احسان مهرابی: یک توییت و بازخوانی روایت مصرف تریاک و مرگ مشکوک احمد خمینی

چهارشنبه, 20ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

بر اساس برخی روایت‌ها احمد خمینی برای رهبرشدن تلاش می‌کرده است

توییت «حسین دهباشی» درباره مرگ «احمد خمینی» به دلیل «مصرف بی‌رویه» مواد مخدر، بار دیگر موضوع مرگ مشکوک فرزند «روح‌الله خمینی» را مطرح کرده است. این توییت با واکنش «جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مواجه شد؛ اما حسین دهباشی در پاسخ به او دست به افشاگری‌هایی زد.

درباره حسین دهباشی، جواد امام و مرگ مشکوک احمد خمینی چه می‌دانیم؟

***

حسین دهباشی کیست و درباره مرگ احمد خمینی چه نوشته بود؟

یک توییت حسین دهباشی، تاریخ‌پژوهی که به‌تازگی یک کافه در تهران راه‌اندازی کرده است و در سال‌های اخیر با ساخت فیلم تبلیغاتی «حسن روحانی» و مجموعه مصاحبه‌های «خشت خام» در فضای عمومی مطرح شد، در روزهای اخیر خبرساز شده است.

او روز شنبه  ۱۶بهمن۱۴۰۰ در توییتی با ضمیمه کردن عکس ورود روح‌الله خمینی به تهران درباره سرنوشت و علت مرگ همراهانش جملاتی کوتاه نوشت: «حاضران: ابوالحسن بنی‌صدر، رییس‌جمهور، فرار، مرگ در فرانسه، صادق طباطبایی، معاون نخست‌وزیر، مهاجرت و مرگ در آلمان، حسن لاهوتی، فرمانده کمیته انقلاب، مرگ در اوین، صادق قطب‌زاده، وزیر خارجه، اعدام، مرتضی مطهری، عضو شورای انقلاب، ترور، احمد خمینی، رییس دفتر پدر، مرگ با مصرف بی‌رویه» 

او در این نوشته، دلیل مرگ احمد خمینی را «مصرف بی‌رویه» ذکر کرد؛ کنایه‌ای به شایعه‌ها درباره مصرف مواد مخدر توسط احمد خمینی.

«مرگ با مصرف بی‌رویه» عبارتی است که برای افرادی که در اثر سوءمصرف مواد مخدر و یا اوردوز از بین می‌روند، به کار می‌رود. توییت حسین دهباشی با واکنش‌های زیادی همراه بود. برخی رسانه‌ها نوشتند که بنیاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله خمینی از دهباشی شکایت کرده است.

نزاع توییتری جواد امام و دهباشی چطور آغاز شد؟

جواد امام که از دهه ۸۰ و پس از دولت «خاتمی» با موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی همکاری می‌کند، پس از توییت دهباشی درباره علت مرگ احمد خمینی، او را «قلم به مزد بی‌اختیار» خواند.

حسین دهباشی در پاسخ به او یک توییت افشاگرانه نوشت؛ اما در ابتدای همان توییت توضیح داد که آنچه نوشته، به نقل از «اکبر هاشمی رفسنجانی» بوده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی درباره مرگ احمد خمینی چه گفته بود؟

 موضوعی که حسین دهباشی بیان کرده می‌تواند مربوط به شنیده‌های او در مصاحبه با هاشمی رفسنجانی بوده باشد. با این حال در روایت رسمی این موضوع بیان نشده است. شایعه مصرف تریاک توسط احمد خمینی اما همواره در فضای سیاسی مطرح بوده است.

دفتر نشر معارف انقلاب نیز ضمن تکذیب سخنان دهباشی، خاطرات رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی در این‌باره را منتشر کرده است. هاشمی رفسنجانی در خاطرات ۲۸ اسفند ۷۳ تنها به شایعات درباره مرگ مشکوک احمد خمینی اشاره کرده و آن را به «ضدانقلاب» نسبت داده است.

او نوشته است: «شب به خانه آمدم. محسن و حمید (لاهوتی، همسر فائزه هاشمی) اینجا بودند، درباره شایعات مربوط به مرگ حاج احمدآقا صحبت بود، خیلی شایعات نادرست به خاطر مرگ نابهنگام وجود دارد و به نظر می‌رسد ضدانقلاب در پشت شایعات نادرست باشد و رادیو اسراییل هم شیطنت می‌نماید.»

احمد خمینی موتلف اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شد؛ اما در اواخر عمر از سوی رهبر جمهوری اسلامی به بازی گرفته نمی‌شد و این موضوع در خاطرات هاشمی رفسنجانی مشهود است. او پس از مرگ وی نیز در مصاحبه با هفته‌نامه امید انتقاداتی را مطرح کرده بود که به شایعه قتل دامن می‌زد.

احمد خمینی در اتفاقات مختلفی از حذف و برکناری آیت‌الله منتظری از رهبری آینده نقش داشته و بر اساس برخی روایت‌ها برای رهبری خود تلاش می‌کرده است.

بر اساس مستند «بانو قدس ایران مادر»، «خدیجه ثقفی»، مادر احمد خمینی پس از مرگ او می‌گفته است: «دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ، که ز سرپنجه شاهین قضا غافل بود.»

جواب‌ حسین دهباشی به جواد امام به چه موضوعاتی کنایه می‌زد؟

حسین دهباشی در بخش دیگری از توییت جواب به جواد امام نوشته است: «مایلید یادآوری شود با همکاری دخترتان و با ساختن و پراکندنِ شایعه چادر از سر کشیدن و دروغ زندانی‌شدن‌‌اش چه آبرویی از مملکت بردید؟ مایلید یادآوری شود، مسئولیت شما در کجا استخدام اوباش و سلاخی مخالفین بود؟»

او توضیحی درباره «استخدام اوباش و سلاخی مخالفین» توسط جواد امام نداده اما اشاره‌اش می‌تواند به فعالیت او در سپاه پاسداران باشد. جواد امامی از فرماندهان سپاه پاسداران بود که ارتباط نزدیکی نیز با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی داشت. او در دولت محمد خاتمی ابتدا مدیر کل حراست وزارت نیرو و سپس معاون پارلمانی این وزارتخانه شد. جواد امام در دولت «محمود احمدی‌نژاد» در موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی مشغول به کار شد.

او که از اعضای ستاد «میرحسین موسوی» بود، در اعتراضات سال ۸۸ بازداشت شد. در زمان بازداشت جواد امام خبری مبنی بر ربوده شدن «عاطفه امام»، دختر ۱۹ ساله او توسط نیروهای لباس شخصی مطرح شد و «لیلی‌سادات جلال‌زاده»، مادر عاطفه امام نیز در مصاحبه با بی‌بی‌سی در این‌باره سخن گفت. این موضوع بازتاب زیادی داشت و حتی «محمدعلی آهنگران»، پسر «صادق آهنگران»، مداح مشهور اعلام کرد که پدرش از این خبر بسیار متاثر شده است.

مدتی بعد اما مادر عاطفه امام گفت که موضوع ربودن یا دستگیری دخترش حقیقت نداشته و او «در اقدامی ماجراجویانه و با توجه به شرایط خاص روحی و روانی ناشی از دستگیری پدرش» این ادعا را مطرح کرده است.

درباره حسین دهباشی و فعالیت‌های توییتری او چه می‌دانیم؟

حسین دهباشی پیش از این با نهادهای حکومتی در ایران فعالیت می‌کرد و از جمله مصاحبه‌هایی را با مقامات حکومت سابق گرفت و خودش اعلام کرد که به آنان گفته نشده بود، این مصاحبه‌ها از طرف صداوسیما گرفته شده است. او سال ۸۹ در آمریکا بازداشت و تعدادی از فیلم‌های این مصاحبه ها نیز ضبط شد.

دهباشی در سال‌های اخیر در فضای عمومی با فیلم تبلیغاتی حسن روحانی مشهور شد و در مصاحبه‌ای نیز برخی از پشت صحنه‌های این فیلم را بیان کرد. دهباشی به مرور اما از منتقدان روحانی شد و سپس با مصاحبه‌های «خشت خام» در فضای شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. حالا چند وقتی است «کافه تاریخ» را راه‌اندازی کرده است.

پیش از این نیز برخی از توییت‌های دهباشی خبرساز شده بود. از جمله اینکه او سال ۹۶ در توییتی نوشته بود: «طبعا نمی‌توانم بگویم چه کسی و کجا. اما امروز که سالگرد قتل فروهرها است، یادم آمد روزی در یکی از مراکز پژوهشی، قاتل آن‌ها (که میهمان بود) با افتخار می‌گفت چنان کارشان را سریع تمام کرده بود که وقتی پروانه جان داد، هنوز عضلات بدن کاردآجین و تکه‌پاره‌اش ضربان داشت.»

آیا ارتباطی میان قتل‌های زنجیره‌ای و قتل احمد خمینی وجود دارد؟

همزمان با مطرح شدن موضوع قتل‌های دگراندیشان مشهور به قتل‌های زنجیره‌ای موضوع قتل احمد خمینی نیز مطرح شد. «عمادالدین باقی» در یک سخنرانی گفت که «محمد نیازی»، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح به حسن خمینی گفته بود که پدرش نیز توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیده است.

«اکبر خوش‌کوشک»، از مقامات ارشد وزارت اطلاعات و از متهمان این پرونده، همسایه احمد خمینی بود و گویا حسن خمینی نیز وضعیت او را از نیازی که به این پرونده رسیدگی می‌کرد، جویا شده بود. نیازی اما در پاسخ به حسن خمینی گفته بود که خوش‌کوشک و سعید امامی به قتل احمد خمینی اعتراف کرده‌اند.

این موضوع در دادگاه عمادالدین باقی نیز مطرح شد و پس از آن نیز حسن خمینی این موضوع را تایید و اعلام کرد که این موضوع را به صورت شفاهی نیز به دادگاه اعلام کرده است.

او نوشته بود: «حضور آقای نیازی در دفتر و اعلام این که اعترافاتی مبنی ‌بر قتل مرحوم یادگار امام موجود است، صحیح می‌باشد؛ چنان که خود آقای نیازی هم به این مطلب تصریح کرده‌اند، اما سخنان دیگر آن جلسه و همچنین صحت آن مطالب داستان دیگری است که مربوط به موضوع (استشهاد شما) نیست.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.