اخلال شهرداری و بسیج در پیشبرد سیاست خارجی دولت روحانی: داستان بیلبوردها و نظام درهم ریخته

شنبه, 4ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

bilbord

سیات ملیون ایران: در این مطلب اخبار نصب و سپس جمع آوری پوسترهای “صداقت آمریکائی” در تهران و همچنین اعتراض اعضا شورای شهر تهران درج شده است. این اخبار نشان میدهد  که چگونه شهرداری و بسیج میتوانند در کار پیشبرد سیاست خارجی روحانی اخلال کنند. روشن است که این جریانات تنها با پشتیبانی علی خامنه ای جرات دست زدن به چنین اقداماتی را دارند. آیا دولت آقای روحانی اگر جدا خواهان ایجاد اعتدال در روابط خارجی باشد میتواند با این وضع برنامه های خود را پیش ببرد؟   

مسئول بسیج شهرداری تهران: پوسترهای «صداقت آمریکایی» با تایید من در تهران نصب شد

سایت بهار نوشت: بسیاری از شهروندان تهرانی چند روز است صبحشان را با پوسترها و بنرهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» آغاز می‌کنند. این پوسترها در همه نقاط شهر هستند هر جایی که امکانی برای بهتر دیده شدن بوده یک پوستر «صداقت آمریکایی» نصب شده است. پوسترهایی که با طرح‌های متفاوت سعی در القای یک مضمون مشابه دارند: «آمریکا قابل اعتماد نیست.» «خانه طراحان انقلاب اسلامی» اعلام کرده طراحی این پوسترها را انجام داده است . همچنین موسسه فرهنگی- رسانه‌ای «اوج» هم از حامیان پوسترهای «صداقت آمریکایی» بوده است.

نمایندگان مجلس گفته‌اند در جلسه روز یکشنبه (فردا) این موضوع را در کمیسیون امور داخلی و شوراها بررسی می‌کنند. پیگیری‌های «بهار» برای تماس با طراحان پوسترها هم درنهایت به این نتیجه رسید که آن‌ها به‌زودی در بیانیه‌ای پاسخ منتقدان را خواهند داد. منتقدانی که نصب این پوسترها را اقدامی سیاسی علیه دولت روحانی می‌دانند و موافقان آن معتقدند که جامعه نسبت به موضوع مذاکره با آمریکا واکنش دارد و به این ترتیب واکنشش را نشان داده است.

حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه با چنین دیدگاهی به «بهار» گفت: «من پوسترها را ندیده‌ام و درباره آن‌ها نمی‌توانم نظری بدهم اما در بحث اخیر مذاکره دولت با آمریکا نکته‌ای هست که موجب نگرانی جامعه و مردم شده و آن نکته این‌که فضای مذاکره و نرمش مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و مبادا بعضی تصور کنند در این فضا می‌توان از ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام عبور کرد.»

به گفته معاون فرهنگی سپاه مردم ایران سال‌ها شاهد بی‌عهدی و عهدکشی از آمریکایی‌ها بودند و در نظر آن‌ها دولت آمریکا قابل اعتماد نیست و این غیرقابل اعتماد بودن به مردم ثابت شده و حالا بخشی از این بی‌اعتمادی در پوسترهای اخیر نمایان شده است.

در ادامه نقد و نظرها، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران دیروز نسبت به این پوسترها واکنش نشان داده و خواستار رویکرد هوشمندانه‌تر شهرداری در مسائل سیاسی شدند.

اما این پوسترها چطور و در چه شرایطی در تهران نصب شدند؟ پرسش‎‌هایی که یک‌نفر پاسخ‌های دقیقی برای آن ها دارد، محسن پیرهادی، مسئول بسیج شهرداری تهران که خودش می‌گوید: «طرح این پوسترها در راستای منافع نظام بود و من هم مانع نصب آن‌ها نشدم.» با او درباره جزییات نصب پوسترهای «صداقت آمریکایی»، گفت‌وگو کردیم‌:

آقای پیرهادی مجموعه بنرها و پوسترهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» در هفته گذشته در تهران نصب شد، گفته شده این تصاویر با حمایت شهرداری تهران نصب شدند، شما در این‌باره اطلاعی دارید؟
تعدادی از تشکل‌های خودجوش مردمی این پوسترها را طراحی و نصب کرده‌اند و پیش از این‌که نصب کنند به ما اطلاع داده بودند.

یعنی شهرداری تهران برای نصب این پوسترها مجوز صادر کرده است؟
شهرداری تهران نه؛ ما در بسیج شهرداری تهران اطلاع داشتیم و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشدیم چون محتوای آن‌ها را خارج از سیاست‌های نظام ندیدیم.

چطور ممکن است این تعداد پوستر با این گستردگی بدون اطلاع مجموعه شهرداری در پایتخت نصب شده باشد؟
امکان دارد چون بسیج یک مجموعه مستقل در شهرداری است. اصولا تشکیلات بسیج در همه سازمان‌ها و نهادها از جمله در شهرداری تهران تشکیلات مستقلی دارند و به‌طور مستقل هم عمل می‌کنند. یک روز پیش از نصب پوسترها در جلسه‌ای به من گفتند که قرار است این کار انجام شود، نگران این بودند که ممکن است پس از نصب این پوسترها را جمع کنند یا هنگام نصب کسی مانع آن‌ها شود به همین دلیل با من صحبت کردند و من هم روند کلی کار را در راستای فرموده‌های مقام معظم رهبری دیدم و مانع نشدم.

شما مجموعه پوسترهای «صداقت آمریکایی» را پیش از نصب در سطح شهر دیده بودید؟
همه پوسترها را ندیده بودم، محتوا و رویکرد اصلی را می‌دانستم، موضوع را هم به ما گفته بودند بعد هم که در سطح شهر نصب شد، دیدم با عقیده من همسو است.

پس مجوز نصب این پوسترها را بسیج شهرداری تهران صادر کرده است؟
مجوز که نه، این‌طور نبوده که بسیج شهرداری به صورت مکتوب تاییدیه صادر کرده باشد، من دیدم کار خوبی انجام می‌دهند و مانع نشدم، گفتم اگر جایی به مشکل خوردید بگویید ما حمایت می‌کنیم.

در تهران برای نصب یک پارچه تبلیغاتی حراج فروشگاه‌ها مثلا در ابعاد ۳۰ در ۷۰ هم مجوز لازم است و اگر نباشد بلافاصله پارچه را پایین می‌آورند، این تشکل‌های خودجوش مردمی که شما می‌فرمایید برای نصب این همه پوستر آن هم با موضوع سیاسی دچار مشکل نشدند، چطور کسی به آن‌ها خرده‌ای نگرفته است؟
گفتم که ما از کلیت کار حمایت کردیم، به من گفتند و من هم گفتم هرجا با مشکلی مواجه شدید و اگر کسی مانع شد بگویید ما حمایت می‌کنیم.

چه تشکل‌هایی برای طراحی و نصب این پوسترها اقدام کردند؟
تعدادی از تشکل‌های مردمی و انقلابی که به‌طور داوطلبانه و خودجوش فعالیت می‌کنند. این کار با محوریت خانه طراحان انقلاب اسلامی و سازمان فرهنگی هنری اوج انجام شده که یکی از پیشگامان اقدامات فرهنگی و هنری با رویکرد ارزشی در کشور است، آن‌ها طراحی و اجرا را برعهده داشتند.

آقای پیرهادی آیا نصب پوستر و تبلیغات محیطی در تهران آن هم با مضامین سیاسی این‌قدر ساده است و سایر تشکل‌ها می‌توانند به این راحتی این تعداد پوستر را یک شبه در تهران نصب کنند؟

عرض کردم کسی حق کار بدون هماهنگی و بدون مجوز ندارد و من اصل کار را دیده بودم، تایید کرده بودم و الان هم مسئولیت این کار را می‌پذیرم. نصب هر تبلیغاتی در تهران ضابطه‌مند و قانونی است و البته که کسی نمی‌تواند در تهران هر پوستر و تبلیغاتی را نصب کند و باید مجوز بگیرد. در ارتباط با تشکل‌های دیگر هم اگر با شهرداری هماهنگ کنند ایرادی ندارد و می‌توانند در مناسبت‌ها از فضاهای محیطی تهران استفاده کنند. به‌هرحال سازمان فرهنگی و هنری اوج که در زمینه طراحی و نصب پوسترهای اخیر فعال بوده سازمانی با سابقه شناخته شده و در حوزه کارهای ارزشی خوشنام بوده است و به همین دلیل هم حمایت کردیم.

آیا بسیج شهرداری اجازه ورود به کار سیاسی را دارد؟ شما فکر نکردید این پوسترها می‌تواند به نوعی مداخله در پیشبرد امور سیاسی دولت باشد؟
به‌هرحال این پوسترها به مناسبت ۱۳ آبان طراحی و نصب شده و ما این کار را خارج از وظایف ارزشی بسیج ندیدیم و به همین دلیل حمایت کردیم و مانع نشدیم. کار فرهنگی و ارزشی بسیج، صیانت از آرمان حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری است و هرجا که احساس تکلیف کنیم با هماهنگی مسئولان و نیروهای خودمان، اقدام و فعالیت می‌کنیم. این موضوع هم از روال عمومی برنامه‌ها و اقدامات بسیج خارج نبوده، گروه‌های مختلف ارزشی عموما به‌طور خودجوش طرح‌هایی را می‌دهند و شهرداری هم قسمت بسیج را می‌گویم مانع نشده چون این پوسترها را خارج از سیاست‌های نظام ندیده است.

آقای قالیباف هم از نصب این پوسترها اطلاع داشتند؟
فکر نمی‌کنم ایشان اطلاع داشته باشند و هماهنگی کلی با من انجام شده بود.

یعنی شما در این‌باره با آقای قالیباف مشورتی نکردید؟
خیر. موضوع این کار فرهنگی و ارزشی بسیج بود و طبق روال قبل انجام شد.

منتقدان این اقدام می‌گویند عده‌ای با طراحی و نصب این پوسترها درصدد افزایش فشارها بر تیم مذاکره‌کننده دولت بوده‌اند، نظر شما چیست؟
ما حمایت‌کننده دولت در مذاکرات هسته‌ای هستیم، حوزه تخصصی من روابط بین‌المللی است و حتما طوری عمل نمی‌کنیم که با حرکت دولت در این شرایط مغایر باشد یا آن را خنثی و تضعیف کند. به‌هرحال تا جایی که مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده حمایت ‌کنند ما هم در بسیج حمایت می‌کنیم اما حتما این نگاه در ما وجود دارد که باید پشتیبان دولت باشیم و هستیم اما درعین‌حال وظایف دیگری هم داریم که انجام می‌دهیم. من معتقدم برخلاف آنچه منتقدان می‌گویند، این پوسترها و حرکتی که انجام شده در راستای کمک به دولت برای پیشبرد مذاکرات بوده است. به‌هرحال دنیا باید بداند که دولت در چه شرایط داخلی در حال پیشبرد این مذاکرات است.

شما بازتاب‌های نصب این پوستر در رسانه‌های جهان را دنبال کرده‌اید؟
بازتاب‌ها را پیگیری نکردم اما اگر بازتاب داشته باشد خوشحال می‌شوم.

این اقدام انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته و بسیاری از تحلیل‌گران رسانه‌های غربی و عربی این موضوع را نشان‌دهنده حاکمیت چندگانه در ایران و نشانه تلاش افراطیان برای بر هم زدن مذاکره ارزیابی کردند، باز هم فکر می‌کنید این اقدام نقش کمکی به دولت داشته است؟

ایران در حال مذاکره با کشورها و قدرت‌هایی است که سابقه خوبی ندارند. این تحلیل‌ها هم طبیعی است چون آن‌ها می‌بینند که در این پوسترها چهره واقعی خودشان ترسیم شده و این‌طور واکنش نشان می‌دهند چون نگرانند که چهره واقعی آن‌ها برای مردم بیش از این آشکار شود. در چنین شرایطی قدرت رسانه‌ای آن‌ها به این سمت می‌رود که داخل کشور اختلاف ایجاد کنند. آنچه در این پوسترها ترسیم شده تنها بخشی از سابقه آمریکاست، قسمت بسیار کوچکی از جنایات آمریکایی‌ها که بر کسی پوشیده نیست. این پوسترها مساله مخفی و پنهانی را روشن نکرده‌اند. آقای اوباما بعد از مذاکره ایران را تهدید کردند که گزینه نظامی همچنان روی میز است در همین پوسترها هم می‌بینید که طرف مذاکره‌کننده آمریکایی اسلحه در دست دارد، این عین همان واقعیتی است که اتفاق افتاده است. نمونه دیگری که بخواهم مثال بزنم صحبت‌های خانم شرمن است که از طرف آمریکا در مذاکرات ۱+۵ با ایران حضور داشت، پس از مذاکرات در گزارش خود به سناتورهای آمریکایی گفت: به طرف ایرانی اعتماد ندارد، زیرا فریب و دروغ بخشی از ژن ایرانی‌هاست. این نشان‌دهنده نگاه توهین‌آمیز و از بالا به پایین آن‌ها به ایران است و این‌که همیشه می‌خواهند با پیش‌شرط سلطه و قدرت نظامی با ایران مذاکره کنند.

در این پوسترها طرف ایرانی که روبه‌روی نماینده آمریکا نشسته، تداعی‌کننده چهره آقای ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی است، این تصویر را که دیدید چنین برداشتی نداشتید؟

من از این پوستر چنین برداشتی نداشتم و ندارم، به هیچ‌وجه بحث اشخاص یا دولت در میان نبوده است. لازم است از آقای ظریف که با وجود بیماری برای پیشبرد مذاکرات و در جهت تامین منافع ملی کشور به ژنو سفر کردند تشکر کنیم نه این‌که خدای نکرده بخواهیم ایشان یا تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کنیم. تاکید می‌کنم آنچه ارائه شده در راستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری است که فرمودند من به دولت آمریکا بی‌اعتماد هستم.

بعد از نصب این بنرها و پوسترها آیا تماسی مبنی بر مخالفت یا این‌که این تصاویر را از سطح شهر جمع کنید نداشتید، فرد یا افرادی به شما اعتراض نکردند؟

ما هیچ مخالفتی نداشتیم. اصولا نیروهای متدین و مومن و انقلابی و کسانی که نسبت به حرکت‌های جمهوری‌اسلامی و دشمنان کشور حساس و آگاه هستند از این حرکت‌های خودجوش استقبال می‌کنند البته ممکن است که افراد من باب سلیقه حرفی درباره گرافیک پوسترها داشته باشند.

 

واکنش عضو شورای شهر تهران به بیلبورد صداقت آمریکایی: خلاف امنیت ملی است

سایت آینده: انصاری افزود: قطعا حرکت های اخیر دولت با هماهنگی شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری انجام شده است. هر کسی یا هرجایی که این بیلبوردها را نصب کرده کاری ضد امنیت ملی انجام داده است و باید سازمان های مسئول مانند وزارت اطلاعات و خود شورای امنیت ملی وارد شود و با دست اندرکاران این مسئله برخورد شود.

ایسنا نوشت:

چند روزی است در سطح شهر بیلبوردهایی با طرح های مختلف با عنوان مشترک “صداقت آمریکایی” نصب شده است. طرح هایی که اشاراتی به مذاکرات ایران و آمریکا دارد و ابهامات و واکنش هایی را ایجاد کرده است.

محسن سرخو عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید با موضوعات سیاسی هوشیارانه برخورد کند، گفت: اگر شهرداری با مسائل سیاسی هوشیارانه برخورد نکند، به منافع کشور لطمه وارد می شود. نباید شهرداری اجازه بدهد هر بیلبوردی با هر مضمونی ولو اینکه هزینه اش پرداخت شده باشد در سطح شهر نصب شود به عنوان مثال درمورد بلیبوردهای “صداقت امریکایی” باید حداقل در این راستا هماهنگی لازم با شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه انجام می شد در غیر این صورت باید جلوی چنین حرکت های خودسرانه در شهر گرفته شود.

وی ضمن اشاره به نصب بیلبوردهای مختلف در سطح بزرگراه ها، گفت: اساسا کار فرهنگی نباید کار سطحی باشد. نصب بیلبورد در سطح بزرگراه ها چه با مضمون درست و چه غلط، کار خلافی است و در اکثر نقاط دنیا این کار را نمی کنند زیرا این امر موجب بر هم زدن تمرکز رانندگان می شود و باعث ایجاد مشکلات ترافیکی می شود.

سرخو با اشاره به نصب بیلبوردها با مضمون صداقت آمریکایی در سطح شهر گفت: باید به دور از جوسازی اجازه دهیم مسئولان قانونی کشور که حتما تحت نظر مقام معظم رهبری کار می کنند اقدامات درست و برنامه ریزی خود را انجام دهند و از هر گونه جوسازی و حرکت احساسی پرهیز شود.

وی افزود: منافع کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی اولویت اول است و اینکه بخواهیم بیلبوردهای اهانت آمیز درج کنیم که خدایی ناکرده مغایر برنامه ریزی های مسئولان کشور باشد؛ خوب کار درستی نیست.

وی ادامه داد: می دانیم که آمریکایی ها سال هاست با ملت ایران دشمنی کرده اند، کارشکنی کرده اند و در همه مراحل انقلاب کارشکنی های متعددی از جمله اینکه یکی از عوامل جنگ تحمیلی آمریکایی ها بودند و خاطرات تلخی همچون هواپیمای ایرباس که هیچ گاه از حافظه ملت ایران پاک نخواهد شد. اما به هر حال جمهوری اسلامی ایران رویکرد قانونمندانه ای دارد که مستقیما زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می شود. به دولت آقای روحانی هم که باید اجازه دهیم تدابیر خود را به سرانجام برساند. در حال حاضر تیم مستقر در وزارت امور خارجه کاملا متخصص هستند و هوشیارانه امور را دنبال می کنند.

سرخو تاکید کرد: حرکت های احساسی و تندروی های افراطی از هر طرف که باشد قطعا به نفع کشور، نظام و مملکت نخواهد بود.

وی در خصوص مطرح شدن این مسئله در جلسه شورای شهر تهران گفت: احتمال دارد این موضوع در جلسات آینده شورای شهر تهران مطرح شود.

مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران، در این خصوص گفت: امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم. از یک سو فرمایشات امامی را داریم که در آغاز آمریکا را شیطان بزرگ لقب داد و در پایان عمر گفت وصیت من به فرزندان بسیجی این است که بغض و کینه مقدس خود را نسبت به آمریکا در دل نگه دارند و از سوی دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری داریم که در آخرین صحبت ها گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست و خوی استکباری دارند.

وی افزود: رییس جمهور زحمت می کشند و سعی می کنند رفتار را به رفتاری متعادل تبدیل کنند اما شما در مقابل ببینید که آنها چگونه عمل می کنند. اوباما در آخرین حرف ها گفت همه گزینه ها روی میز است و حتی یک شخصیت آمریکایی گفت فریبکاری در ژن ایرانی ها است.

شاکری ادامه داد: عمق قضیه بیشتر از این جملاتی است که در بیلبوردها آورده شده است. باید رسانه ها و خبرگزاری ها در این زمینه مصاحبه های دقیق، شفاف و عمیقی را با شخصیت های موثر در سیاست خارجی انجام دهند تا تکلیف مردم روشن شود و از این تعلیق نجات پیدا کنند.

این عضو شورای شهر تهران ضمن بی اطلاعی از نهادی که در مورد این بیلبوردها صدور مجوز می کند، افزود: باید مردم را نسبت به وضعیت موجود روشن کنیم البته مردم جلوتر هستند و همین الان در نمازجمعه شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند.

شاکری افزود: این بیلبوردها تنها در منظر میهمانان خارجی و بیرون مرزها موثر است و مردم کشور هر روز شعار مرگ بر آمریکا می دهند.

نصب بیلبوردهای صداقت آمریکایی ضد امنیت ملی است

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: نصب بیلبوردها از طرف هر گروهی که انجام شده کار غیراصولی و ضد امنیت ملی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تصمیمات در سیاست خارجی زیرنظر شورای امنیت ملی و مستقیما زیرنظر مقام معظم رهبری اتخاذ می شود گفت: در مسائل داخلی متاسفانه یکسری بی تدبیری ها و حرکت های حساب نشده انجام می شود.

انصاری افزود: قطعا حرکت های اخیر دولت با هماهنگی شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری انجام شده است. هر کسی یا هرجایی که این بیلبوردها را نصب کرده کاری ضد امنیت ملی انجام داده است و باید سازمان های مسئول مانند وزارت اطلاعات و خود شورای امنیت ملی وارد شود و با دست اندرکاران این مسئله برخورد شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نمایندگان مردم در شورای شهر تهران از شهرداری و مسئولان ذی ربط سوال خواهند کرد که چطور می شود در سطح شهر بدون مجوز چنین طرح گسترده ای اجرا شود و اگر مجوز داده شده، توسط چه کسی و چرا این مجوز صادر شده و نتیجه آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: خود من قطعا در جلسه بعدی شورا این قضیه را به صورت قانونی و حقوقی پیگیری خواهیم کرد.

ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز  گفت: عدم صداقت آمریکا در قبل و بعد از انقلاب برای مردم کشورمان روشن شده است. در تمامی این سال ها صداقت روشنی از آمریکا ندیده ایم و مدام به دنبال منافع خود بوده است.

وی افزود: در این بیلبوردها صداقت آمریکا به تمسخر گرفته شده و این با توجه به این موضوع است که هیچ گاه تعامل دوجانبه ای وجود نداشته است.

وی در خصوص تاثیر این بیلبوردها بر روند مذاکرات و سیاست خارجی ایران، گفت: دولت یازدهم پس از روی کار آمدن فکر می کند می تواند در بعضی موضوعات تعامل داشته باشد. اما بر طبق فرمایشات رهبری اطمینانی به آمریکا وجود ندارد اما دولت می تواند از طریق دیپلماسی این موضوع را پیگیری کند.

قناعتی ادامه داد: این حرکت شروع شده است اما بازخورد خوبی گرفته نشده است و باید دانست که آمریکا هیچ گاه به دنبال شفاف بودن با ایران نبوده است.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها به دنبال حل مشکل نیستند و به دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی هستند. نصب این بیلبوردها فکر می کنم به تمسخر گرفتن سیاست های جدیدی است که بعضی دارند، دنبال می کنند.

 

نتیجه واکنش افکار عمومی: بیلبوردهای تخریبی علیه مذاکرات جمع آوری شد

poster zedd amrikai 3

سایت آینده: از این که علاوه بر این انتقادات علنی، در فضای غیرعلنی چه گذشته، اطلاعی در دست نیست. اما احتمال می رود نصب اولیه بنرها با هماهنگی شهردار تهران انجام نشده بوده و مسوولان رده پایین تر شهرداری در ادامه همکاری های خود با مجری آماده سازی این تابلوها، بدون هماهنگی مقامات بالاتر دست به این اقدام زده بودند.. اولین بار سایت آینده از این اقدام انتقاد کرد و سپس سایت تابناک، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران هم واکنش نشان دادند.

در پی واکنش رسانه ها و مسوولان نظارتی به نصب گسترده بیلبوردهای تخریبی علیه مذاکرات در سطح تهران، صبح امروز شهروندان تهرانی مشاهده کردند که اکثر این بیلبوردها با عنوان “صداقت آمریکایی” جمع آوری شده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، برخلاف معمول بیلبوردهای مرسوم تبلیغی شهرداری تهران که تابلوها با تابلوهای بعدی جایگزین می شوند، این تابلوها با تابلو جدیدی جایگزین نشده و یا پایین آورده شده یا با رنگ سفید روی آنها پوشانده شده است.

این در حالی است که نصب این بیلبوردها در زمانی که مذاکرات دستگاه دیپلماسی کشورمان تداوم داشت، از نگاه افکار عمومی آشکارا تلاش برای فضاسازی علیه این مذاکرات تلقی می شد و از همین رو واکنش های مختلفی از سوی رسانه ها، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران را در پی داشت.

از این که علاوه بر این انتقادات علنی، در فضای غیرعلنی چه گذشته، اطلاعی در دست نیست. اما احتمال می رود نصب اولیه بنرها با هماهنگی شهردار تهران انجام نشده بوده و مسوولان رده پایین تر شهرداری در ادامه همکاری های خود با مجری آماده سازی این تابلوها، بدون هماهنگی مقامات بالاتر دست به این اقدام زده بودند.

اولین بار روز سه شنبه سایت “آینده” با اشاره به نصب این بیلبوردها، نوشت: بررسی دقیق این طرح و ریش پروفسوری مذاکره کننده ایرانی هم می تواند دارای بار معنایی خاص باشد.

سایت “آینده” افزود: اگرچه احتمالا هدف طراحان، همان گونه که در عنوان این بیلبوردها اشاره شده، زیر سوال بردن «صداقت آمریکایی ها» بوده، اما در فضایی که مذاکرات ایران و طرف های اروپایی و آمریکایی در جریان است و تیم دیپلماسی ایران مدتی بعد دوباره به این مذاکره می رود، برداشت کلی مخاطب عمومی که در اتوبان های تهران و نه حتی ستون اخبار ویژه کیهان از کلیت و فضای این طرح و برداشت صحبت با سگ، می تواند تضعیف تیم مذاکره کننده باشد.

poster zedd amrikai 2

روز بعد از آن، سایت تابناک نیز به انتشار فیلمی از نصب این تابلوها این پرسش را مطرح کرد که چه نهادی با چه پشتوانه ای اقدام به نصب این حجم عظیم از تصاویر کرده و چه میزان تاثیرگذار خواهد بود؟

این سایت موسسه اوج را مجری این تابلوها اعلام کرد و تلویحا آن را یک سازمان غیردولتی با پشتوانه های خاص حکومتی توصیف نمود.

این انتقادات البته به نمایندگان مجلس هم کشید و به علاوه شورای شهر تهران هم به آن واکنش صریحی نشان داد؛ به ویژه غلامرضا انصاری عضو شورای شهر که این اقدام را خلاف امنیت ملی دانست.

در عین حال برخی نمایندگان مجلس و شورای شهر نیز نصب این گونه تابلوها را طبیعی ارزیابی کردند.

محسن سرخو عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید با موضوعات سیاسی هوشیارانه برخورد کند، گفت: اگر شهرداری با مسائل سیاسی هوشیارانه برخورد نکند، به منافع کشور لطمه وارد می شود. نباید شهرداری اجازه بدهد هر بیلبوردی با هر مضمونی ولو اینکه هزینه اش پرداخت شده باشد در سطح شهر نصب شود به عنوان مثال درمورد بلیبوردهای “صداقت امریکایی” باید حداقل در این راستا هماهنگی لازم با شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه انجام می شد در غیر این صورت باید جلوی چنین حرکت های خودسرانه در شهر گرفته شود.

سرخو با اشاره به نصب بیلبوردها با مضمون صداقت آمریکایی در سطح شهر گفت: باید به دور از جوسازی اجازه دهیم مسئولان قانونی کشور که حتما تحت نظر مقام معظم رهبری کار می کنند اقدامات درست و برنامه ریزی خود را انجام دهند و از هر گونه جوسازی و حرکت احساسی پرهیز شود. منافع کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی اولویت اول است و اینکه بخواهیم بیلبوردهای اهانت آمیز درج کنیم که خدایی ناکرده مغایر برنامه ریزی های مسئولان کشور باشد؛ خوب کار درستی نیست.

وی ادامه داد: می دانیم که آمریکایی ها سال هاست با ملت ایران دشمنی کرده اند، کارشکنی کرده اند و در همه مراحل انقلاب کارشکنی های متعددی از جمله اینکه یکی از عوامل جنگ تحمیلی آمریکایی ها بودند و خاطرات تلخی همچون هواپیمای ایرباس که هیچ گاه از حافظه ملت ایران پاک نخواهد شد. اما به هر حال جمهوری اسلامی ایران رویکرد قانونمندانه ای دارد که مستقیما زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می شود. به دولت آقای روحانی هم که باید اجازه دهیم تدابیر خود را به سرانجام برساند. در حال حاضر تیم مستقر در وزارت امور خارجه کاملا متخصص هستند و هوشیارانه امور را دنبال می کنند.

وی در خصوص مطرح شدن این مسئله در جلسه شورای شهر تهران گفت: احتمال دارد این موضوع در جلسات آینده شورای شهر تهران مطرح شود.
مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران، در این خصوص گفت: امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم. از یک سو فرمایشات امامی را داریم که در آغاز آمریکا را شیطان بزرگ لقب داد و در پایان عمر گفت وصیت من به فرزندان بسیجی این است که بغض و کینه مقدس خود را نسبت به آمریکا در دل نگه دارند و از سوی دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری داریم که در آخرین صحبت ها گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست و خوی استکباری دارند.

وی افزود: رییس جمهور زحمت می کشند و سعی می کنند رفتار را به رفتاری متعادل تبدیل کنند اما شما در مقابل ببینید که آنها چگونه عمل می کنند. اوباما در آخرین حرف ها گفت همه گزینه ها روی میز است و حتی یک شخصیت آمریکایی گفت فریبکاری در ژن ایرانی ها است.

این عضو شورای شهر تهران ضمن بی اطلاعی از نهادی که در مورد این بیلبوردها صدور مجوز می کند، افزود: باید مردم را نسبت به وضعیت موجود روشن کنیم البته مردم جلوتر هستند و همین الان در نمازجمعه شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند.
شاکری افزود: این بیلبوردها تنها در منظر میهمانان خارجی و بیرون مرزها موثر است و مردم کشور هر روز شعار مرگ بر آمریکا می دهند.

نصب بیلبوردهای صداقت آمریکایی ضد امنیت ملی است

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: نصب بیلبوردها از طرف هر گروهی که انجام شده کار غیراصولی و ضد امنیت ملی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تصمیمات در سیاست خارجی زیرنظر شورای امنیت ملی و مستقیما زیرنظر مقام معظم رهبری اتخاذ می شود گفت: در مسائل داخلی متاسفانه یکسری بی تدبیری ها و حرکت های حساب نشده انجام می شود.

انصاری افزود: قطعا حرکت های اخیر دولت با هماهنگی شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری انجام شده است. هر کسی یا هرجایی که این بیلبوردها را نصب کرده کاری ضد امنیت ملی انجام داده است و باید سازمان های مسئول مانند وزارت اطلاعات و خود شورای امنیت ملی وارد شود و با دست اندرکاران این مسئله برخورد شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نمایندگان مردم در شورای شهر تهران از شهرداری و مسئولان ذی ربط سوال خواهند کرد که چطور می شود در سطح شهر بدون مجوز چنین طرح گسترده ای اجرا شود و اگر مجوز داده شده، توسط چه کسی و چرا این مجوز صادر شده و نتیجه آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: خود من قطعا در جلسه بعدی شورا این قضیه را به صورت قانونی و حقوقی پیگیری خواهیم کرد.

ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: عدم صداقت آمریکا در قبل و بعد از انقلاب برای مردم کشورمان روشن شده است. در تمامی این سال ها صداقت روشنی از آمریکا ندیده ایم و مدام به دنبال منافع خود بوده است.

وی افزود: در این بیلبوردها صداقت آمریکا به تمسخر گرفته شده و این با توجه به این موضوع است که هیچ گاه تعامل دوجانبه ای وجود نداشته است.

وی در خصوص تاثیر این بیلبوردها بر روند مذاکرات و سیاست خارجی ایران، گفت: دولت یازدهم پس از روی کار آمدن فکر می کند می تواند در بعضی موضوعات تعامل داشته باشد. اما بر طبق فرمایشات رهبری اطمینانی به آمریکا وجود ندارد اما دولت می تواند از طریق دیپلماسی این موضوع را پیگیری کند.

قناعتی ادامه داد: این حرکت شروع شده است اما بازخورد خوبی گرفته نشده است و باید دانست که آمریکا هیچ گاه به دنبال شفاف بودن با ایران نبوده است.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها به دنبال حل مشکل نیستند و به دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی هستند. نصب این بیلبوردها فکر می کنم به تمسخر گرفتن سیاست های جدیدی است که بعضی دارند، دنبال می کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.