اعتراض پیک‌های موتورسوار اسنپ فود به تغییرات بدون هماهنگی برنامه

شنبه, 18ام دی, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شماری از پیک‌های موتورسوار ‌اسنپ ‌فود با نامنصفانه خواندن تغییرات صورت گرفته در برنامه، خواستار رفع مشکل موقعیت یاب و مشارکت خود در تغییرات آینده شدند. این نخستین بار نیست که پیک های اسنپ فود به تغییرات ناگهانی برنامه اعتراض می کنند اما این شرکت بدون هیچ اقدام عملی، تنها با وعده دادن منجر به شکستن اعتصاب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از پیک‌های موتورسوار ‌اسنپ ‌فود با نامنصفانه خواندن تغییرات صورت گرفته در برنامه، خواستار رفع مشکل موقعیت یاب و مشارکت خود در تغییرات آینده شدند.

یکی از پیک های موتور سوار معترض در این خصوص به هرانا گفت: «شرکت در این مورد فوق‌العاده مخفی کار است و هیچگونه اطلاعی در خصوص تغییرات به پیک‌ها ارائه نمی‌دهد. گویا یکی از تغییرات جدید عدم نمایش مسافت فروشگاه تا مقصد در هنگام پذیرفتن سفارش است. به این معنا که پیک نمی‌داند بابت کرایه‌ای که شرکت تعیین کرده باید چه مسافتی را طی کند تا بتواند درباره منصفانه بودن آن تصمیم بگیرد.»

به علاوه به گفته معترضان موارد دیگری از جمله عدم نمایش زمان تاخیر در پنل کاربری، عدم نمایش آدرس و موقعیت مشتری به پیک در زمان سفارش، حذف نام و شماره تماس سفارش های پیشین و عدم نمایش مسیریابی برای محاسبه مسافت تضییع آشکار حقوق کارگران است.

به باور رانندگان معترض تغییرات در برنامه برای سوددهی بیشتر و بیگاری کشیدن از پیک‌ها صورت گرفته است. تعیین مواردی همچون سقف کنسلی که ممکن است منجر به محرومیت یک روزه از رانندگان شود، تحویل سفارشاتی با کرایه‌ نامتناسب با مسافت را به کارگران تحمیل میکند. همچنین معترضان سپرده شدن سفارش های سوپرمارکت از اسنپ‌فود بود به پیک‌های اسنپ‌باکس را فشاری در جهت تفرقه‌افکنی میان تمامی پیک‌ها و نمایش قدرت به کارگران می دانند.

این منبع در ادامه به هرانا گفت: «اسنپ‌فود بارها بصورت یکجانبه شرایط کار را به نفع خود تغییر داده است. این درحالی‌ است که علیرغم هویت زدایی از کارگران شرکت و به نوعی پیمانکار قلمداد کردن‌شان، اسنپ‌ فود حتی حاضر نیست این تغییرات را با پیک‌ها درمیان بگذارد و رفتاری برده‌وار با آنها دارد.»

عدم تناسب مزد کارگران با تورم، عدم تناسب کرایه‌ها با مسافت، عدم پرداخت سهمیه بنزین، محاسبه نشدن استهلاک موتور سیکلت‌ها، در نظر گرفته نشدن ایمنی کارگران حین کار و تعیین سقف کنسلی از سایر مواردی است که رانندگان نقض حقوق خود دانسته و خواهان اصلاح آنها هستند.

شرکت اسنپ از جمله شامل اسنپ‌فود و اسنپ‌باکس است. اسنپ‌فود با موتورهای صورتی رنگ غذا و میوه توزیع می‌کند و اسنپ‌باکس با جعبه‌های سبز رنگ به توزیع کالا اختصاص دارد. بیش از ۹۰۰ شهروند در مجموعه اسنپ‌فود مشغول به کار هستند. آن‌ها بیمه نیستند و نسبت به کارکنان سایر بخش‌های اسنپ مزد کمتری دریافت می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.