رئیس سازمان تعزیرات: آدم خجالت می‌کشد که مردم در صف مرغ هستند

دوشنبه, 12ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

سررشته «رانت» به افراد درون حاکمیت می‌رسد که سازمان تعزیرات از برخورد با آنها ناتوان است

احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات – عکس از آفتاب نیوز

رئیس سازمان تعزیرات با بیان اینکه در سال‌های اخیر «جنگ اقتصادی» تشدید شده است اظهار داشت اوضاع خوبی نیست و آدم خجالت می‌کشد که مردم در صف مرغ و … هستند. مردم از سازمان تعزیرات انتظار دارند و ما در جنگ اقتصادی نمی‌توانیم بگوییم بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا است.

به گزارش آفتاب نیوز، احمد اصانلو در همایش سراسری مدیران با اشاره به اینکه «تعزیرات در این شرایط جنگی باید تنظیم محور باشد که نمونه این را پس از جنگ تحمیلی هم داشتیم» گفت: «در حال حاضر ما در برخی شهرستان‌ها اداره تعزیرات نداریم و در جلسه روز گذشته به آقای محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور این موضوع را عنوان کردم و تعجب کردند و گفتند که حمایت می‌کنیم چون وجود تعزیرات، بار روانی مردم را کاهش می‌دهد.»

طی ماه‌های اخیر گرانی در ایران به وضعیت بی‌سابقه‌ای رسیده است. به‌طوری که حتی خرید تخم‌مرغ نیز برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست. در این شرایط برخی از معتقدند که مشکل از احتکار یا توزیع نامناسب است. اما فعالان حوزه اقتصادی و تولیدکنندگان دلیل گرانی را کمبود کالا و مواد اولیه در بازار می‌دانند. در واقع ساختار نامناسب اقتصادی و گستردگی رانت افراد درون حاکمیت، بیش از هر چیز در گرانی مؤثر است. در این شرایط حتی سازمان تعزیرات هم نمی‌تواند با افراد پرنفوذ برخورد کند.

برای مثال، قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در فاصله کمتر از دو هفته حدود ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و از ۵۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید. به‌عبارت‌دیگر، قیمت هر عدد تخم‌مرغ در بازار هم‌اکنون ۲۰۰۰ تومان است.

حدود سه هفته پیش بود که خبر رسید قیمت هر عدد تخم‌مرغ به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته است و هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. یک ماه پیش از آن نیز اعلام شده بود که قیمت تخم‌مرغ به ۴۵ هزار تومان رسیده است. با این حال، به نظر می‌رسد قرار نیست این کالای پرمصرف حتی به مدت یک ماه نرخی ثابت داشته باشد. این چهارمین مرتبه است که قیمت تخم‌مرغ در سال جاری گران می‌شود. اما سازمان تعزیرات امکان جلوگیری از این موضوع را نداشته است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی محدود به تخم‌مرغ نیست در نیمسال اول سال ۱۴۰۰، دیگر مواد غذایی پرمصرف نیز بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گران شده‌اند. قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، به‌تازگی اعلام کرده است که گرانی کالاهای اساسی تقاضا برای خرید مواد غذایی را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ تا ۳۵ درصد کاهش داده است. بسیاری از مردم هم‌زمان با گران شدن کالاهایی مثل گوشت و برنج به مواد غذایی جایگزین روی آورده‌اند، ولی به گفته قاسمعلی حسنی، حتی مواد غذایی جایگزین نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند و به‌عنوان نمونه قیمت سویا و حبوبات نیز افزایش قابل‌توجهی یافته است.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.