دولت ایران ۱.۵ میلیارد دلار برای خرید واکسن کرونا در نظر گرفته است

یکشنبه, 12ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

حسن روحانی می‌گوید امیدواریم با شروع سال تحصیلی جدید بخشی از آموزش «حضوری» باشد

حسن روحانی در دیدار با جمعی از معلمان – عکس از خبرگزاری دانشجو

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۱۱ مهرماه، گفت که «دولت ۱.۵ میلیارد دلار برای خرید واکسن و نهاده‌های تولید واکسن در داخل کشور» در نظر گرفته است. 

رئیس جمهوری ایران که در آستانه روز ۱۲ اردیبهشت (که بنا به تقویم سیاسی جمهوری اسلامی ایران «روز معلم» نام‌گذاری شده است در دیدار با گروهی از معلمان حاضر شده بود، با بیان تخصیص این بودجه برای روند واکسیناسیون در ایران، گفت: «بسیار امیدوار هستیم به این که از مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید، در شرایطی باشیم که حداقل بخشی از آموزش به صورت حضوری انجام شود.»

بی‌شک یکی از مهم‌ترین پیامدهای شیوع گسترده کرونا در ایران، بغرنج شدن وضعیت آموزشی برای گروه کثیری از دانش‌آموزان  در مناطق محروم بوده است که از امکان تحصیل «آنلاین» به دلیل در اختیار نداشتن وسایلی چون تلفن هوشمند و تبلت، برخوردار نبودند و شمار زیادی از آنان ناچار به ترک تحصیل شدند، و این معضل حتی باعث خودکشی تعدادی از دانش‌آموزان مناطق محروم نیز شد.

امیدواری حسن روحانی به شروع سال تحصیلی در شرایطی متفاوت از سال قبل، در حالی بیان می‌شود که شرایط شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های بی‌شمارِ برجامانده از ادامه روند همه‌گیری و شتاب روزافزون آن در تمام نقاط ایران، دورنمایی مطلوب برای پایان این همه‌گیری و بازگشت جامعه به شرایط پیشاکرونایی در فاصله زمانی کوتاه، ترسیم نمی‌کند.

از یک‌سو خرید و واردات واکسن کرونا به ایران پس از دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر ممنوعیت ورود «واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی» بدل به ماجرایی سیاسی شد، و از سوی دیگر نبودِ شفافیت در سیاست‌های مقامات اجرایی و بهداشتی کشور برای آغاز طرح «واکسیناسیون عمومی» و حواشی بی‌شمار پیرامون آن در کشور، باعث شده است که وعده‌ها یا ابراز امیدواری‌های مقامات برای شروع طرح واکسن و مبارزه جدی و عملی با ویروس کرونا، چندان جدی تلقی نشود. 

حسن روحانی درحالی از اختصاص یک‌ونیم میلیارد دلار برای خرید واکسن خارجی و کمک به تولید واکسن داخلی می‌گوید که چندی پیش، از مشارکت بخش خصوصی در واردات واکسن استقبال کرده بود؛ موضوعی که انتقادات بسیاری را به دنبال داشت. 

بسیاری از منتقدان می‌گویند که اصرار ایران به تولید واکسن ملی باعث شده است که روند خرید واکسن از خارج به کندی پیش رود. پیش‌تر،  کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، گفته بود: «برنامه دولت این است که دوسوم واکسیانسیون از طریق تولیدات ملی انجام شود.» 

با این حال، چندی پیش سفیر ایران در مسکو اعلام کرد که قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن ضدکرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه، با آن کشور نهایی شده است.

کاظم جلالی روز پنجشنبه، ۲۶ فروردین، گفته بود: «واکسن‌هایی که خریداری می‌شود برای واکسینه کردن ۳۰ میلیون نفر کافی است.»

در همین ‌حال، خبرهایی مبنی بر تولید واکسن «اسپوتنیک وی»  در ایران نیز منتشر شد و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد که آن کشور به زودی تولید واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» را در ایران آغاز می‌کند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.