هک چند شبکه رادیو و تلویزیونی جمهوری اسلامی هم‌زمان با پخش تصاویر رهبران مجاهدین خلق

پنجشنبه, 7ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

رادیو فردا

رسانه‌های ایران روز پنجشنبه هفتم بهمن گزارش دادند که چند شبکه تلویزیون حکومت جمهوری اسلامی ایران هک شد.

خبرگزاری صداوسیما در این مورد نوشت که عصر پنج‌شنبه برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیونی در صداوسیما، از جمله شبکه یک سیما، شبکه قرآن، رادیو پیام و رادیو جوان «برای لحظاتی هک شدند».

این گزارش می‌گوید «افراد یا گروهی ناشناس دقایقی قبل تلاش کردند تا چند شبکه صداوسیما را هک کنند» اما در ادامه می‌افزاید که «در میان پخش آنونس برنامه‌ها به مدت ده ثانیه، تصاویری از سران» سازمان مجاهدین خلق «و صوت یکی از سخنرانی‌های آن‌ها روی آنتن شبکه یک دیده و شنیده شد».

در پی این هک ۱۰ ثانیه‌ای، پخش برنامه‌ از چند شبکه تلویزیونی ایران از جمله شبکه‌های یک، قرآن، پیام و جوان متوقف شد، و هم‌زمان تصاویری از مریم رجوی و مسعود رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق و تصویری از رهبر جمهوری اسلامی با ضربدر قرمز که روی آن شعار «مرگ بر خامنه‌ای، درود بر رجوی» دیده می‌شد، پخش شد.

در جریان این هک، همچنین در شبکه‌های مختلف صداوسیما صدای مردی شنیده می‌شد که شعار می‌داد «درود بر رجوی، مرگ بر خامنه‌ای». هم‌زمان با پخش این تصاویر بخش‌هایی از سخنرانی مسعود رجوی نیز پخش شده است.

هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و سازمان مجاهدین خلق در خبری که در سایت خود که منتشر کرده است، تنها اشاره کرده که برخی کانال‌های رادیویی نیز از جمله رادیو تهران، رادیو اقتصاد و رادیو تلاوت نیز هدف حمله قرار گرفته‌اند.

شاهین قبادی، سخنگوی مجاهدین خلق مستقر در پاریس، در واکنش به این خبر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما نیز مانند شما الان از این موضوع مطلع شدیم».

او بدون این‌که مستقیماً مسئولیت این هک را متوجه سازمان مجاهدین کند، گفت: «به نظر می‌رسد که این کار توسط حامیان مجاهدین خلق و واحدهای مقاومت در ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی رژیم انجام شده است».

به نوشته آسوشیتدپرس او هیچ مدرکی برای تأیید ادعای خود ارائه نکرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسئولان فنی سازمان صداوسیما می‌گویند احتمالاً سِرور هدف حمله هکری قرار گرفته‌ است و رضا علیدادی، معاون توسعه‌وفناوری صداوسیما، نیز این حمله را «کار فوق‌العاده پیچیده‌ای» عنوان کرده است.

آقای علیدادی در توضیح این اتفاق به شبکه خبر گفته است: «باتوجه به این‌که زیرساخت‌های مد نظر از قبل در نظر گرفته شده بود، به نظر می‌رسد این اتفاق، کار ساده‌ای نیست؛ کار فوق‌العاده پیچیده‌ای است که به احتمال خیلی زیاد کسانی که صاحب این تکنولوژی هستند می‌توانند از بک‌دورها [درهای پشتی] و امکاناتی که خودشان از قبل روی سیستم‌ها در نظر گرفتند، بهره‌برداری کنند و بتوانند به زیرساخت‌ها صدمه بزنند».

او افزود: «همکاران ما دارند بررسی می‌کنند. امیدواریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم خیلی سریع علت و محدوده مشکل را اعلام کنیم».

معاون فنی صداوسیما احتمال داد «که کشورهای صاحب تکنولوژی با استفاده از زیرساخت‌های موجود در تجهیزات این کار را کرده باشند». او البته تأکید کرد که هنوز هیچ‌کدام از احتمالات قطعی نیست و مسئولان امر در حال بررسی موضوع هستند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز روز پنج‌شنبه در این مورد نوشت: «با توجه به این‌که پخش شبکه‌ها از طریق و در بستر اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر هم ارتباطاتی از این دست باشد، اینترانتی است، لذا باید در کنار سایر احتمالات، مسئله امکان نفوذ عنصر انسانی را نیز در نظر گرفت و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داد».

 

این خبرگزاری در ادامه نوشت که «به هر صورت وجود احتمال کمک عنصر نفوذی انسانی به اتفاق امروز، این ضرورت را برای مدیریت صداوسیما ایجاد می‌کند که در مسئله نیروی انسانی و موضوعاتی مانند حراست و … واکاوی‌های متناسبی صورت بگیرد».

خبرگزاری مهر نیز در این مورد نوشت که «با توجه به بسته بودن سیستم‌های رایانه‌ای پخش، احتمال حمله هکری بسیار پایین است، چرا که این سیستم‌ها امکان دسترسی از طریق اینترنت را ندارند».

مهر از قول یک «کارشناس مطلع» گفته که «احتمال می‌رود کدهای مخرب از طریق عامل انسانی به این سیستم‌ها وارد شده باشند».

حملات هکری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است که از آن جمله می‌توان به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در روز چهارم آبان امسال اشاره کرد که در پی آن سامانه سوخت کشور تا چند روز دچار مشکل شد.

پیشتر نیز بیلبوردهای دیجیتال شهری با حمله هکری و شعار «خامنه‌ای بنزین ما کو؟» هک شده بودند.

یک گروه هکری که خود را «تپندگان» می‌نامد نیز در سال‌های گذشته در اعتراض به سیاست‌ها و اقدامات حکومت جمهوری اسلامی، وب‌سایت و سیستم دست‌کم دو فرودگاه مشهد و تبریز را هک کرده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های صداوسیما، ایسنا، تسنیم، رویترز و آسوشیتدپرس/ف.ع-پ.پ/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.