بهره‌برداری از خط لوله گوره – جاسک آغاز شد

پنجشنبه, 31ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

بهره‌برداری از خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک آغاز شد. قرار است از این خط لوله که قطر آن ۴۲ اینچ و طول آن یک‌هزار کیلومتر است در مرحله نخست روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر شود.    

default

بهره‌برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک و نخستین بارگیری محموله صادراتی نفت ایران از دریای عمان از امروز، پنجشنبه ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران از امروز رسما برای صادرات نفت خود، تنگه هرمز را دور می‌زند.

از این خط لوله ۴۲ اینچی به طول یک‌هزار کیلومتر که با صرف هزینه یک میلیارد و پانصد میلیون یورو ساخته شده قرار است در مرحله نخست روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر شود. ظرفیت این خط لوله در آینده به یک میلیون بشکه نفت در روز خواهد رسید.

جمهوری اسلامی در مناقشه با آمریکا و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس بارها تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است. این تهدید‌ها در حالی صورت گرفته است که بخش اعظم صادرات نفتی و صادرات و واردات کالاهای غیر نفتی ایران از طریق همین تنگه صورت می‌گیرد.

در نتیجه این تهدیدها تاکنون ۷ خط لوله برای دور زدن تنگه هرمز ساخته شده که ۴ خط آن فعلا عملیاتی است. امارات متحده عربی، عربستان و عراق این خطوط لوله را ساخته‌اند.

برای نمونه خط لوله شرق به غرب عربستان مسیری ۱۲۰۰ کیلومتری را طی می‌کند و توان انتقال دست‌کم ۵ میلیون بشکه در روز از میدان‌های نفتی شرق عربستان به بندر ینبُع در غرب، واقع در ساحل دریای سرخ را دارد.

به عقیده کارشناسان، عربستان و امارات نیز مانند ایران خطوط لوله‌ای برای دور زدن نفت صادراتی خود از تنگه هرمز احداث کرده‌اند. علت این هزینه هنگفت، تهدید جمهوری اسلامی ایران به بستن تنگه هرمز بوده است.

این در حالی است که هیچ کدام از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکنون تهدیدی علیه صادرات نفت ایران از تنگه هرمز نداشته‌اند و این تنگه عمدتا در کنترل ایران است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.