدین در بازداشت به سر می‌بریم. بر اساس مدارک موجود در پرونده که در اختیار وکیل و ما قرار گرفته است و هم‌چنین اظهارات مسوولان، اتهام مطرح شده علیه ما، «مختل کردن نظم عمومی» با شرکت در این تجمع بوده است؛ تجمعی که در اعتراض به خروج دولت ترکیه از معاهده استانبول و در دفاع از حقوق زنان صورت گرفته و ما نیز به عنوان مدافع حقوق زنان در این تجمع شرکت کرده‌ایم.

و صرف به این دلیل، ۱۵ روز بعد از تجمع، بدون اخذ دفاعیه و تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه عادلانه، به صورت فراقانونی حکم دیپورت و بازداشت ما صادر شده و دستگیر شدیم. به دلیل سوابق ترکیه در عدم پایبندی به معاهدات بین‌المللی در خصوص پناه‌جویان و استفاده از آن‌ها برای پیش‌برد مقاصد سیاسی و اهرم چانه‌زنی با اتحادیه اروپا و هم‌چنین همکاری امنیتی با دولت ایران، ترکیه به هیچ‌ عنوان کشوری امن برای پناه‌جویان سیاسی نبوده و بارها در این کشور شاهد ترور، ربوده شدن و بازگرداندن پناه‌جویان سیاسی توسط نیروهای امنیتی به ایران بوده و در موارد بسیاری دولت ترکیه به بهانه‌های واهی بنا به همکاری با دولت ایران، پناه‌جویان سیاسی را به دولت ایران تحویل داده است که با احکام سنگین قضایی، شکنجه‌های نهادهای امنیتی، پرونده‌سازی‌های کذب، اعترافات تحت شکنجه تلویزیونی، حبس‌های طولانی‌مدت و حکم اعدام مواجه شده‌اند.

با توجه به این‌که هر سه نفر ما به دلایل سیاسی از ایران خارج شده‌ایم، در صورت دیپورت به ایران، ما نیز با این اعمال ضد بشری و شکنجه‌ها روبه‌رو خواهیم بود. هر لحظه امکان دیپورت ما به ایران وجود دارد. هم‌اکنون تحت فشارهای روانی قرار داریم. ما این اقدامات دولت ترکیه را در تضاد کامل با آزادی‌های فردی و اجتماعی و مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص پناهندگی و نقض فاحش موازین حقوق بشری دانسته و اعتراضات خود را به گوش مسوولین و جهانیان می‌رسانیم و خطاب به سازمان ملل، عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا می‌گوییم اقدام فوری و عملی برای آزادی و ممانعت از دیپورت ما به ایران، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل و اقدامات بازدارنده در خصوص این اقدامات ضد بشری دولت ترکیه را خواستاریم.

اسماعیل فتاحی، لیلی فرجی، زینب صحافی 
کمپ دیپورتی آیدین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.