نرخ تورم سالانه در استان تهران به بیش از ۴۱ درصد رسید

دوشنبه, 17ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

آمار دولتی حکایت از افزایش مهار نشده بهای کالاهای مصرفی در بازارهای تهران و دیگر استان‌های این کشور دارد. بهای برخی از کالاها و از جمله سبزیجات در محاسبه نقطه‌ای نسبت به مهرماه سال گذشته افزایشی ۹۰ درصدی داشته است.

    
Iran - Ökonomie

تورم در ایران در حال افزایش است. آماری که روز دوشنبه ۱۷ آبان (هشتم نوامبر) از سوی مسعود افشین، معاون آمار و اطلاعات سازمان میدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران منتشر شده، حکایت مشابهی را روایت می‌کند.

خبرگزاری کار ایران “ایلنا” به نقل از او اعلام کرده است که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه سال ۱۴۰۰ در استان تهران بیش از ۴۱ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم کل کشور حتی از استان تهران بیشتر بوده و به بیش از ۴۴ درصد رسیده است.

بیشترین میزان گرانی در مورد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها قابل مشاهده بوده است. همین گزارش حکایت از آن دارد که تورم سالانه در مورد مواد خوراکی و آشامیدنی به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

باید یادآور شد که بهای کالاهای زیرمجموعه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سه ماهه فصل تابستان نیز سیری صعودی داشته و در مهرماه به اوج خود رسیده است.

نرخ تورم سالانه در مورد برخی از خوراکی‌ها و از جمله در مورد روغن‌ها و چربی‌ها حتی بیش از ۷۸ درصد بوده است. بهای ماهی نیز از افزایشی ۷۳ درصدی برخوردار بوده است.

نتایج محاسبه تورم نقطه‌ای استان تهران حتی هشدار دهنده‌تر از محاسبه نرخ تورم سالانه است. به سخن دیگر، بهای کالاهای زیرگروه “سبزیجات” در استان تهران در مهر سال جاری در قیاس با مهرماه سال گذشته  رشدی ۹۵ درصدی داشته است.

بهای شیر، پنیر و تخم‌مرغ نیز در همین محاسبه نقطه‌ای تورم، افزایشی حدود ۷۵ درصد داشته است. باید یادآور شد که پیش از این گزارش‌هایی درباره دشواری‌ها و تنگناهای مالی مردم ایران از سوی رسانه‌های این کشور منتشر شده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.