مالکان خانه‌های خالی باید به دولت مالیات بدهند

چهارشنبه, 29ام دی, 1400
اندازه قلم متن

هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، مشمول پرداخت مالیات است

جمهوری اسلامی ایران برنامه خود برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی را از سال ۱۳۹۸ کلید زد – ساتین

سازمان امور مالیاتی با استناد به اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، مشمولان پرداخت مالیات خانه‌های خالی را اعلام کرد و از مالکان واحدهای مسکونی خواست برای اطلاع از میزان «مالیات متعلقه» و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک این سازمان مراجعه کنند.

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی ایران، مشمولان پرداخت مالیات‌ خانه‌های خالی تا پایان بهمن‌ ۱۴۰۰ فرصت دارند مالیات خود را بپردازند و در صورتی‌ که در مهلت مقرر مالیات خود را پرداخت نکنند، برای آنان «برگ مطالبه» صادر می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است که سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، مالیات خانه‌های خالی را محاسبه کرده است. خبرگزاری مهر به نقل از این سازمان اعلام کرد که یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار واحد مسکونی مشمول این قانون می‌شوند. 

سازوکار اعلام مشمولان مالیات خانه‌های خالی و شکل محاسبه مالیات آنان دقیقا مشخص نیست اما به گفته جهانگیر رحیمی، مدیرکل تحلیل فرایند سازمان امور مالیاتی، مالیات خانه‌های خالی بر اساس متراژ و تعداد ماه‌هایی که خالی بوده‌اند، حساب می‌شود.

پیش‌تر، امیدعلی پارسا، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، گفته بود که  بر اساس «قانون مالیات بر خانه‌های خالی»، هر واحد مسکونی که ۱۲۰ روز یا چهار ماه خالی مانده باشد، مشمول این قانون می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران برنامه خود برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی را از سال ۱۳۹۸ کلید زد و این طرح در سال ۱۳۹۹ با تصویب مجلس و راه‌اندازی «سامانه املاک و اسکان» اجرایی شد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، گام دوم بعد از راه‌‌اندازی این سامانه سرشماری خانه‌های خالی از طریق پایگاه داده‌های دستگاه‌های دولتی بود. در مرحله بعد، دولت باید فراخوان خوداظهاری مالکان را صادر می‌کرد که این اقدام از طریق ارسال پیامک به مالکان برای ورود به سامانه و درج اطلاعات هویتی و ملکی آن‌ها انجام می‌شود. مرحله چهارم، ارسال و ارائه اطلاعات پایش شده به سازمان امور مالیاتی و مرحله پنجم هم اخذ مالیات از خانه‌های خالی است.

جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده است که این قانون با هدف «تنظیم بازار مسکن» اجرایی می‌شود اما کارشناسان بازار و تحلیلگران می‌گویند که اخذ این مالیات به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع، دقیق و کامل برای شناسایی خانه‌های خالی دشوار و غیرممکن است.

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: «در صورت اعمال مالیات بر خانه‌های خالی، نگه‌ داشتن واحدها مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و سازندگانی که نتوانسته‌اند واحدهای خود را بفروشند، به‌اجبار آن‌ها را به بازار اجاره وارد می‌کنند. این موضوع ممکن است در کوتاه‌مدت به کنترل قیمت‌ها در بخش اجاره یا خریدوفروش منجر شود، اما در تولید مسکن تاثیر منفی خواهد داشت. سازندگان اگر ببینند ساخت‌وساز صرفه اقتصادی ندارد، از این حوزه خارج می‌شوند و با کمبود عرضه، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.