تسریع در روند واردات واکسن؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب

چهارشنبه, 24ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

بنا بر اعلام سازمان گمرک ایران، ۴۳ درصد واکسن‌ها در شهریور ۱۴۰۰ به کشور وارد شده‌اند – ATTA KENARE / AFP

شمار جان‌باختگان همه‌گیری کرونا در ایران از مرز ۱۱۵ هزار تن گذشت

در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه ۲۳ شهریور، ۴۰۸ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و شمار جان‌باختگان این بیماری در ایران از مرز ۱۱۵ هزار تن گذشت. آماری که از قربانیان ویروس کرونا اعلام می‌شود، بر اساس معیارهای تشخیص قطعی است و مقام‌های وزارت بهداشت تایید کرده‌اند که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا دو تا سه برابر آمار رسمی است. 

بعد از اینکه ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد که آمار واقعی قربانیان کرونا بیش از آمار رسمی است، کوروش هلاکویی نایینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز در گفت‌وگو با روزنامه جوان گفت که آمار واقعی تا هفت برابر آمار رسمی است. حالا هم مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در خبری جدید مدعی شده است که آمار مرگ‌و‌میر روزانه ناشی از کرونا در ایران بین ۸۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ نفر در روز است. 

وزیر پیشین بهداشت به وب‌سایت عصر ایران گفته است: «اگر آمار مرگ‌ومیر مبتلایان را دو درصد در نظر بگیریم، با ۴۰ هزار مبتلا روزانه بین ۸۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ نفر جانشان را از دست می‌دهند؛ آن هم اگر درست درمان شوند و مراقبت کنند.»

پزشکیان با انتقاد از اینکه «شل کن، سفت‌ کن‌ها» برای مقابله با بیماری کرونا زیاد بوده است، گفت: «آمار مرگ و میر را روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام می‌کنند و انگار نه انگار که آدم‌ها می‌میرند.» 

یکی از موضوع‌هایی که در روزهای اخیر در مورد آن صحبت می‌شود، سرعت واکسیناسیون عمومی بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم است. به‌ طوری‌ که بنا بر اعلام سازمان گمرک ایران، ۴۳ درصد واکسن‌ها در شهریور ۱۴۰۰ به کشور وارد شده‌اند. 

رسانه‌های نزدیک به حکومت با مانور دادن روی این موضوع در روزهای اخیر سعی کرده‌اند از دولت سیزدهم و ابراهیم رئیسی قهرمان‌ بسازند. وب‌سایت نورنیوز در گزارشی مدعی شد که ابراهیم رئیسی در تماس با رئیس‌جمهور چین درخواست خرید ۹۰ میلیون دوز واکسن را مطرح کرده و با پذیرش شی جین پینگ، روند واردات واکسن سینوفارم به‌ یکباره متحول شده است؛ اما مسعود پزشکیان تاکید دارد که دولت قبل واکسن را سفارش داده و پول هم پرداخت کرده بود و دولت فعلی «مشکلات گمرکی» و «حمل‌ونقل» را حل کرده و این دولت واکسنی سفارش نداده است. 

صرف‌نظر از ادعاهای حامیان دولت‌های دوازدهم و سیزدهم درباره واردات واکسن، این موضوع قابل‌توجه است که دولت دوازدهم به پشتوانه تولید واکسن‌های داخلی به‌خصوص واکسن برکت برای واردات واکسن اقدام نکرد. واکسن‌ برکت در ستاد اجرایی فرمان امام تولید شد که زیرمجموعه بیت رهبری جمهوری اسلامی است و فعالیت‌های کلان اقتصادی دارد. این نهاد را محمد مخبر مدیریت می‌کند که حالا معاون اول رئیس دولت سیزدهم است. 

علی تاجرنیا، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با روزنامه شرق به رویکرد سعید نمکی، وزیر بهداشت سابق، در تامین واکسن اشاره کرد و گفت: «ایشان دیگر عملا وزیر بهداشت دولت حسن روحانی نبود و در مرحله‌ای به صورت جدی طرفدار واکسن برکت شده بود. شاید بد نباشد بدانید که موسسه تحقیقات رازی در مرحله تحقیقات خیلی جلوتر از برکت بود ولی به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود.»

این گفته‌ها نشان می‌دهد که ممانعت از واردات واکسن تصمیمی بود که در سطح کلان حکومت و رهبری جمهوری اسلامی گرفته شد؛ چرا که حاکمیت بنا را بر این گذاشته بود تا اولویت بر صرفه اقتصادی تولیدات ستاد اجرایی فرمان امام داده شود و حالا که ثابت‌ شده است این مجموعه توان تولید واکسن داخلی را ندارد، واردات واکسن سرعت گرفته است. در این روند، رسانه‌های حکومتی نیز از ابراهیم رئیسی که انتخاب رهبر جمهوری اسلامی ایران است، چهره‌ای مردمی نشان می‌دهند و از او یک قهرمان‌ می‌سازند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.