رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید رشد اقتصادی کشور در دوران جمهوری اسلامی صفر بوده است

دوشنبه, 31ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن
آرشیو

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید اقتصاد کشور کوچک شده و برخلاف ادعاها، متوسط رشد اقتصادی ایران در ۴۰ سال گذشته تقریبا صفر بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین شافعی روز دوشنبه ۳۱ خرداد گفت کشور با «سیکل معیوب و تکرار شونده مشکلاتی مانند تورم، نرخ بیکاری، فقر پایدار و نابرابری بسیار بالا روبروست.» او گفت «سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی در ۴ دهه گذشته نصف شده و به تعبیری نیز باید گفت که رشد اقتصادی ما در این نیم‌قرن اخیر تقریبا صفر بوده است.»

گزارش ها و بررسی های مختلف، درستی اظهارات آقای شافعی را تایید می کند. مثلا در چهار دهه گذشته هیچگاه نرخ تورم در ایران کمتر از ده درصد نبوده است. موضوعی که به نوبه خود باعث فقیرتر شدن مردم، کم ارزش شدن ارزش پول ملی، و افزایش نابرابری‌های می شود.

صندوق بین المللی پول در گزارشی که فروردین امسال منتشر کرد، نرخ تورم فعلی در ایران را حدود ۳۶.۵ درصد برآورد کرد، که تا پایان سال به ۳۹ درصد می‌رسد.

براساس جدولی که در این گزارش منتشر شده، تورم ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶.۵ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به ۳۹ درصد خواهد رسید. ارزیابی این نهاد برای سال ۲۰۲۲، نرخ تورم ۲۷.۵ درصد است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول همچنین به نرخ بیکاری در ایران اشاره شده و آمده که نرخ بیکاری ۱۰.۸ درصد در سال گذشته امسال به ۱۱.۲ درصد و در سال آینده میلادی به ۱۱.۷ درصد خواهد رسید.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.