عضو اتاق بازرگانی: در حال از دست دادن بازار ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری عراق هستیم

چهارشنبه, 13ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

با وجود اظهارات دولت رئیسی درباره توسعه همکاری اقتصادی با همسایگان، یک عضو اتاق بازرگانی می‌گوید ایران در حال از دست دادن بازار ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری عراق است، یک عضو دیگر اتاق بازرگانی نیز سخنان نماینده مجلس درباره حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه را مبهم و غیرعملیاتی خواند.

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه به عراق فقط «فروش حداقلی برق» داریم که به دلیل تحریم «پول آن را هم نمی‌توانیم بگیریم»، به خبرگزاری ایلنا گفت: این موضوع باعث شده بازار بزرگ عراق را به مصر و عربستان تحویل دهیم در حالی که بازار عراق ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری است.

این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: «ما در حال از دست دادن این بازار هستیم تنها به دلیل اینکه مسئولین نگاه‌شان با بخش خصوصی فرق دارد.»

همزمان جلیل جلالی‌فر، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، نیز سخنان چند روز پیش یک نماینده مجلس را مبهم خواند و گفت حذف کامل دلار در مبادلات تجاری امکان‌پذیر نیست.

ابراهیم رضایی، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه، روز یکشنبه به روزنامه ایران گفته بود در سفر ابراهیم رئیسی به مسکو «برای شکست سلطه و حذف دلار در مبادلات… تصمیمات خوبی گرفته شد».

جلیل جلالی‌فر در واکنش به این اظهارات گفت: «اصلا دلاری بین دو کشور جابه‌جا نمی‌شود و بعد از تحریم‌ها کسی نتوانسته چنین حواله‌ای صادر کند» و بانک مرکزی ایران هم از روبل را ارزان‌تر می‌خرد و «می‌گوید روبل نمی‌خواهم و به درد ما نمی‌خورد».

در همین حال محیدرضا حریرچی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، نیز آمارهای ارائه شده درباره افزایش صادرات به چین را زیر سوال برد و در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «آمارهای تجاری کشور ناشی از رشد قیمت‌ها بوده و تحولات خاصی در رویکردهای تجاری ایران ایجاد نشده است.»

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.