همسران نامزدهای انتخابات؛ زنان ناشناس

جمعه, 14ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

همسر همتی ۸ خرداد ماه به نمایندگی از وی به برنامه خبری شبکه دو تلویزیون رفت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

مطرح شدن نام زنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و حضور آن‌ها در فضای عمومی، از سال ۱۳۸۸ و پس از حضور «زهرا رهنورد» به همراه «میرحسین موسوی» در نشست‌های انتخاباتی به صورت جدی مطرح شد. در آن زمان، تعدادی از اصول‌گرایان منتقد حضور زنان نامزدها بودند و حتی «طیبه صفایی»، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی این اقدام رهنورد را با اقدامات «فرح پهلوی» مقایسه کرد. اینک اما در انتخابات ۱۴۰۰، بار دیگر نام برخی از زنان نامزدها مطرح شده است.

درباره همسران کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه می‌دانیم؟

***

سپیده شبستری؛ پدیده انتخابات

«سپیده شبستری» پیش از آن که به نمایندگی از همسرش در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر و برای مردم شناخته شود، دوم اسفند ۱۳٩٨ همراه با «عبداناصر همتی» در یکی از مدارس تهران هنگام رای دادن دیده شد.

همسر همتی هشتم خرداد ۱۴۰۰ به نمایندگی از وی به برنامه خبری شبکه۲ تلویزیون رفت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

شبستری در این برنامه، همسرش را از مقصران وضعیت اقتصادی مبرا کرد و در پاسخ به این پرسش که چه کسی در زندگی همتی بیشترین تاثیر را دارد، گفت: «به گفته خودش، من.»

 تسلط شبستری و ظاهر بدون پوشش چادر او نیز مورد توجه بسیار قرار گرفت. او در پایان برنامه از مردم خواهش کرد: «حتماً به آقای همتی رای دهند و مطمئن باشند که پشیمان نخواهند شد.»

او هم‌چنین در این برنامه فاش کرد که پس از تایید صلاحیت همتی، «حسن روحانی» به او گفته است باید بین ریاست بانک مرکزی و نامزدی، یکی را انتخاب کند.

همتی گفته که پدر همسرش کرمانی است و مادربزرگش همسایه خانواده همتی در تهران بوده است. او کرمانی بودن همسرش را دلیل شایعه‌ها درباره باجناق بودن او و «محمد هاشمی» دانسته و اعلام کرده  هیچ نسبتی با خانواده «اکبرهاشمی رفسنجانی» ندارد.

جمیله علم الهدی؛ دختر امام جمعه و همسر رییس قوه قضاییه

پس از حضور همسر همتی در یک برنامه تلویزیونی، «ابراهیم رئیسی» دختر خود را به یک برنامه فرستاد، نه همسرش را. هر چند سخنان «ریحانه‌سادات رئیسی» نیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت اما یک تقلید از اقدام همتی محسوب شد و از جهتی، عدم حضور همسر رئیسی در این برنامه را نیز مطرح کرد.

«جمیله سادات علم الهدی»، همسر ابراهیم رئیسی، سال ۱۳۴۴ متولد شد و مدرک دکترای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از «دانشگاه تربیت مدرس» دارد. اواخر سال ۱۳۹۶ ویدیوی کوتاهی از یک کنفرانس علمی در برلین منتشر شد که نشان می‌دهد همسر رئیسی علی‌رغم داشتن دانشیاری دانشگاه، تسلط چندانی به زبان انگلیسی ندارد.

جمیله علم‌الهدی ۱۸ساله بود که در سال ۱۳۶۲ با ابراهیم رئیسی ازدواج کرد. او در دوران نامزدی ریاست جمهوری همسرش در سال ۱۳۹۶، فعالیت‌های تبلیغاتی، از جمله سخنرانی‌هایی داشته است اما در یک مصاحبه گفته بود که فردی سیاسی نیست.

ابراهیم رئیسی در یکی از معدود اظهارنظرها درباره همسرش میگوید که او لیسانس مامایی داشت ولی تغییر رشته داد و علوم تربیتی را برگزید.

معصومه پاکتچی؛ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود

اندک زمانی بعد از اعلام کاندیداتوری «علیرضا زاکانی» و تایید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان، اخباری جنجالی درباره خانواده‌اش منتشر شد؛ ابتدا شایعه دو همسری بودن و سپس تابعیت دوگانه دخترش را مطرح کردند که هر دو تکذیب شدند.

 معصومه پاکتچی، همسر علیرضا زاکانی، تحصیلات سطح سه حوزه علمیه دارد. او سال‌ها در مدیریت «حوزه‌های علمیه خواهران» استان تهران فعال بوده و از سال ۱۳۸۶ مسوول واحد زنان بنیاد فرهنگی «حضرت مهدی موعود» است.

او درباره ازدواج‌شان گفته که پیش از ازدواج با همسرش هیچ آشنایی نداشته و سال ۱۳۶۸ در یک مراسم مذهبی مادر زاکانی او را دیده و گفته است یک پسر دارد که تازه از جنگ بازگشته است. همسر زاکانی گفته است: «تفریحات دو نفره در زندگی ما جایگاهی ندارد.»

زاکانی نیز گفته که پیش از ازدواج با همسرش قصد داشته است در دوره جنگ با یک زن که شوهرش در جنگ ایران و عراق کشته شده بود، ازدواج کند اما آن زن گفته است: «ممکن است ما با هم ازدواج کنیم و تو هم کشته شوی و من دیگر تحمل ندارم.»

معصومه خدنگ؛ سفر خارجی همراه همسر

«محسن رضایی» گفته که دو سال قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ازدواج کرده و همسرش در آن زمان به او گفته است: «اگر انقلاب پیروز شد و تو یکی از مقامات حکومت شدی، باید در سفرهای خارجی من را هم همراه خود ببری.»

رضایی افزوده که در سمت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمی‌توانسته است در سفرهای خارجی همسرش را همراه خود ببرد اما در سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام، همسرش را در سفرهای خارجی با خود می‌برد.

خدنگ خانه‌دار است و تنها اقدام او در فضای عمومی، نامه‌نگاری به برخی از مقامات جمهوری اسلامی پس از مطرح شدن موضوع فرار پسرش به امریکا بود که درباره وضعیت او ابراز نگرانی کرده بود.

همسر رضایی در فعالیت‌های خیریه که معمولا همراه با فعالیت اقتصادی یا بهانه‌ای برای فعالیت اقتصادی است نیز حضور دارد و قائم مقام موسسهای است که به نام پسرش نام‌گذاری شده است.

همسر محسن مهر علیزاده؛ حاضر نشدن در مصاحبه به دلیل کم‌رویی

همسر «محسن مهرعلیزاده» نیز چهره‌ای ناآشنا است و حتی در برخی از مصاحبه‌ها که همسران مقامات نیز حضور پیدا می‌کنند، حاضر نشده است. مهرعلیزاده دلیل عدم حضور در این مصاحبه را «کم رو» بودن همسرش ذکر کرده است.

 مهرعلیزاده گفته که سال ۱۳۵۹ با خانم «خیری» ازدواج کرده است. مهریه ازدواج آن‌ها یا هزار ریال است یا هزار تومان بوده است به علاوه تعلیم یکی از سوره‌های قرآن (سوره صف)؛ همسر مهرعلیزاده، خواهر همسر «علی مقدم»، معاون ارتباطات دفتر «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی است.

همسر قاضی زاده هاشمی؛ حاضر نشدن در ستاد انتخابات

همسر «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، چهره‌ای کمتر شناخته‌شده است. آن‌چه درباره همسر قاضی‌زاده وجود دارد، مربوط است به مصاحبه سال ۱۳۹۵ او با هفته‌نامه «نماینده» که خبرگزاری امنیتی «تسنیم» آن را بازنشر کرده است.

 او گفته که در دوره دانشجویی، همسر یکی از هم دانشکده‌ای‌هایش، کارمند اداره بهداشت بوده و آشنایی او با مادر همسرش، واسطه ازدواج بوده است.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، همسرش در زمان ازدواج ۲۴ ساله بوده است. قاضی‌زاده روز ثبت‌نام، به جای همسر، دخترش را با خود به ستاد ثبت‌نام برده بود.

فاطمه سجادی؛ پزشک و ناشناس

«فاطمه سجادی»، همسر «سعید جلیلی» است که سال ۱۳۷۱ با یک‌دیگر ازدواج کردند. او پزشک عمومی است. اطلاعات زیادی از سجادی موجود نیست جز آن‌که همشهری جلیلی است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.