رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تهاتر کالا با نفت امکان‌پذیر است

یکشنبه, 18ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

در یک ماه گذشته این تهاتر با واردات نهاده‌های دامی، کنجاله سویا، روغن و گندم انجام شده است

علیرضا پیمان پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت-عکس از باشگاه خبرنگاران

در حالی که به دلیل تحریم‌ها ایران قادر به مبادلات بانکی نیست و نمی‌تواند پول صادرات خود را وارد کشور کند، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، شرایط برای تهاتر صادرات نفت با تمام کالاهای مورد نیاز کشور فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا پیمان پاک روز یکشنبه در یک نشست خبری در خصوص تهاتر کالا، با اشاره به اینکه «به دلیل سخت بودن سیستم انتقال ارز، بازگرداندن ارز آن امکان‌پذیر نیست» گفت صادرکننده می‌تواند در ازای ارز، محصولات مورد نیاز کشور را بدون سقف و سابقه وارد کند که این روند صادرات در شرایط فعلی را توجیه‌پذیر می‌کند.

او همچنین، با بیان اینکه «تهاتر صادرات نفت عمدتاً با کالاهای اساسی صورت می‌گیرد زیرا امکان تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی نفت با دیگر محصولات سخت است»، افزود: در یک ماه گذشته این تهاتر با واردات نهاده‌های دامی، کنجاله سویا، روغن و گندم انجام شده است.

پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی و باتوجه‌به اینکه ایران نمی‌تواند به طور رسمی معاملات تجاری انجام دهد، به‌جای حل مشکل، تهاتر کالا با نفت در دستور کار مقام‌های ایران قرار گرفت. این روش منسوخ شده باعث شده تا معاملات تجاری به‌سختی انجام شود و فساد اقتصادی در کشور بیش از پیش گسترش یابد، به‌طوری که طی ماه‌های اخیر بسیاری از کالاهای اساسی با کمبود در بازار مواجه شده است.

در همین رابطه، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور با بیان اینکه «بعد از تحریم‌های بانکی بیشتر خریدهای ما به‌صورت تهاتر کالایی پیش می‌رفت یعنی کالا در ازای کالا، به این صورت که برای هر کدام قیمتی تعریف می‌شده سپس ما به تفاوت آنها کالا مبادله می‌شد»، افزود: «در همین راستا ما پیشنهاد تهاتر دام زنده با نهاده‌های دامی را به وزارتخانه داده‌ایم که متأسفانه تاکنون بدون پاسخ مانده است.»

منصور پوریان با تاکید بر اینکه «این کار یکی ابزارهایی است که تحریم‌ها را دور می‌زند»، اظهار داشت: «مثلاً ما در سال‌های اخیر موضوع تهاتر نفت و نهاده‌های دامی با روسیه را داشتیم، یا در سال ۹۷ می‌توانستیم در ازای واردات ۲ کیلوگرم لاشه گرم، یک کیلوگرم دام زنده صادر کنیم و این‌گونه مشکل ما برطرف می‌شد که متأسفانه تداوم نیافت.»

اما ماجرا فقط به کالای اساسی محدود نمی‌شود. بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا حتی حاضر به تهاتر هم نیستند.

پیش‌تر، رئیس اتاق ایران و کره جنوبی اعلام کرد که ایران قصد دارد به‌منظور تهاتر ۸.۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره جنوبی، با این کشور مذاکره کند.

اما کره جنوبی حاضر به این کار هم نشد. به‌طوری که علی خامنه‌ای در واکنش به عدم همکاری کره‌ای‌ها، واردات لوازم خانگی ساخت این کشور را ممنوع اعلام کرد.

تهاتر نفت با کالا از زمان دولت محمود احمدی نژاد کلید خورد. در آن زمان، رستم قاسمی، وزیر نفت وقت که اکنون در کابینه ابراهیم رئیسی وزیر راه است، تهاتر را راهکار دور زدن تحریم اعلام کرد.

او در گفتگویی با خبرگزاری فارس، با اشاره به تهاتر نفت با کالا در دوران تحریم گفته است: «بنده ۷.۲ میلیارد دلار به آن شرکت نفت دادم و برای دریافت پول نفت به سه روش با آن شرکت کار می‌کردم. روش اول این بود که با آن شرکت شرط کردم که اگر مابه‌ازای پول نفت، از کشور خودت نیازمندی‌های ما را خریداری و ارسال کنی، نیم درصد به‌عنوان حق‌العمل به تو پرداخت می‌کنم.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.