درآمدزایی از کرونا؛ ۴۵۰ میلیارد تومان به حساب دولت واریز شد

سه شنبه, 18ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

یک نماینده مجلس گفته بود که با اعمال محدودیت تردد شبانه، شهرها برای طبقه مرفه قرق می‌شود

درآمدزایی دولت از محل جرائم رانندگی به دوران همه‌گیری محدود نمی‌شود-عکس از ایرنا

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، از واریز ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه نقض محدودیت‌های ترافیکی مربوط به کرونا به حساب دولت خبر داد و گفت: «سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم که تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم که لغو شود؛ اما استدلال این است که تعداد کشته‌ها باید به زیر ۱۰۰ نفر برسد.»

در دوران همه‌گیری کرونا، محدودیت‌ تردد اتومبیل‌ها منع ورود به شهرهای قرمز و نارنجی و تردد شبانه در همه شهرها را شامل می‌شود. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود به شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد و ورود به شهرهای قرمز نیز جریمه یک‌ میلیون تومانی به دنبال خواهد داشت. جریمه تردد شبانه بین ساعت‌های ۲۲ تا ۳ بامداد نیز ۲۰۰ هزار تومان است که در همه شهرها اجرا می‌شود. 

آن‌طور که هادیان‌فر اعلام کرده، درآمد دولت از محل جریمه‌های مربوط به همه‌گیری حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است. به گفته رئیس پلیس راهور، این مبلغ بابت نقض تمام محدودیت‌ها از تردد شبانه گرفته تا قرنطینه‌ها در دوران همه‌گیری به حساب دولت واریز شده و به پلیس تعلق نگرفته است. 

هادیان‌فر با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت که ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست پلیس مبنی بر لغو منع تردد شبانه با این استدلال که تعداد فوتی‌های بیماری کرونا باید به زیر ۱۰۰ نفر برسد، موافقت نکرده است. 

از گفته‌های هادیان‌فر چنین برمی‌آید که دولت برای درآمدزایی از محل جریمه‌های رانندگی در دوران همه‌گیری برنامه‌ریزی کرده است. این موضوع در تهران و شهرهای بزرگ واضح‌تر است چرا که در صورت پرداخت جریمه ۲۰۰ هزار تومانی،  برای تردد افراد در ساعت‌های ممنوعه منعی وجود ندارد. 

پیش‌تر، رسول خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این موضوع گفته بود که برخی افراد با پرداخت پول، مجوز گشت‌وگذار شبانه را به دست می‌آورند. او تاکید کرده بود که با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالانشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده است که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا جز پرداخت هزینه، مانعی برای تردد افراد وجود ندارد.

خضریان همچنین با انتقاد از ستاد ملی مقابله با کرونا که درباره فواید حاصل از اجرای محدودیت تردد شبانه هیچ‌ آمار و ارقامی ارائه نداده است، گفت: «هنوز مشخص نیست که با اجرای این طرح چقدر از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری شده است.»

با وجود انتقادهایی که درباره نحوه اجرای محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری وجود دارد، ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت کشور به افکارعمومی توضیح مشخصی نداده‌اند. درآمد دولت از محل جریمه‌های مرتبط با همه‌گیری در حالی است که بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور، ریالی از این جریمه‌ها به کارکنان ناجا تعلق نمی‌گیرد و طبق ماده ۲۳ قانون جرائم راهنمایی و رانندگی، فقط ۲۰ درصد از محل جریمه‌ها به پلیس می‌رسد که ۱۵ درصد آن باید برای تامین تجهیزات و مدیریت ترافیک هزینه شود و پنج درصد هم برای فرهنگ‌سازی در امور ترافیک و کاهش تصادف‌ها صرف می‌شود. 

درآمدزایی دولت از محل جرائم رانندگی به دوران همه‌گیری محدود نمی‌شود. بر اساس اعلام هادیان‌فر، در سال ۱۳۹۲ نیز درآمد دولت از محل وصول جریمه‌ها پنج هزار میلیارد تومان بود. با این حال او تاکید کرد که این مبلغ به تدریج کاهش یافته تا به دوران همه‌گیری کرونا رسیده است. به گفته رئیس پلیس راهور، در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۶۸ میلیون وسیله نقلیه جریمه شدند و در هفت ماه نخست ۱۴۰۰، میزان تخلف‌های رانندگی نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش یافته است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.