بیش از ۸۶ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

پنجشنبه, 2ام دی, 1400
اندازه قلم متن
بیش از ۸۶ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

همه ۳۱ استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی هستند که ۸۶.۱ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، خروجی داده‌های پهنه ای بارش کشور نشان می دهد که از ابتدای مهرماه تا ۲۵ آذر ماه به‌طور متوسط ۲۸.۹  میلیمتر بارش در پهنه کشور بود که ۴۸.۵ درصد کمتر از نرمال است. مقدار متوسط بلند مدت (بارش نرمال) بارش تجمعی تا ۲۶ آذر ۵۶.۱ میلی متر در پهنه کشورب ود.

به‌طور کلی وضعیت بارش در ۲۷ استان کشور نزولی بوده است و تنها چهار استان یزد، قم، گیلان و مازندران شرایط بارشی نرمال و بیش از نرمال داشته‌اند. در این بازه سیستان و بلوچستان در جنوب شرق با دریافت ۴ میلیمتر باران، کم بارش ترین و گیلان با ۳۵۱ میلیمتر، پربارش ترین استان های کشور بوده‌اند.

 خوزستان دچار شدیدترین درجه خشکسالی

بر اساس شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI موسوم به «بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده» در دوره ۱۰ ساله منتهی به اول آذر ۱۴۰۰ همه ۳۱ استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بودند که ۸۶.۱ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود.

در این بین وضعیت خشکسالی در ۱۱ استان کشور وسیع‌تر از سایر مناطق است به طوری‌که ۱۰۰ درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد، ۹۹.۸ درصد از مساحت استان‌های قزوین و بوشهر و۹۹.۵ درصد از مساحت خوزستان درگیر درجات مختلف خشکسالی هستند.

از نظر شدت خشکسالی، ۳۶.۷درصد از مساحت کشور درگیر خشکسالی بسیار شدید است و این درجه خشکسالی بیش از ۵۰ درصد از مساحت هفت استان کشور را درگیر کرده است. استان خوزستان با ۸۰.۷ درصد مساحت استان خشکسالی بسیار شدید، بیشترین خشکسالی کشور را دارد.

 ایران یک درجه گرمتر شد

بررسی پهنه‌ای داده‌های میانگین دمای هوای کشور از ابتدای سال زراعی تا ۲۵ آذر ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دمای کشور ۰.۹ درجه گرمتر از شرایط نرمال شده است.

به گزارش مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، این بررسی نشان می دهد که روند افزایش دما در ۳۰ استان کشور اتفاق افتاده است به طوری‌که بیشترین افزایش با میزان۲.۵ درجه سلسیوس مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و کمترین افزایش دما با میزان۰.۲ درجه سیلسیوس در خراسان شمالی و خراسان رضوی بوده است.

انتهای پیام


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.