شاهد دادگاه حمید نوری از نقش ناطق نوری در کشتار ۶۷ گفت

سه شنبه, 30ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

ایران وایر :

پنجاه و پنجمین جلسه دادگاه «حمید نوری»، دادیار سابق قوه قضاییه و متهم به مشارکت در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، دیروز دوشنبه ۲۹آذر۱۴۰۰ با شهادت «حسین ملکی» در استکهلم سوئد برگزار شد.

حسین ملکی در مهرماه سال ۱۳۵۹ هنگامی که ۱۹ سال داشت، به اتهام هواداری از گروه «فرقان» بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

این زندانی سیاسی سابق گفت که «علی‌اکبر ناطق‌نوری حاکم شرع دادگاه گروه فرقان بود و بعد از دستگیری اول رهبران گروه فرقان و محاکمه آنان، ناطق‌نوری این سمت را به (علی) مبشری واگذار کرد.»

علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پیش‌تر وزیر کشور، رییس مجلس شورای اسلامی و رییس دفتر بازرسی دفتر آیت‌الله «خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

حسین ملکی که در مجموع یازده سال در زندان‌های اوین، قزل‌حصار و گوهردشت زندانی بوده است، گفت که در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۶ با گروهی که در اعتصاب غذا بودند، از زندان اوین به گوهردشت منتقل شد و اولین ملاقات او با حمید نوری در همان شب نخست صورت گرفت.

این در حالی است که حمید نوری در جلسات دفاع خود مدعی شد که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده و چند بار به زندان گوهردشت به عنوان ماموریت سر زده است.

حسین ملکی گفت که حمید نوری نقش اصلی را در انتقال او و دیگر زندانیان به بند جهاد زندان گوهردشت داشته است و او دو بار حمید عباسی را بدون چشم‌بند در این زندان دیده است. به گفته او حمید نوری «تصمیم‌گیرنده بود و دستور می‌داد» که آن‌ها به کجا بروند.

او همچنین گفت که «ناصریان» یا قاضی «محمد مقیسه» و «داوود لشکری» را هم به همراه تعدادی پاسدار در آنجا دیده است.

حسین ملکی در عین حال تایید کرد که هرگز در برابر هیات مرگ قرار نگرفت و در مهرماه ۱۳۶۷ حکم حبس ابد او به ۱۵ سال تقلیل پیدا کرد.

او در تشریح جزییات تغییر حکم خود گفت: «در سال ۱۳۶۴ بعد از دیدار با نماینده آیت‌الله منتظری در زندان قزل‌حصار حکمم را به هشت سال تقلیل دادند. نماینده آقای منتظری یک آخوندی به نام ناصری بود. با من صحبت کرد و سوالاتی از این قبیل پرسید که بروی بیرون زندان چه خواهی کرد و آیا حاضر به مصاحبه هستی یا نیستی. بعد از ملاقات، حکم من از ابد به هشت سال کاهش یافت. مهرماه حکم من تمام شد و من باید آزاد می‌شدم؛ اما هنوز در زندان بودم. ا‌واخر مهر یا اوایل آبان حمید عباسی مرا صدا کرد. رفتم داخل اتاق. گفت چشم‌بندت را بردار. برداشتم. سه برگه به من داد، گفت بخوان، بنویس رؤیت شد و امضا کن. من خواندم و دیدم که حکمم باز تغییر کرده و به ۱۵ سال زندان تبدیل شده است. از حمید عباسی سوال کردم که چرا به حکم من اضافه شده و چرا آزاد نشده‌ام؟ جواب داد که وزارت اطلاعات یک نامه از خمینی گرفته و تمام حکم‌هایی که تحت عنوان عفو آقای منتظری تقلیل پیدا کرده را دوباره بازبینی می‌کند و با ۹۹ درصد این عفوها مخالف است و این حکم‌ها را بر می‌گرداند.»

این زندانی سیاسی سابق گفت حمید نوری به او گفته است که «دعا کن زنده از اینجا بیرون بروی. فکر نکن که از دست ما در رفته‌اید و زنده مانده‌اید. هر زمان و هر لحظه لازم باشد، در برخورد با شما شدت عمل به خرج می‌دهیم.»

او درباره دیدار دیگر خود با حمید نوری در زندان گوهردشت گفت که این دیدار در اواخر شهریور یا مهرماه ۱۳۶۷ رخ داده و همزمان بوده با وقتی که آیت‌الله خمینی طی صدور یک فتوا شطرنج و موسیقی را آزاد اعلام کرد.

حسین ملکی می‌گوید از حمید نوری پرسیده حالا که شطرنج آزاد شده و از نظر شما حرام نیست، زندانیان می‌توانند شطرنج بازی کنند: « با لبخند تحقیرآمیز همیشگی‌اش گفت که شما خوب می‌دانید امام برای چه شطرنج را آزاد کرده. این برای مردم بیرون است و برای شما همچنان ممنوع است. قبل از آن ما، با خمیر نان مهره‌های شطرنج درست کرده و به طور پنهانی، دور از چشم پاسدارها، داخل بند شطرنج بازی می‌کردیم.»

حسین ملکی مدعی شد که بعد از پایان اعدام‌ها هم سه بار دیگر با حمید نوری مواجه شده است  و گفت که در سال ۱۳۶۹ در زندان اوین متوجه شده است که نام واقعی حمید عباسی، حمید نوری است.

او درباره این دیدار که در زندان اوین صورت گرفته بود گفت: «در سالن دو آموزشگاه که جان‌به‌در بردگان از اعدام‌های ۱۳۶۷ در آن بودند، زندانی‌های جوان و کم‌سن و سالی هم بودند که در جریان یک مسابقه فوتبال در تهران دست به اعتراض زده بودند و زندانی شده بودند، تعدادی زندانی مرتبط با به وزارت امور خارجه بودند. آذر همان سال می‌خواستند یک تیم فوتبال، والیبال و کشتی را برای مسابقه به زندان قزل‌حصار ببرند و اجازه حضور به یک زندانی به اسم حسین توکلی را که به‌دلیل جرایم غیرسیاسی او را گرفته بودند و از چهره‌های ورزشی شناخته‌شده‌ای در رشته والیبال و واترپولو بود، نمی‌دادند. در همین زمینه دادیار سوم زندان که حمید رحمانی یا رحمانیان نام داشت، گفت که حمید نوری خودش می‌آید و من متوجه شدم که نام واقعی حمید عباسی، حمید نوری است.»

به گفته او، ۲۲ بهمن همان سال عفو عمومی اعلام و ۷۰۰ زندانی را آزاد کردند: «یک ملاقات حضوری به ما در همه بندها دادند در جایی که دوستان ما را چند ماه قبل در آن‌جا به دار کشیده بودند و رفتار ناصریان و حمید عباسی مثل فرماندهان جنگی بود که پیروز شده بودند و بر روی اجساد بر زمین افتاده داشتند قدم می‌زدند و سان می‌دیدند.»

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج مشارکت داشته است، اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او روز ۱۸آبان۱۳۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران به فرودگاه استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد.

برگزاری دادگاه حمید نوری تا آوریل سال آینده در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.