از افزایش قیمت «بالای صددرصدی» برخی اقلام خوراکی تا رویای صادرات به عربستان سعودی

سه شنبه, 20ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

مسکن مهر نیمه‌کاره در ایران (آرشیو)

مسکن مهر نیمه‌کاره در ایران (آرشیو)

بر اساس گزارش‌ها از ایران، برخی اقلام خوراکی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این حال، به نظر می‌رسد که دولت ابراهیم رئیسی چاره‌اندیشی برای بهبود وضعیت اقتصادی را در گرو مواردی چون گسترش تجارت با همسایگان، دور زدن اف‌ای‌تی‌اف، و بهبود روابط از دست رفته با کشورهایی چون عربستان می‌بیند.

  • وزیر کار: برخی اقلام در شهریور ماه بیش از ۱۰۰ درصد گران شده است

وزیر کار جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد شهریور سال جاری افزایش بهای کالاهای خوراکی «فراتر از حد بحرانی» شده و به طور متوسط ۷۵ درصد گران‌تر شده است. در این میان گوجه فرنگی، پیاز، و کره پاستوریزه بیش از ۱۰۰ درصد گران شده‌اند.

به گزارش ایلنا، پرتقال بیش از ۴۰ درصد، ماست پاستوریزه بیش از ۱۸ درصد، و پنیر پاستوریزه نیز بیش از ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

 

  • نرخ بیکاری باز هم ۱۰ درصد افزایش یافت

در گزارشی دیگر، خبرگزاری مهر با بررسی آمار تازه وضعیت نیروی کار در تابستان ۱۴۰۰ که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده است، از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در این بازه زمانی خبر داد و نوشت که در تابستان نیز مانند فصل بهار سال جاری «نرخ بیکاری زیر ۱۰ درصد» جمعیت فعال کشور حفظ شد.

بنا بر این گزارش، جمعیت شاغلان بالای ۱۵ ساله، در تابستان «۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار» تن بوده که به نسبت زمان مشابه در سال گذشته کاهش ۱۳۷ هزار نفری را نشان می‌دهد.

 

  • قیمت‌گذاری با روش قرعه‌کشی به خودروسازان ربطی ندارد

یک مقام مسئول در حوزه قیمت‌گذاری خودرو درباره اختلاف قیمت کارخانه و بازار گفت، شورای رقابت «قرعه‌کشی» را روش مناسب می‌داند. او تاکید کرد که این موضوع «به خودروسازان ربطی ندارد» و آنها، «راضی باشند یا نباشند» باید تصمیم این شورا را اجرا کنند.

به گزارش ایسنا، رضا شیوا، رئیس مرکز ملی رقابت، که شش سال است این سمت را به عهده دارد، گفت مدت عضویت بعضی از اعضای این شورا به پایان رسیده است و این مرکز نمی‌تواند برای «تصمیم‌گیری جدید» جلسه برگزار کند.

آقای شیوا اذعان کرد که «ما هر آن چه محدودیت می‌توانستیم در روش فعلی اعمال کردیم که راه‌های رانت و فساد را ببندند»، اما اگر کسی راه‌های بیشتری برای بهبود وضعیت می‌شناسد، اعلام کند تا «بررسی و اعمال شود.»

 

  • دولت رئیسی در فکر توسعه تجارت با گروه طالبان است

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت در روسیه «اصلا قانون اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد» و این فرصتی برای صادرات میوه و تره‌بار از ایران به آن کشور است.

به گزارش ایلنا، علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، همچنین گفته است که مقامات جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان در افغانستان برای «کاهش تعرفه‌ها» و توسعه تجارت رایزنی کرده‌اند و این رایزنی‌ها ادامه دارد.

او با بیان این که سیستم بانکی میان ایران و بعضی کشورها ایجاد شده، گفت که اروپا اولویت ایران برای تجارت نیست و جمهوری اسلامی می‌تواند «تعداد زیادی بانک محلی» در کشورهای هدف داشته باشد که «با بانک‌های جمهوری اسلامی» مرتبط باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت که جمهوری اسلامی این کار را «در چند کشور» آغاز کرده و ادامه خواهد داد.

  • کارشناسان: طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن «تورم‌زا» است

به گزارش ایلنا، اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن، در واکنش به دیدگاه برخی کارشناسان مبنی بر «تورم‌زا» بودن طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن، گفت که این کارشناسان «از جزئیات طرح» آگاه نیستند و قرار است بودجه این طرح را «بانک‌ها در قالب تسهیلات» در اختیار مردم قرار دهند.

این عضو شورای عالی مسکن همچنین می‌گوید که بر اساس درآمد «دهک‌های متقاضی» وام مسکن «از ۲۵۰ میلیون تومان تا ۴۵۰ میلیون تومان» افزایش می‌یابد و سود آن نیز پنج تا ۱۲ درصد خواهد بود.

 

 

  • دولت رئیسی و رویای ترمیم روابط تجاری با عربستان

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت ایران می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار صادرات عربستان سعودی را در اختیار داشته باشد؛ البته اگر تنش‌ها میان دو کشور کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، فرهاد نوری توضیح داد که وقتی «روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی حسنه بود، صادرکنندگان ایرانی در بازار این کشور فعالیت داشتند» و اگر مذاکرات میان دو کشور نتیجه‌بخش باشد، تاجران ایرانی خواهند توانست در «این بازار بزرگ فعال شوند.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.