توضیحات بی‌سابقه رئیس پیشین موساد از نفوذ اطلاعاتی اسرائیل در ایران، ترور فخری‌زاده و ربودن اسناد هسته‌ای

جمعه, 21ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

رئیس پیشین موساد جزئیات عملیات موساد در ایران را افشا کرد – Channel 12’s Ilana Dayan broadcast on June 10, 2021 (Screencapture)

٢٠ نفر در عملیات ربودن اسناد هسته‌ای شرکت داشتند که هیچ کدام اسرائیلی نبودند

یوسی کوهن که هفته گذشته از ریاست موساد بازنشسته شد، در یک مصاحبه بی‌سابقه جزئیات بسیار مشخصی از فعالیت اخیر موساد علیه ایران را افشا کرد. تعاملات با بنیامین نتانیاهو، نقش او در عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و اقدامات موساد در ایران از جمله این موارد بودند.

او که شب گذشته با شبکه ۱۲ اسرائیل مصاحبه کرد، شرح دقیقی از عملیات ۲۰۱۸ موساد برای ربودن بایگانی هسته‌ای ایران از گاوصندوق‌های موجود در انبار تهران را ارائه کرد و به طور تلویحی تأیید کرد که محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران، توسط موساد حذف شده است. او تأکید کرد که وقتی اسرائیل می‌گوید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند، قطعاً این کار را انجام خواهد داد.

به گفته رئیس پیشین موساد، این سازمان از سال‌ها پیش فخری‌زاده را زیر نظر داشته و به لحاظ فیزیکی هم به او دسترسی داشته است. او افزود فخری‌زاده به دلیل اینکه دانش نظامی دررابطه‌با پروژه هسته‌ای را در اختیار داشت، زیر نظر قرار گرفته بود.

کوهن تأکید کرد که هر کسی که برای امنیت شهروندان اسرائیل خطرناک باشد، حذف خواهد شد.

این مصاحبه که بیش از یک ساعت به طول انجامید، توسط ایلان دایان در کانال ۱۲ اسرائیل انجام شد. کوهن با اشاره به اینکه با سایت‌های مختلف هسته‌ای ایران آشنایی عمیق دارد، گفت که اگر فرصتی برای او فراهم شود، می‌تواند دایان را به “انبار” زیرزمینی در نطنز ببرید. جایی که به گفته او “سانتریفیوژها فعال بودند.

او در مورد انفجار نطنز اظهار داشت کسی که مسئول انفجار در نطنز بود، خودش طرح ساخت زیرسازی اولیه سایت نطنز را برعهده داشته است و سازندگان خبر نداشتند که این سنگ‌ها حاوی مقادیر زیادی مواد منفجره است.

یوسی کوهن در مورد نحوه ربودن اسناد هسته‌ای ایران نیز توضیح داد. به گفته او ۲۰ مأمور موساد در این عملیات شرکت داشتند که هیچ‌کدام اسرائیلی نبودند. برخی از آنها از ایران خارج شده‌اند و همه آنها زنده هستند. با این حال موساد در تلاش است تا بقیه افراد باقی مانده را نیز از ایران خارج کند.

وی گفت که این عملیات را از مرکز فرماندهی موساد در تل‌آویو اداره می‌کرد و موساد دو سال قبل از انجام عملیات، به دستور وی کار را آغاز کرده بود

کوهن در این باره گفت: «ما می‌دانستیم آنها به طور پنهانی اسرار هسته‌ای خود را ذخیره می‌کنند – چیزهایی که ما نمی‌دانستیم … من تصمیم گرفتم که بفهمیم ایرانی‌ها برای ما چه برنامه‌ریزی دارند.»

تیم عملیات هشداردهنده‌ها را خنثی کرد و وارد سایت شده است. پس از آنکه تصاویر اسناد در تل‌آویو چک و تأیید شد، ۳۲ گاوصندوق نگهداری اسناد را باز کرده و اسناد را خارج کرده‌اند.
پس از عملیات نیز موساد کامیون‌های بسیاری را به حرکت در آورد تا ایرانی‌ها نتوانند کامیون اصلی که حاوی ۵۰ هزار سند و ۱۶۳ دیسک است را شناسایی کنند.

مصاحبه شب گذشته زیر نظر نیروهای امنیتی صورت گرفت. با این حال کوهن در مورد افرادی که بازنشست شده‌اند و عملیات‌های مقابله با ساخت بمب هسته‌ای در ایران با صراحت و جزئیات بیشتری توضیح داد.

وی همچنین با ستایش از عملکرد نتانیاهو، این احتمال را که ممکن است روزی نخست‌وزیر اسرائیل شود، رد نکرد.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.