دستکاری قانون بودجه توسط هیات‌رییسه مجلس؛ تغییر به نفع صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی

دوشنبه, 6ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

پرونده دستکاری اعداد و ارقام سند بودجه امسال توسط هیات رییسه مجلس که پس از تصویب آن در صحن علنی صورت گرفت، اکنون با تایید خبرگزاری رسمی دولت و ابراز بی‌اطلاعی سازمان برنامه و بودجه وارد مرحله تازه‌ای شده است.

روزنامه «سازندگی» روز دوشنبه ششم اردیبهشت‌ماه طی گزارشی در همین زمینه نوشته که این دست‌کاری‌ها در ۲۰۰ بند از جداول و برخی احکام رخ داده و به گفته یک نماینده مجلس بعضی از آن‌ها به نفع سازمان‌های صداوسیما و تبلیغات اسلامی بوده است.

اما سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اعلام کرده: «جداول بودجه ۱۴۰۰ در ۲۵ فروردین‌ماه در نامه‌ای توسط رییس مجلس شورای اسلامی به رییس‌جمهوری ابلاغ شد و سازمان برنامه و بودجه در جریان تغییرات نبوده است.»

این سازمان همچنین به سابقه «تلاش چندماهه» برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق برای تغییر محتوای بودجه در اسفندماه سال گذشته هم اشاره کرد و از ناکامی آن خبر داد.

نخستین بار هفته گذشته علی خضریان،‌ نماینده تهران،‌ بود که با انتشار تصویری از محمدباقر قالیباف و الیاس نادران، روسای مجلس و کمیسیون تلفیق، آن‌ها را متهم به دستکاری در ارقام بودجه و ایجاد رانت کرد.

 

هشدار میرسلیم؛ اشاره به رد اعتبارنامه

 

اکنون با جدی‌تر شدن این مساله مصطفی میرسلیم،‌ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در صفحه توییترش با اشاره به سابقه رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، رییس سابق کمیسیون تلفیق در مجلس فعلی، نوشت مجلس «حتما با مسئولان دست بردن در جداول بودجه ۱۴۰۰ برخورد خواهد کرد.»

تاجگردون که از حوزه انتخابیه گچساران به مجلس راه یافته بود با اعتراض برخی نمایندگان در روند بررسی اعتبارنامه‌اش از ورود به مجلس باز ماند.

 

نامه نمایندگان: تغییرات گسترده بود

 

این موضوع طی روزهای اخیر با نامه اعتراض بیش از ۱۰۰ نماینده به رییس مجلس بازتاب گسترده‌تری یافت. 

این نمایندگان میزان تغییرات ارقام را «گسترده» خواندند. نمایندگان معترض همچنین این اقدام قالیباف را «رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر» عنوان کردند.

 

قالیباف: با دوستان جلسه می‌گذارم

 

بودجه امسال در حالی توسط دولت حسن روحانی تنظیم شد که همزمان به بحران اقتصادی، تورم و رکود در کشور به دلیل ارقام بالای اعتبار برای نهادهای نظامی، ‌مذهبی و تبلیغاتی حکومت مورد انتقاد شدید افکار عمومی قرار گرفت.

اکنون قالیباف در این زمینه واکنش نشان داده و گفته است که جلسه‌ای را «شخصا» برای رسیدگی به این موضوع با «برخی دوستان» برگزار خواهد کرد.

 

دلخوش: در طول تاریخ قانون‌گذاری بی‌سابقه بود 

 

کاظم دلخوش،‌ سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، با تایید دستکاری‌ها آن را بی‌سابقه خوانده است.

او هیات رییسه مجلس را در این موضوع مسئول دانسته و گفته است: «چنین دستکاری در بودجه در طول تاریخ قانون‌گذاری سابقه نداشته است.»

با این حال مالک شریعتی نیاسر، ‌عضو کمیسیون تلفیق،‌ تغییر در ردیف‌ها و جدول‌ها را رد کرده و گفته است: «هیچ تصمیم بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق یا صحن علنی اتفاق نیفتاده و صحبت از رانت و امثال آن هیچ توجیهی ندارد.»

 

کمیسیون تلفیق: کارمان قانونی بود

 

در واکنش به نامه بیش از ۱۰۰ نماینده درباره این پرونده، هیات رییسه کمیسیون تلفیق مجلس در توضیحاتی کار خود را «قانونی و در موعد مقرر» عنوان کرد.

این کمیسیون در توضیح اقدام خود به «شرایط بودجه پیشنهادی اولیه و ناهم‌تراز دولت»، «رد کلیات در صحن علنی»، «اصرار بر ابلاغ بودجه قبل از پایان سال» و «از دست‌ رفتن فرصت سه‌هفته‌ای مجلس» اشاره کرد و آن را موجب محدودیت زمانی در بررسی خواند.

 

کانال سپاه قدس: جابه‌جایی برای تقسیم مسئولیت دولت بعد

 

کانال تلگرام سپاه قدس در گزارشی به این موضوع پرداخته و دلیل «دست‌کاری» و تغییر صدها میلیارد تومانی را مربوط به «تقسیم مسئولیت افراد در دولت آینده» دانسته است.

این کانال همچنین نوشته حسن روحانی و محمدباقر نوبخت، روسای دولت و سازمان برنامه و بودجه، قصد «آبروریزی و بازگرداندن بودجه» را داشته‌اند که در پی آن قالیباف با تعیین افرادی تعهد داده بودجه را به حالت قبل بازگرداند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.