درخواست ترکیه از جمهوری آذربایجان برای افزایش صادرات گاز در پی توقف تحویل گاز ایران

پنجشنبه, 7ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن
 
رادیو فردا 

سخنگوی شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان از درخواست آنکارا برای افزایش صادرات گاز این کشور در پی توقف تحویل گاز ایران به ترکیه خبر داد.

ابراهیم احمداف روز چهارشنبه ششم بهمن به خبرگزاری ریانوستی گفت شرکت ملی نفت آذربایجان به درخواست ترکیه پاسخ مثبت داده است و صادرات گاز را افزایش خواهد داد.

صادرات گاز ایران به ترکیه از ۲۰ دی‌ به مدت ۱۰ روز متوقف شده است. مقامات تهران می‌گویند اشکال فنی باعث اختلال در صادرات گاز شده است، اما ایران طی چند روز گذشته با کسری شدید گاز مواجه بوده و آمارهای رسمی شرکت ملی گاز نشان می‌دهد که جهش در مصرف خانگی گاز، حتی امکان تحویل گاز به صنایع و نیروگاه‌های برقی را به شدت محدود کرده و گاز اضافی برای صادرات وجود ندارد.

در پی توقف صادرات گاز ایران به ترکیه، بخش‌هایی از مناطق شرقی این کشور به‌دلیل کمبود گاز برای نیروگاه‌های برقی دچار خاموشی شده است و برخی شرکت‌ها نیز تولید خود را متوقف کرده‌اند.

الهام شبان، مدیر مرکز مطالعات نفت خزر، در این زمینه به رادیو فردا گفت آذربایجان پارسال بیش از هشت میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرد و برای نخستین بار از مسیر این کشور، حدود ۸.۲ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کرد که ۶۲ درصد بیشتر از تعهد آذربایجان برای صادرات گاز به اروپا در سال ۲۰۲۱ بود.

آقای شبان در ادامه گفت جمهوری آذربایجان مذاکراتی برای افزایش صادرات گاز به ترکیه، همچنین فروش ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا در سال ۲۰۲۲ آغاز کرده است.

قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۶ به اتمام خواهد رسید. به غیر از ایران و آذربایجان، روسیه نیز تامین‌کننده گاز ترکیه است.

با استفاده از گزارش‌های ریانوستی و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.