وعده‌های نجومی نامزدهای انتخابات به مردم؛ گرانی و تورم شدید در راه است؟

چهارشنبه, 12ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

اوج پوپولیسم در بین شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری

“برخی نامزد‌ها از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی و وام‌های ۵۰۰ میلیون تومانی به زوج‌های جوان سخن گفته‌اند. آنان باید بگویند این پول‌ها را می‌خواهند از چه منبعی تامین کنند؟ آنان می‌گویند می‌خواهند از شهروندان حمایت کنند. امیدوارم چنین باشند، اما تنها به من بگویند که می‌خواهند این پول را از کجا بیاورند”؟
 
آفتاب‌‌نیوز :

انتخابات ریاست جمهوری به زودی برگزار می‌شود. در این بین نامزد‌ها شعار‌ها و اظهارات خود را بر روی اوضاع اقتصادی و برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت کشور متمرکز ساخته‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه لبنانی “الاخبار” نزدیک به گروه حزب الله لبنان در گزارشی درباره وعده‌های اقتصادی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌نویسد: “محسن رضایی یکی از نامزد‌های انتخابات وعده داده که واحد پول ملی ایران را به ثبات خواهد رساند و کاری خواهد کرد که پس از دلار و یورو واحد پول ایران قوی‌ترین واحد پولی در جهان شود.

رضایی وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات به ۴۰ میلیون ایرانی ۴۵۰ هزار تومان یارانه ماهانه خواهد داد. او هم‌چنین گفته که دولت احتمالی‌اش ۴ میلیارد دلار از فروش فرآورده‌های نفتی را پس‌انداز می‌کند تا هزینه یارانه پرداختی دولت به مردم تامین شود.

از سوی دیگر، “عبدالناصر همتی” رئیس سابق بانک مرکزی ایران و از نامزد‌های فعلی انتخابات در کلاب هاوس صحبت کرده و شعار‌های رضایی را پوپولیستی دانسته است.

او گفته است: “برخی نامزد‌ها از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی و وام‌های ۵۰۰ میلیون تومانی به زوج‌های جوان سخن گفته‌اند. آنان باید بگویند این پول‌ها را می‌خواهند از چه منبعی تامین کنند؟ آنان می‌گویند می‌خواهند از شهروندان حمایت کنند. امیدوارم چنین باشند، اما تنها به من بگویند که می‌خواهند این پول را از کجا بیاورند”؟

او اشاره کرده با این شعار‌ها تنها بار تورم بر دوش مردم سنگین‌تر خواهد شد. همتی همچنین از قاضی‌زاده هاشمی، دیگر نامزد انتخاباتی نیز کرده است. او مدعی شده بود می‌تواند به بحران بورس در ایران ظرف مدت سه روز پایان دهد.

علاوه بر‌این “قاضی‌زاده هاشمی” وعده وام چند صد میلیونی را به جوانان برای کار، ازدواج و مسکن داده و گفته قصد دارد نرخ تورم را به پایین‌ترین سطح در ۴ سال اخیر برساند.

در این میان، “ابراهیم رئیسی” دیگر نامزد انتخاباتی گفته که اقتصاد باید به “بخش خصوصی واقعی” واگذار شود. این در حالی که رئیسی پیشتر بار‌ها از نحوه خصوصی‌سازی در دولت‌های پیشین انتقاد کرده بود.  رئیسی تاکید کرده که باید ریشه‌های مافیای قاچاق در ایران خشکانده شوند.

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات از طرح‌اش برای راه‌اندازی پروژه تهاتر یا مبادله کالا به کالا خبر داده است تا مشکلات ارزی حل شود.

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و از نامزد‌های رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، پیشتر در توئیتی با انتقاد از سعید جلیلی نوشته بود: “اگر توانستید زندگی شخصی‌تان را با داد و ستد تهاتری ظرف مدت یک ماه اداره کنید، این طرح را در کشور نیز اجرا کنید”.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.