محسن هاشمی مرگ پدرش را مشکوک خواند؛ سیاست نظام و حاکمیت این بود که فوت آیت‌الله هاشمی طبیعی است، اجازه دیدن فیلم دوربین‌های استخر را به ما ندادند

شنبه, 25ام دی, 1400
اندازه قلم متن

محسن هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، در مصاحبه‌ای مرگ پدرش را مشکوک خواند و گفت سیاست جمهوری اسلامی طبیعی مطرح کردن این مرگ بود و شورای عالی امنیت ملی نیز یک تحقیق «سطحی» در این باره انجام داد.

او در مصاحبه‌ای با اعتمادآنلاین گفت نه دلیلی مبنی بر ترور پدرش هست و نه دلیلی بر مرگ طبیعی و «خودمان هم در وسط هوا و زمین قرار داریم».

محسن هاشمی گفت پزشکان اعلام کردند که در ریه پدرش آب نبود و محافظان هم گفتند که او کمی نبض داشت اما پزشک در بیمارستان اعلام کرد که «تقریبا هیچ نبض و علایم حیاتی نداشته» است.

او بدون ارائه توضیحی گفت واژه «تقریبا» در این اظهار نظر مشکوک است.

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین گفت که موضوع کالبدشکافی جسد پدرش هیچ‌گاه با خانواده مطرح نشد و اگر تصمیم به این اقدام باشد هنوز هم امکان آن با دستگاه‌های خاص و بدون نبش قبر وجود دارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۹ دی ۹۵ در سن ۸۲ سالگی درگذشت و گفته شد که او در حین شنا در استخر فوت شد.

پیش از این اعضای خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی فرضیه ترور او را مطرح کرده‌اند و فاطمه هاشمی، دختر او، نیز سال ۹۷ گفته بود مطمئن است مرگ پدرش طبیعی نبوده است.

او همچنین گفته بود در حوله‌ای که با آن پدرش را به بیمارستان منتقل کردند «مقدار قابل توجهی رادیواکتیو کشف شده است».

محمد هاشمی، برادر هاشمی رفسنجانی، نیز گفته بود که بر اساس گزارش‌های پزشکی معلوم نشده که چرا او به طور ناگهانی در استخر دچار ایست قلبی شده و گزارشی نیز توسط پزشکان صادر نشده است.

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، نیز با اشاره تلویحی به یحیی رحیم صفوی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران گفته بود که اکبر هاشمی رفسنجانی او را از طرح ترور خود توسط برخی مقامات جمهوری اسلامی مطلع کرده بود.

محسن هاشمی در مصاحبه با اعتمادآنلاین همچنین گفت که به رضا سیف‌اللهی، معاون شورای عالی امنیت ملی و مسئول تحقیق درباره این موضوع، گفته که درباره مرگ پدرش «تحقیق درستی نشده» و تحقیق انجام‌شده در این باره سطحی است.

او اعلام کرد که سیف‌اللهی دیگر مسئول تحقیق درباره این پرونده نیست و از مسئول جدید پرونده و پیگیری‌های بعدی اطلاعی ندارد.

اجازه دیدن فیلم دوربین‌های استخر را ندادند

به گفته محسن هاشمی، تا ۱۰ روز بعد از فوت پدرش و تا روز ۲۸ دی‌ماه نیروهای امنیتی «به محل فوت نرفتند و انگشت‌نگاری و بازبینی فیلم‌های موجود باغ و اطراف استخر نشد و حتی نگذاشتند که ما هم ببینیم».

او همچنین گفت که بر اساس پروتکل‌ها باید آمبولانس و پزشک در تیم حفاظت هاشمی رفسنجانی وجود می‌داشت اما او با خودرو به بیمارستان منتقل شده است.

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، گفته بود که هاشمی رفسنجانی «علاقه‌ای به داشتن تیم پزشکی نداشت و جای هیچ‌گونه شبهه‌ای نیست.»

محسن هاشمی همچنین گفت که موضوع ترور پدرش را با رهبر جمهوری اسلامی و حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، مطرح کرده اما نیروهای امنیتی گفته اند که فرضیه ترور «بیخود و الکی است».

او گفت سپاه پاسداران با وجود مخالفت اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین رهبر جمهوری اسلامی تعدادی از محافظان او را تغییر داده بود.

سپاه پاسداران مسئولیت حفاظت از مقامات جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

محسن هاشمی در این مصاحبه همچنین خاطراتی از پدرش را خواند که در آن نوشته شده اداره آگاهی با وجود «دستور صریح ستاد کل نیروهای مسلح» فردی را که در سال ۹۲ یکی از اتاق‌های مجمع تشخیص را آتش زده بود معرفی نمی‌کنند.

هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود این آتش‌سوزی را مشکوک خوانده و نوشته بود که نهادهای امنیتی این موضوع را به صورت جدی پیگیری نکرده‌اند و حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات، «به جای پاسخگویی، مساله را به استهزا گذراند.»

از خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی مشخص می‌شود که این فرد از نیروهای سپاه پاسداران بوده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.