مینو محرز و اسرار آستین بالازده رهبر

جمعه, 18ام تیر, 1400
اندازه قلم متن
خانم محرز که همزمان به‌عنوان محقق در تیم تولید واکسن «کووایران برکت» نیز حضور دارد روز چهارشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری جماران گفته بود: «واکسن کوبایی قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرد ما چنین پروژه‌ای نداریم.
 
برای این‌که خود کوبا به این واکسن دستور تزریق اضطراری داد و گفت خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابراین اولویت را به آن‌ها داد.»
 
 
 
بی بی سی – تبلیغات نهادهای رسمی و رسانه‌های حکومتی در ایران بر تولید واکسن داخلی تمرکز داشته‌اند و به ویژه واکسن برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، موضوع تبلیغات رسمی گسترده بوده است. ستاد اجرایی فرمان امام زیر نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است.

برخی رسانه‌ها در ایران در گزارش‌هایی با بررسی اظهارنظرهای مختلف و برخی شواهد می‌گویند تلاش بر این بوده تا واکسن برکت از دیگر واکسن‌های تحت آزمایش در ایران و همچنین نسبت به واکسن‌های خارجی پیشتاز باشد. مینو محرز روز جمعه به عنوان “محقق اصلی” واکسن برکت به خبرگزاری قوه قضاییه ایران گفته است که واکسن برکت در مراحل تحقیق و تولید نسبت به دیگر واکسن‌ها امتیازی نداشته است.

او گفته: “همه واکسن‌های داخلی در حال سپری کردن مراحل تولید خود هستند و من واقعا از بیان چنین صحبت‌ها و بداخلاقی‌ها و همچنین این رقابت‌های بچگانه متاسفم.” در حالی که مینو محرز در تمام دوران همه‌گیری کرونا در رسانه‌های ایران، از جمله ایرنا رسانه رسمی دولت، به عنوان یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا معرفی می‌شد، روز پنجشنبه کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت او “هیچ سمتی در ستاد کرونا و کمیته‌های وابسته به این ستاد ندارد”.

آقای جهانپور، که خودش هم برای فحاشی در توییتر مورد انتقاد بوده، حرف‌های خانم محرز درباره واکسن پاستور را تکذیب کرد و گفت: “این اظهارات کذب محض بوده و متاسفانه انگیزه برخی افراد برای ما هم نامشخص است.”

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور هم روز چهارشنبه سخنان مینو محرز درباره واکسن پاستور را “خیلی عجیب” دانست و گفت: “خانم دکتر محرز مسئول گفته‌های خودشان هستند. ما نمی‌دانیم چرا و با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.”

همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس ایران گفته اگر چنین مساله‌ای درست باشد “کسانی که مدعی بوده‌اند باید پاسخگو و محاکمه شوند؛ هر کسی در این زمینه بخواهد از روی صلاح یا به هر دلیل دیگری دروغ بگوید، باید جوابگو باشد. ما نمی‌توانیم فقط با دروغ گفتن به مردم، آنها را امیدوار کنیم.”

در یک مورد دیگر از آشفتگی‌های مدیریت و اطلاع‌رسانی واکسیسناسیون کرونا در ایران روز گذشته تهران تایمز خبری از قول فرزند رئیس فرهنگستان علوم پزشکی درباره “خرابکاری” در خط تولید واکسن برکت منتشر کرد که به سرعت تکذیب شد.

این گزارش به آنجا برمی‌گشت که یک مقام گروه دارویی برکت، از نابودی “یک بچ کامل” و بیش از یک میلیون دوز واکسن خبر داد.

توضیح حجت نیکی ملکی در پاسخ به پرسشی از تناقض‌گویی‌اش درباره تعداد واکسن‌های تولیدشده تا آن تاریخ بیان شده بود. در حالی که از چندی پیش از تولید “نزدیک چهار میلیون” دوز واکسن برکت گفته بود، سه هفته پس از آن مجموع تعداد تولیدشده را تقریبا نصف آن، یعنی ” دو میلیون و پنجاه هزار” دوز اعلام کرد.

او این اختلاف را با ادعای بروز مشکلی در خط تولید و هنگام “پر کردن ویال‌ها” توجیه کرد.

این تناقض‌گویی‌ها در حالی است که بنا به اعلام وزارت بهداشت ایران وارد “موج پنجم” شیوع شده و بیشتر مناطق کشور در شرایط “قرمز” و “نارنجی” هستند و در روز جمعه با مرگ ۱۴۶ نفر دیگر آمار قربانیان رسمی کرونا به ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسیده است.

آمار واقعی پیش از این تا دو برابر آمار رسمی برآورد شده است.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.