روایت یک شاهد از شکنجه‌های حمید نوری: من را شخصا زیر چک و لگد گرفت

جمعه, 24ام دی, 1400
اندازه قلم متن

ایران وایر:

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید نوری در سال ۲۰۲۲ امروز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ در دادگاه استکهلم سوئد برگزار شد. در پنجاه و ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید نوری دادیار سابق قوه قضاییه ابوالقاسم سلیمان‌پور از هواداران پیشین سازمان وحدت کمونیست کمونیستی شهادت داد.

ابوالقاسم سلیمان‌پور که در سال ۱۳۶۰ بازداشت شده و در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت بوده است تایید کرد که حمید نوری را با نام مستعار عباسی می‌شناخته و او را بارها در زندان گوهردشت دیده است.

این زندانی سیاسی سابق که دوران محکومیت خود را در زندان‌های قزل‌حصار، اوین و گوهردشت گذرانده است خاطراتی از مواجهه شخصی و جمعی زندانیان با او را در دادگاه روایت کرد.

ابوالقاسم سلیمان‌پور مدعی شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی چندین سال پیش از آغاز کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ زندانیان را بر اساس مدت زمان حبس و گرایش‌های عقیدتی و سیاسی تفکیک کرده بود.

به گفته این زندانی سیاسی سابق حمید نوری شخص او را در روزهای پایانی سال ۱۳۶۵ و در آستانه نوروز به خاطر طرح «ستاره در کنار تابلوی سبزه نوروز زیر چک و لگد» گرفته و به او ناسزا گفته است.

او همچنین گفت حمید نوری به همین خاطر در نوروز سال ۱۳۶۶ او را به سلول انفرادی فرستاده است.

ابوالقاسم سلیمان‌پور مدعی شد که دومین باری که با حمید نوری مواجه شده است پس از یک‌ماه سلول انفرادی بوده و او در را باز کرده و پرسیده: «خوش می‌گذرد؟»

به گفته این زندانی سیاسی سابق حمید نوری یکی از افرادی بوده که در چند نوبت ضرب و شتم جمعی زندانیان به خاطر زیر پا گذاشتن ممنوعیت ورزش جمعی در بند حضور داشته و او توانسته از روی صدایش حضور او را تشخیص بدهد.

اظهارات ابوالقاسم سلیمان‌پور در حالی مطرح می‌شود که حمید نوری در جلسات دفاع از خود گفت در طول دورانی که در زندان مشغول به فعالیت بوده هرگز در زندان گوهردشت کار نکرده و تنها دو سه مرتبه به عنوان ماموریت به این زندان فرستاده شده است.

او همچنین نقش خود بعنوان دادیار زندان را تکذیب کرد و گفت صرفا کارمند دفتری بوده و در زمان مورد نظر شاهدان در مورد آغاز کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به دلیل به دنیا آمدن فرزندش در مرخصی بوده است.

بر اساس شهادت بازماندگان و جان به در بردگان از اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ و همچنین کیفرخواست دادستان‌ها، حکومت ایران در موج اول که هشتم مرداد ماه آغاز شد اعضای سازمان مجاهدین را اعدام کردند و در موج دوم که از پنجم مرداد ماه آغاز شد، زندانیان کمونیست و اعضای گروه‌های چپ را اعدام کرد.

ابوالقاسم سلیمان‌پور در پاسخ به سوال دادستان درمورد اینکه چه زمانی از آغاز اعدام‌ها مطلع شده است گفت بند آنها از آخرین بندهایی  بود که زندانیانش را برای اعدام بردند و پیشتر از آن شماری از زندانیان مجاهد که دربند مجاور بودند به آنها اطلاع داده بودند که شمار زیادی از هم‌بندیان آنها اعدام شده‌اند.

این زندانی سیاسی سابق همچنین گفت آن‌ها شاهد بوده‌اند که سربازی با یک فرغون پر از دمپایی از این سو به آن سو می‌رفته و این هم نشانه دیگری بر اعدام‌ها بوده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا خودش به اتاق هیات مرگ برده شد یا نه گفت که دقیقا به خاطر ندارد که چه روزی در برابر هیات مرگ حاضر شد اما احتمالا «بین نهم تا یازدهم شهریور ۱۳۶۷ » توسط حمید نوری که به نام عباسی شناخته می‌شده  از راهرو مرگ نزد هیاتی که به هیات مرگ مشهور شد برده شده اسا.

ابوالقاسم سلیمان پور گفت که از او سوال شده آیا «مسلمان هستی یا نه؟» و پس از آن نیز ۶۰ ضربه شلاق به او زده‌اند.

او تایید کرد که پس از آنکه او را برای اجرای حکم ۶۰ ضربه شلاق بردند حمید نوری و داوود لشگری نیز حاضر بوده‌اند.

پیشتر شاهدان دیگری که برای ادای شهادت خود در این دادگاه حاضر شدند درباره اینکه زندانیان چپ بارها به دلیل زیر بار نرفتن برای ادای نماز یا اینکه به سوال «آیا مسلمان هستی» پاسخ منفی می‌دادند شلاق می‌خوردند.

در بخشی از جلسه این دادگاه دادستان گفت بعضی از سخنان شاهد در دادگاه با آنچه در بازپرسی اولیه نزد پلیس سوئد گفته شده متفاوت است. به گفته دادستان در بازپرسی آقای سلیمان‌پور از  نقش حمید عباسی در شلاق زدن او صحبتی به میان نیاورده است.  بازپرسی مورد اشاره از شهود توسط پلیس سوئد، دو سال قبل انجام شده و وکلای مشاور حمید نوری نیز درمورد برخی تناقضات در اظهارات شهود با آنچه در دادگاه می‌گویند صحبت می‌کنند.

در کیفرخواست حمید نوری آمده است که او در فاصله زمانی ۵ تا ۱۵ شهریور ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت بعنوان دستیار دادیار یا در موضع و موقعیت مشابه دیگری، در کشتار سیستماتیک و مخفیانه تعداد زیادی از زندانیان سیاسی که با جمهوری اسلامی مخالف بودند نقش داشته است.

حمید نوری متهم به دخالت در این کشتار دسته‌جمعی در آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه سوئد بازداشت شد.

برگزاری دادگاه حمید نوری تا آوریل ۲۰۲۲  در استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.