وزارت نیرو: اعتبارات لازم برای افزایش تولید برق وجود ندارد

یکشنبه, 2ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

تولید برق نسبت به سال گذشته کاهش و میزان قطع برق افزایش داشته است

سال گذشته ۵۸ هزار مگاوات و در سال جاری ۵۷ هزار مگاوات برق تولید شده است – عکس از مهر

ایندیپندنت فارسی – یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به خاموشی‌های کشور، در تذکری شفاهی به رئیس مجلس گفت که سال گذشته ۵۸ هزار مگاوات و در سال جاری ۵۷ هزار مگاوات برق تولید شده است و وزارت نیرو اعلام کرده که اعتبار لازم برای افزایش میزان تولید برق را ندارد.

به گزارش ایرنا، هادی بیگی نژاد در جلسه علنی امروز با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰۰ هزار مگاوات برق تا سال ۱۴۱۵ اظهار داشت سالانه مصرف برق در کشور افزایش پیدا می‌کند اما تولید آن کمتر می‌شود، سال گذشته ۵۸ هزار مگاوات و در سال جاری ۵۷ هزار مگاوات برق تولید شده است و وزارت نیرو اعلام کرده که اعتبار لازم برای افزایش میزان تولید برق را ندارد.

وی با ابراز نگرانی از این مسئله گفت که موضوع برق همانند یک بمب ساعتی در سال‌های آینده عمل می‌کند.

قطع برق در ایران، به ویژه در فصل گرما، موضوع جدیدی نیست و به نظر می‌رسد با گذشت چند دهه، مسئولان ایرانی هنوز یک راه حل پایدار برای تأمین برق مورد نیاز کشور پیدا نکرده‌اند.

در همین رابطه، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز شنبه گفت برای هر استان یک سقف مصرف تعریف شده است که باید با اقدامات مدیریتی میزان مصرف خود را کاهش دهند، در غیر این صورت متحمل خاموشی خواهند شد.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، بر اساس بارهای شناسایی شده و برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مگاوات برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز در سراسر ایران مصرف می‌شود. همچنین، مصرف برق مراکز مجاز استخراج رمزارز در کشور نیز به ۳۰۰ مگاوات رسیده است. بر همین اساس برای حفظ تعادل و پایداری شبکه برق، از این به بعد برق این بخش‌ها در زمان «پیک» مصرف قطع خواهند شد.

تسنیم روز جمعه در گزارشی نوشت که نخستین‌بار نقطه اوج مصرف برق کشور در اردیبهشت ماه به مرز ۵۴ هزار مگاوات رسید که در تاریخ صنعت برق ایران یک «رخداد بی‌سابقه» به شمار می‌آید.

در بهار سال گذشته، میزان مصرف برق در ایران نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت. رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در اواخر خرداد سال قبل در گفت‌وگو با بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری، با اشاره با افزایش ۱۲ درصدی مصرف برق در کشور گفته بود که اگر در بخش برق صرفه‌جویی نشود، وزارت نیرو برای خاموشی برنامه‌ریزی خواهد کرد.

اردکانیان با اشاره به حدود ۹۰ هزار مگاوات کاهش مصرف در دوره تعمیرات، گفت که در فصل سرد ظرفیت در مدار بسیار کم است. بر اساس آنچه در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۹ پیش بینی شده است، وزارت نیرو پنج هزار میلیارد تومان کسری داشته است.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.