با تصرف دو گمرک اسلام قلعه و فراهی به دست طالبان، تجارت ایران با افغانستان متوقف شد

جمعه, 18ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

نیروهای طالبان دو گمرک مرزی میان افغانستان و ایران را روز پنج‌شنبه در ولایت هرات و فراه به تصرف خود درآوردند و همزمان سخنگوی گمرک ایران از توقف تجارت از مرزهای دوغارون و ماهیرود تا اطلاع بعدی خبر داد.

طالبان ابتدا عصر پنج‌شنبه پایانه مرزی اسلام قلعه در ولایت هرات که یکی از گذرگاه‌های اصلی مرزی میان ایران و افغانستان است به تصرف خود در آوردند.

دو مقام ارشد امنیتی افغانستان با اشاره به اینکه گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه بین ایران و افغانستان توسط نیروهای طالبان تصرف شده است، به خبرگزاری رویترز گفتند که مقام‌های امنیتی و گمرکی افغانستان از آن طرف مرز فرار کرده‌اند و شماری از سربازان افغان نیز به داخل خاک ایران پناه برده‌اند.

نوراحمد محمدی، یکی از مقام‌های گمرک افغانستان در هرات، گفت که شبه‌نظامیان طالبان پس از درگیری با نیروهای دولتی کنترل گذرگاه مرزی اسلام قلعه را در اختیار گرفتند.

همزمان ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نیروهای مرزبانی ایران را در نقطه صفر مرزی درحالی نشان می‌دهد که در حال گفت‌وگو با نیروهای طالبان هستند.

ساعاتی پس از سقوط پایانه مرزی اسلام قلعه، پایانه مرزی ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان نیز به تصرف طالبان درآمد.

همزمان سخنگوی گمرک ایران با اشاره به تصرف گمرک‌ اسلام‌قلعه و ابونصر فراهی در مرز افغانستان و ایران از سوی طالبان، اعلام کرد صاحبان کالا و تجار ایرانی از ارسال محموله‌های تجاری به مرزهای دوغارون و ماهیرود تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، تاکید کرد که به دلیل تحولات روز پنج‌شنبه  در اسلام‌قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و گذرگاه مرزی ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود خراسان جنوبی، روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شده است.

علاوه بر پایانه مرزی اسلام قلعه و ابونصر فراهی، نیروهای طالبان روز پنج‌شنبه دو شهرستان زنده جان و کشک کهنه را نیز در ولایت هرات تصرف کردند ولی مقام‌های دولت در هرات گفتند که نیروهای امنیتی دولتی اقدام به عقب‌نشینی تاکتیکی از این دو شهر کرده‌اند.

همزمان سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه طالبان ده‌ها شهرستان در افغانستان را تصرف کرده است، گفت که آمریکا معتقد است هدف طالبان تهدید مراکز استان‌ها است.

همزمان گزارش‌ها از شهر هرات دومین کلانشهر افغانستان نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی دولت افغانستان ، پنج‌شنبه شب در حال ساخت سنگر در داخل این شهر بودند و همچنین شماری از مردم این شهر نیز برای مقابله احتمالی با حمله طالبان مسلح شده‌اند.

با این حال اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان روز پنج‌شنبه تاکید کرد که  تحولات جدید در افغانستان ناشی از «مرحله‌ای انتقالی بسیار پیچیده» است. او گفت که نیروهای بین‌المللی بعد از ۲۰ سال حضور در حال خروج از افغانستان هستند اما دولت توانایی مدیریت این دوره را دارد.

از: ایران اینرتنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.