فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی: آموزش مهارت‌های چهارگانه زبان فارسی به دانش‌آموزان ناموفق بوده است

دوشنبه, 14ام تیر, 1400
اندازه قلم متن


یافته‌های پژوهش فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره «سنجش و تحلیل بروندادهای نظام آمـوزش متوسطه کشور از منظر مهارت‌های چهارگانه زبانی» نشان می‌دهد دانش‌آموزان در هیچ‌یک از مهارت‌های نوشتن، شنیدن، گفتن و خواندن زبان فارسی به امتیاز سطح تسلط در مهارت‌های زبانی دست‌ نیافته‌اند.

بنابر این پژوهش که با نمونه آماری ۲۸۲ پسر و ۳۲۷ دختر در سال ۹۷-۹۶ در هفت استان آذربایجان شرقی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، فارس، یـزد و مرکزی انجام شده، دانش‌آموزان در سه مهارت نوشتن، شنیدن و گفتن تنها موفق به دریافت امتیاز کمینه و عبور از سطح ناتوانی شده‌اند.

درحالی که بیشترین توجه ساختار آموزشی بـر مهـارت «خواندن» است، نتایج پژوهش فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نشان می‌دهد که در تمامی رشته‌های تحصیلی پایین‌ترین امتیاز مربـوط به مهارت خواندن بوده است.

خبرنامه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد که یافته‌های پژوهش «سنجش و تحلیل مهارت‌های چهارگانه زبانی» بیـانگر آن است که دستیابی، حتی به کمترین سطح تسلط در مهارت‌های زبانی و ادبی برای دانش‌آموزان ممکن نشده و سیاست‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدارس با موفقیت همراه نبوده است.
ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.