نقدینگی در ایران از مرز «چهار هزار تریلیون تومان» گذشت

چهارشنبه, 19ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

رادیو فردا – گزارش جدید بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که نقدینگی در کشور در شهریور امسال به ۴۰۶۷ تریلیون تومان رسیده است که نسبت به ماه مشابه پارسال ۴۰.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

نقدینگی شامل پول (اسکناس و سکه‌های قیمتی، همچنین سپرده‌های دیداری) و شبه‌پول (سپرده‌گذاری مدت‌دار و قرض‌الحسنه در بانک‌ها) است و مهمترین عامل تورم شناخته می‌شود.

جزئیات آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد هم میزان پول و هم شبه‌پول در کشور رشد داشته است.

این اولین گزارش بانک مرکزی از دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی است و نشان می‌دهد در اولین ماه فعالیت دولت وی، نقدینگی حدود ۱۴۶ تریلیون تومان رشد داشته است. مردادماه امسال نقدینگی ۳۹۲۱ تریلیون تومان بود. بدین ترتیب، نقدینگی در شهریورماه نسبت به مرداد ۳.۷ درصد رشد داشته است.

با این‌حال، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که استقراض دولت از بانک‌ها، از جمله بانک مرکزی، در شهریورماه رشد نداشته است.

رئیس‌جمهوری ایران مهرماه امسال گفته بود در شهریور که نخستین ماه آغاز فعالیت دولت جدید بود، به هر زحمتی بود تلاش شد بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها انجام شود.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی دولت به کل بانک‌ها در شهریور امسال بیش از ۶۵۵ هزار میلیارد تومان بوده که بیش از ۱۹۶ هزار میلیارد تومان آن، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی بوده است.

اگرچه بدهی دولت به بانک‌ها در شهریورماه افزایش نداشته است، اما بدهی خارجی دولت در همین ماه نسبت به مرداد حدود ۱۹۱ میلیون دلار رشد داشته و به ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.