حقوق مردادماه بازنشستگان واریز نشده است

دوشنبه, 1ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

برخی نهادها هنوز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را پرداخت نکرده اند- عکس از اقتصاد آنلاین

بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی حقوق و مستمری مردادماه را دریافت نکرده‌اند. مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری می‌گویند ۷۰ درصد بودجه پرداخت حقوق از سازمان برنامه‌وبودجه تأمین می‌شود، اما تعطیلات ۶ روزه کرونایی سبب تأخیر در پرداختی‌ها شده است. سازمان تأمین اجتماعی و تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح (بازنشستگی لشگری) هم همین شرایط را دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری می‌گویند این اتفاق سابقه داشته است، اما آنها در تلاش هستند که بتوانند تا پایان ساعت اداری امروز، حقوق‌ها را پرداخت کنند. اگرچه این موضوع قطعی نیست و ممکن است پرداخت‌ها به روزهای آتی موکول شود.

اما در رابطه با وضعیت در سازمان تأمین اجتماعی، اقتصاد ۲۴ به نقل از برخی تشکل‌های رسمی و غیر رسمی کارگران بازنشسته می‌نویسد عموم مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی حقوق بازنشستگی مردادماه خود را تا دیروز (روز سی و یکم مرداد و آخرین روز از برج ۵) دریافت کرده‌اند و تنها چیزی که به عده‌ای از این جماعت پرداخت نشده است همان مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مزایای فروردین ماه است.

در رابطه با بازنشستگان لشکری نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. گفته می‌شود آنها پس از دریافت پیام واریز مستمری مرداد، وقتی برای خرید با کارت بانکی اقدام می‌کنند، با حساب خالی مواجه می‌شوند.

مدت‌هاست که موضوع ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مطرح است. کارشناسان در رابطه با بحران مالی و برهم خوردن توازن میان منابع و مصارف و پایین آمدن ضریب پشتیبانی در این صندوق‌ها بارها هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر، ورشکستگی صندوق‌ها دلایل دیگری نیز دارد. مهم‌ترین عامل فساد، اختلاس، پول‌شویی و رانت‌خواری در این صندوق‌هاست. شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق‌ها زیان می‌دهند. افزون بر آن وام‌های مشکوک و بدون ضمانت کافی به افرادی می‌دهند که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. دومین علت عدم همخوانی ورودی افرادی است که ماهانه به این صندوق‌ها می‌پردازند و میزان خروجی آن یعنی مستمری بگیران است.

سوم آنکه در طی این سال‌ها اصلاحی در وضعیت صندوق‌ها صورت نگرفته و به روز نشده است. چهارم پیر شدن جمعیت در نتیجه کمبود ورودی به صندوق‌ها و بازنشستگی زود هنگام است.

سرانجام برداشت‌های دولتی از صندوق‌هاست، حتی زمانی که دولت‌ها کمبود بودجه دارند به این صندوق‌ها دست درازی می‌کنند.

میعاد صالحی مدیر عامل سابق صندوق بازنشستگی کشور، تعداد بازنشستگان این صندوق تا پایان سال ۹۷ را حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر عنوان کرده است که ۸۲ درصد این افراد مشمول طرح همسان‌سازی هستند. این افراد دارای کمترین حقوق دریافتی هستند. این صندوق هم مثل سایر مؤسسات از اختلاس و رانت خواری درامان نماند.

به گفته کارشناسان، صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیز سازمان تأمین اجتماعی، در طول ۴۰ سال گذشته عملکردی فاجعه‌بار و به دور از هر منطق اقتصادی در شیوه سرمایه‌گذاری داشته‌اند و به دلیل فقدان یک ساختار مشخص و شفاف، از جمله بخش‌هایی هستند که فساد در آن‌ها به‌آسانی رخ می‌دهد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.