کاوه معین‌فر: سرکار خانم علم الهدی همسر گرامی ریاست جمهوری، میشل اوباما اصلا سیندرلایی نیست!

شنبه, 2ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

این چند خط از سخنان همسر رئیس جمهور، چند ابهام در خود دارد ابتدا اینکه عنوان کتاب را «میشل رویای دختر آمریکایی» اعلام کرده‌اند که چنین کتابی وجود ندارد.
 

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر – جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در همایش «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» که در جامعه الزهراء قم برگزار شد سخنانی گفته‌اند که در رسانه‌ها هم انعکاس گسترده‌ای پیدا کرد. ایشان در بخشی از این همایش اظهار داشت:

«چند روز پیش کتابی مربوط به همسر رئیس جمهور آمریکا را به من دادند که در ایران ۳۷ بار ترجمه شده و هر بار با تیراژ بالا منتشر شده است. عنوان کتاب میشل رویای دختر آمریکایی است. از من خواستند مشابه این کتاب را بنویسم. کتاب را خواندم خیلی قشنگ و جذاب و تاثیرگزار بود. حتی بخشهایی از آن را به رئیس جمهور نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است.

بعید می دانم یک نفر این کتاب را نوشته باشد و تیم متخصص درگیر آن بوده اند. کتاب برای دختران جهان الگوسازی می کرد. الگوی او الگوی سیندرلا است. دختری معمولی از زندگی معمولی حرکت می کند و به بالاترین مقام دنیوی می رسد. از جهت الگوی زنانگی چیز جدیدی نداشت اما امروزی و اثرگذار نوشته شده بود.»

 

جمیله علم الهدی


این چند خط از سخنان همسر رئیس جمهور، چند ابهام در خود دارد ابتدا اینکه عنوان کتاب را «میشل رویای دختر آمریکایی» اعلام کرده‌اند که چنین کتابی وجود ندارد احتمالا کتاب مد نظر ایشان “شدن” نوشته میشل اوباما است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در مدت ۱۵ روز دو میلیون نسخه در آمریکا و کانادا فروش داشت و همین باعث شد به پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شود.

پرسش این است که چرا عنوان کتابی که خوانده اند با کتابی که وجود دارد متفاوت است؟ فکر کردم شاید مترجم یا ناشر کتاب مذکور میشل اوباما را به سلیقه خود با عنوان دیگری ترجمه کرده باشد (برخی اوقات چنینی اتفاقاتی رخ می‌دهد) تا جایی که جستجو کردم در بازار کتاب ایران کتابی با عنوان “میشل رویای دختر آمریکایی” وجود ندارد! عناوین دیگری بود مانند “میشل شدن” یا “بانوی اول شدن” و … 

نکته بعدی این است که گفته‌اند: «کتاب برای دختران جهان الگوسازی می کرد. الگوی او الگوی سیندرلا است. دختری معمولی از زندگی معمولی حرکت می کند و به بالاترین مقام دنیوی می رسد.» اینجا هم نکته ای که وجود دارد این است که زندگی میشل اوباما و آنچه در کتاب وجود دارد اصلا الگوی سیندرلا نیست!

شدن میشل اوباما


این خط داستان در الگوی سیندرلایی است: دختری که به ناحق مورد ظلم و ستم نامادری و ۲ دخترش قرار گرفته با ظاهر شدن فرشته‌ای و جادوی او ، موقعیتش عوض شده و در آن مهمانی معروف شاهزاده شهر شرکت می‌کند، یک لنگه کفشش جامانده و عاقبت با کمک همان لنگه کفش پیدا شده و همسر شاهزاده می‌شود.

در الگویی سیندرلایی پیام این است که هیچ گاه نامادری ظالم پایدار نمی‌‌ماند و عاقبت حق به حق دار می‌رسد. آن هم در رویایی ترین حالت ممکن…

انصافا ارتباط الگو سیندرلایی به زندگی میشل اوباما چیست؟ میشل اوباما که در سراسر کتابش اشاره کرده است، اگرچه دختری از یک خانوادۀ فقیر و کارگری رنگین پوستان آمریکا بوده اما با حمایت همیشگی و فداکارانه پدر و مادرش توانسته است ادامه تحصیل دهد. پس از اینکه از رشته حقوق دانشگاه پرینستون و بعد از آن هم از هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شود در معتبرترین شرکت حقوقی شیکاگو با حقوقی بالا استخدام می‌شود که بسیار فراتر از انتظار خانواده‌اش بوده است.

میشل در سال ۱۹۹۲ با باراک اوباما ازدواج کرده است و اوباما سال ۲۰۰۹ رئیس جمهور امریکا شد؛ یعنی ۱۷ سال بعد! در طول این ۱۷ سال میشل و باراک با همدیگر زندگیشان را ساختند و این موقعیت را فراهم ساختند تا باراک به رئیس جمهوری برسد.

میشل اوباما دختری درمانده و بیچاره در خانه‌ای خدمتکار نبود که باراک اوباما چون شاهزاده‌ای عاشق او شود و با این ازدواج موقعیت میشل را عوض کند! اتفاقا در همان کتاب میشل اشاره کرده است که او و باراک اوباما با هم تصمیم گرفته‌اند تا وارد کارزار ریاست جمهوری آمریکا شوند.

در ضمن تمام سال‌های ریاست جمهوری باراک اوباما شخصیت مستقل و بارز و محبوب میشل اوباما در میان مردم آمریکا همواره مورد توجه رسانه های جهان بود. برخلاف ملانی همسر ترامپ.

همسر رئیس جمهور ایران، میشل اوباما، سیندرلا و چند ابهام!


احساس می کنم شاید همان رویایی آمریکایی منظور خانم علم الهدی بوده که به اشتباه آنرا الگوی سیندرلایی گفته اند! چون الگوی رویایی آمریکایی این است : با تلاش، پشتکار، نوآوری و صبر و … در آمریکا می توان به موفقیت رسید. مثلا حتی اگر رنگین پوست باشی می‌توان به ریاست جمهوری آمریکا رسید.

نکته آخر این است که خانم علم الهدی گقته اند: «بخشهایی از آن را به رئیس جمهور نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است.»  اگر میشل اوباما کتابی درباره نوع زندگیش نوشته،  وقتی آن را به نگارش در آورده که دیگر دوران ریاست جمهوری اوباما تمام شده بود، نه اینکه هنوز در سال اول دوره اول ریاست جمهوری باشند. 
 
شما فعلا  فعالیت‌هایتان به عنوان همسر رئیس جمهور را انجام بدهید وقتی کارتان تمام شد حال بعد از ۴ یا ۸ سال درباره اتفاقات آن کتاب بنویسید. ما هم مشتاقانه منتظریم تا آن را بخوانیم.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.