آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام، «صدها» تحریم ایران باقی خواهد ماند

چهارشنبه, 19ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

آنتونی بلینکن می‌گوید، تحریم‌های غیر برجامی تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر نداده، به قوت خود باقی خواهند ماند.

آنتونی بلینکن می‌گوید، تحریم‌های غیر برجامی تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر نداده، به قوت خود باقی خواهند ماند.

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد گفته است، حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام و بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات هسته‌ای خود، بازهم «صدها» تحریم ایالات متحده علیه ایران همچنان باقی خواهد ماند.

آنتونی بلینکن در نشستی با کمیته سنا در خصوص احتمال دستیابی به توافقی برای احیای برجام اظهار داشت، در صورتی که این اتفاق بیفتد، مسئولیت ما برداشتن تحریم‌های مغایر با برجام است، اما با قاطعیت تحریم‌هایی را که با آن (برجام) سازگار است، برای مقابله با مجموعه‌ای از اقدامات بدخواهانه ایران در عرصه‌های مختلف حفظ خواهیم کرد.

آنتونی بلینکن اضافه کرد، انتظار دارم که حتی در صورت بازگشت به برجام، صدها مورد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان باقی بماند، از جمله تحریم‌هایی که در دولت ترامپ (علیه ایران) اعمال شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: اگر چنین تحریم‌هایی با برجام مغایر نباشند، تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر نداده، به قوت خود باقی خواهند ماند.

دولت آمریکا طی دهه‌های اخیر تحریم‌های مختلفی در ارتباط با حمایت از تروریسم، برنامه موشکی ایران، نقض حقوق بشر و ایجاد ناامنی در منطقه علیه ایران اعمال کرده است.

پیش از این عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در فروردین ماه سال جاری در خصوص احیای برجام گفته بود، آمریکا برای بازگشت به برجام باید ۱۵۰۰ تحریم را رفع کند.

عباس عراقچی اضافه کرده بود: «ما خواهان رفع کامل تحریم‌ها هستیم؛ این شامل تحریم‌هایی می‌شود که در دوران ترامپ وضع شده است و همه تحریم‌های برجام را نیز شامل می‌شود.»

تاکنون پنج دور از مذاکرات کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای برجام با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه برای احیای توافق برجام در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. آمریکا نیز در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور داشته است.

این مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در چارچوب برجام برگزاری می‌شوند.

قرار است هفته جاری دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین از سرگرفته شود.

در همین زمینه، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام روز چهارشنبه هفته گذشته و در پایان دور پنجم این مذاکرات، گفته بود: اطمینان دارم که در دور بعدی مذاکرات به توافق دست خواهیم یافت. اما دیپلما‌ت‌های ارشد اروپایی گفته‌اند، تصمیم‌های سخت و دشوار همچنان پیش رو قرار دارند.

آنتونی بلینکن هم روز گذشته گفته بود، معلوم نیست ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود باشد یا نه؛ اما اگر روند کنونی عدول ایران از تعهدات برجامی‌اش ادامه یابد، زمان ایران به «نقطه فرار، یعنی مرحله انباشتن مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک واحد از جنگ‌افزار اتمی» به چند هفته کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در کنگره آمریکا گفت که «نقطه گریز» ایران برای رسیدن به آن مرحله بنابر گزارش‌ها اکنون «در بهترین حالت چند ماه است».

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.

در همین راستا، دولت دونالد ترامپ برای آوردن ایران به پای میز مذاکره از سال ۲۰۱۷ با سیاست«فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در واکنش به تحریم های آمریکا از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.