در اعطای مجوز ازدواج فرزندخوانده با سرپرست ‘تجدید نظر کنید’

دوشنبه, 8ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

pedar-khandeh

در ادامه واکنش‌ها به قانون مجلس در باره اعطای مجوز ازدواج فرزندخوانده با سرپرست، مریم مجتهدزاده، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، امروز دوشنبه ۸ مهرماه با انتقاد از چنین قانونی اعلام کرد: اگر قانونگذاران محترم به مصلحت کودک می‌اندیشند، باید در مورد اعطای این مجوز تجدیدنظر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه این تبصره از نظر اخلاقی صحیح نیست، کلیک گفت: “این تبصره با روح قوانین مربوط به فرزندخواندگی که بخشیدن عطوفت پدری و مادری به طفل یا کودکی بی‌سرپرست است به شدت در تعارض قراردارد؛ زیرا چگونه ممکن است در یک قانون فردی بتواند در مقطعی نقش والد و در مقطعی دیگر نقش همسری را نسبت به یک کودک ایفا کند.”

به موجب مصوبه مجلس، ازدواج سرپرست و فرزندخوانده در زمان حضانت و بعد از آن ممنوع است مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان بهزیستی، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد.

هر چند این قانون در سال ۱۳۹۱ -بدون تبصره نظر دادگاه- با این مضمون که “ازدواج در زمان حضانت و بعد از آن بین سرپرست و فرزند خوانده ممنوع است” به شورای نگهبان ارسال شد، اما شورای نگهبان به این قانون ایراد گرفت و مجلس با اضافه کردن این بخش آن را مجددا تصویب کرد و در انتظار رای شورای نگهبان است.

خانم مجتهدزاده با اشاره به اینکه هر چند از نگاه حقوقی و شرعی این امر “بلااشکال” است، اضافه کرد: “اما با توجه به فلسفه فرزندخواندگی -وقتی ماهیت قانونی رابطه سرپرستی عاری از شایبه ارتباط جنسی است- که هدف آن قداست‌ بخشیدن به رابطه مادر و پدر و فرزندی است، برای فرزند خوانده‌ای که سال‌ها سرپرست خود را پدر ومادر واقعی تلقی می‌کند موجب بروز مشکلات روحی و روانی می‌شود و ممکن است موجب سوء استفاده نیز بشود.”

فرزندخواندگی یک رابطه حقوقی است که بر اثر پذیرفته شدن کودکی به عنوان فرزند، از جانب زن و مردی شکل می‌گیرد؛ بدون آنکه پذیرندگان کودک، پدر و مادر واقعی او باشند.

مطابق قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست مصوب سال ۱۳۵۳ تنها کودکی که فاقد پدر و مادر و جد پدری باشد یا ۳ سال در مراکز بهزیستی نگهداری شده و والدین وی مراجعه نکرده باشند می‌تواند به فرزند‌خواندگی سپرده شود. اما لایحه اصلاحیه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست در سال ۱۳۸۸، کودکانی را که والدین آنها صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارند یا کودکی که جد پدری یا مادری آنها توانایی، علاقه و امکانات نگهداری از وی را ندارد نیز مشمول فرزند‌خواندگی قرار داده است.

این لایحه در حال حاضر در انتظار تائید یا رد شورای نگهبان است و برخی از کارشناسان نگران از تصویب آن هستند و معتقدند با چنین رویه‌ای بنیاد خانواده که اساسی‌ترین رکن تعلیم و تربیت است، متزلزل می‌شود.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.