ثبت بیش از ۷ هزار مورد ازدواج دختران ده تا چهارده سال در پاییز ۹۹

جمعه, 1ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – بر اساس گزارش فصلی مرکز آمار ایران، در پاییز سال گذشته، ۵ مورد ازدواج پسران زیر ۱۵ سال و ۷ هزار و ۳۱۷ مورد نیز ازدواج دختران در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال ثبت شده است. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی، ضربات جبران‌ ناپذیری را بر زندگی این کودکان وارد می کند. بارداری ‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ و میر مادران، افسردگی، اقدام به خودکشی، طلاق، بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی از جمله این آسیب ها است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز آمار ایران، در پاییز سال ۱۳۹۹، ازدواج ۵ مورد پسران زیر ۱۵ سال و ۷ هزار و ۳۱۷ مورد دختران در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال در کشور ثبت شده است.

بعلاوه طی این بازه زمانی، ازدواج ۳۶ هزار و ۹۵۲ مورد دختران در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و ۵ هزار و ۱۳۹ مورد پسران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در کشور به ثبت رسیده است.

همچنین در این گزارش آمده است؛ تعداد ۱۷۶ مورد طلاق پسران در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال، ۱۹۲ مورد طلاق دختران در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و ۳ هزار ۵۹۰ مورد در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال نیز طی همین مدت در کشور به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است در سال های اخیر تلاش های توسط برخی از نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی جهت تغییر سن ازدواج و ممانعت از کودک همسری صورت گرفت که با مخالفت اکثریت نمایندگان به نتیجه نرسید.

به تازگی نیز لایحه منع ازدواج با کودکان علی رغم داشتن یک فوریت برای طرح در صحن علنی مجلس در کمیسیون مجلس شورای اسلامی رد شد.

ازدواج کودکان یا کودک همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی، ضربات جبران‌ ناپذیری را بر زندگی این کودکان وارد می کند. بارداری ‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ و میر مادران، افسردگی، اقدام به خودکشی، طلاق، بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی از جمله این آسیب ها است.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.