انتقاد آرژانتین از سفر محسن رضایی به نیکاراگوئه

پنجشنبه, 23ام دی, 1400
اندازه قلم متن

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ایران

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ایران

به دنبال سفر روزهای اخیر محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ایران به نیکاراگوئه، وزیر خارجه آرژانتین با انتشار بیانیه‌ای از این سفر به‌شدت انتقاد کرد.

سانتیاگو کافی‌یه‌رو، وزیر خارجه آرژانتین، در بیانیه روز چهارشنبه ۲۲ دی خود گفته است که محسن رضایی به دلیل «ارتباط با بمبگذاری در مرکز یهودیان آرژانتین» باید تحت پیگرد قضایی بین‌المللی باشد.

آقای رضایی برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، به ماناگوئه رفته بود.

وزیر خارجه آرژانتین اظهار داشت: حضور محسن رضایی در ماناگوئه، «توهین به عدالت» و نقض یاد قربانیان «حمله تروریستی و وحشیانه» در آرژانتین است.

کافی‌یه‌رو افزوده است: دولت آرژانتین یک بار دیگر از دولت ایران می‌خواهد که با وزارت دادگستری آرژانتین «همکاری کامل» داشته باشد و این امکان را فراهم کند که متهمان بمبگذاری ساختمان آمیا در دادگاه‌های صالحه محاکمه شوند.

همزمان، تامی رخامیموف، معاون بخش راهبردی وزارت خارجه اسرائیل، با بازنشر بیانیه وزیر خارجه آرژانتین در محکومیت سفر محسن رضایی به نیکاراگوئه، نوشت «متهم» ایرانی در حالی به دور دنیا سفر می‌کند که «باید مجازات شود».

در بمبگذاری تابستان ۲۸ سال پیش در پایتخت آرژانتین، ساختمان مرکز یهودیان این کشور با خاک یکسان شد؛ ۸۵ تن شامل یهودیان آرژانتینی و افراد دیگر کشته و بیش از ۳۰۰ تن نیز زخمی شدند.

دولت آرژانتین تابستان امسال نیز پس از اعلام انتصاب محسن رضایی در مقام معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، با صدور بیانیه‌ای، به این انتصاب و همچنین انتصاب احمد وحیدی به مقام وزارت کشور ایران، اعتراض کرد و گفت که این دو نفر از متهمان بمبگذاری آمیا هستند. احمد وحیدی در زمان وقوع بمبگذاری، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود.

محسن رضایی روز ۲۰ دی به نمایندگی از ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دانیل اورتگا شرکت کرد. ​آقای اورتگا که برای چهارمین بار به ریاست‌جمهوری نیکاراگوئه رسیده، در چهار دهه گذشته همواره مناسبات نزدیکی با رهبران ایران داشته است.

اما سفیر آرژانتین در ماناگوئه نیز به عنوان نماینده دولت کشورش در آیین تحلیف دانیل اورتگا شرکت کرد. این امر با انتقاد مخالفان دولت بوئنوس آیرس روبرو شد.

محسن رضایی نخستین مقام ایرانی تحت پیگرد قانونی نیست که به سفر خارجی می‌رود. علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات ایران که نامش غیر از انفجار آمیا در ترور میکونوس نیز مطرح شده است، حتی بعد از آن ترور، به آلمان سفر کرد.

عماد مغنیه، فرمانده وقت میدانی حزب‌الله، از دیگر متهمان پرونده بمبگذاری آمیا است. او در یک انفجار منتسب به اسرائیل در مرکز دمشق کشته شد.

ایران در ۲۸ سال اخیر همواره مدعی عدم ارتباط خود با بمبگذاری آمیا بوده و تمامی اتهامات را رد کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.