حقوق اسفندماه بخشی از بازنشستگان تاکنون پرداخت نشده

دوشنبه, 1ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

چرا حقوق بازنشستگان واریز نشد؟

در حالی که فقط چند ساعت تا پایان ساعت اداری آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ باقی مانده است، هنوز حقوق اسفندماه عمده بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری واریز نشده است. این موضوع واکنش‌های بسیاری در بر داشته است.
 
آفتاب‌‌نیوز :

تعدادی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح از عدم واریز حقوق اسفند خود انتقاد کردند. از قرار، تا این لحظه (صبح بیست و هشت اسفند) هنوز مستمری اسفند بازنشستگان لشگری پرداخت نشده است.

یک زن بازمانده‌ی صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح که سرپرست خانوار است؛ با انتقاد از این تاخیر می‌گوید: تمام منبع درآمد خانواده ما این مستمری ناچیز است؛ با این حال، شب عید با تاخیر بسیار پرداخت شده است.

او می‌گوید: چند روز پیش وعده دادند همسان‌سازی اجرا می‌شود و حقوق افزایش می‌یابد اما هنوز پرداخت صورت نگرفته و برنامه‌های ما به هم ریخته است.

اطلاعات دریافتی ما نشان می‌دهد که حقوق اسفند برخی بازنشستگان کشوری نیز تا این لحظه پرداخت نشده است؛ این مساله نگرانی‌هایی برای بازنشستگان به وجود آورده است؛ مسئولان صندوق وعده داده بودند در آخرین روزها حقوق اسفند را پرداخت کنند.

مجلس پیگیرِ پرداختِ حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری است

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری گفت: همین امروز پیگیرِ این قضیه از کمیسیون برنامه و بودجه هستیم.

 محمد خدابخشی (نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس) در خصوص تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری و زمان پرداخت حقوق این بازنشستگان گفت: همین امروز پیگیرِ این قضیه از کمیسیون برنامه و بودجه هستیم و جلسه‌ای با آن‌ها برای پیگیریِ موضوع داریم.

روز گذشته، صندوق بازنشستگیِ کشوری با اشاره به مشکل اعتبار این صندوق گفت: «حقوق بازنشستگانی که تا مبلغ پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود، انجام شده است و حقوق سایر بازنشستگان کشوری به محض تخصیص اعتبار لازم در مراحل بعدی پرداخت خواهد شد.»

همچنین عباس مقتدایی (نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی) در نامه‌ای از محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، درخواست پیگیریِ هر چه سریع‌تر این موضوع را داشت. در بخشی از این نامه آمده است: «اینکه توسط صندوق بازنشستگی کشوری، پس از مدت زیادی تاخیر در پرداخت، در روز ۲۷ اسفند اعلام شود که هر زمان اعتبار تامین شد، حقوق واریز می‌شود و حتی موعد دقیق زمان واریز مشخص نباشد، رویکرد غلط و ناصوابی است. جای تعجب است که چرا امر به این مهمی در خصوصش تدبیر نشده و مدیران با وعده‌های غیرمشخص سعی در ایجاد بی‌اعتمادی در بین جامعه بازنشستگی دارند. آیا صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان برنامه و بودجه متوجه نیستند که بازنشسته عزیز (که غالبا عیالوار هستند) چگونه در روز پایانی سال و افزایش قیمت کالاهای اساسی، مایحتاج عید و نوروز ۱۴۰۱ را تهیه کنند؛ درحالیکه حقوق او همچنان پرداخت نشده است!؟»

خبرگزاری تسنیم نیز در همین باره نوشته است: در حالی که یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بازنشسته از دستگاه‌های مختلف زیر نظر صندوق بازنشستگی قرار دارند و در طول سال حقوق این افراد با تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود، در ماه پایانی سال جاری هنوز بخش قابل‌توجهی از بازنشستگان حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

از میان یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بازنشسته این صندوق، حقوق ۵۰۰ هزار نفر نهایتاً تا سقف ۵ میلیون تومان است که حقوق اسفند خود را در ۳ روز گذشته دریافت کرده‌اند، اما بقیه این بازنشستگان که حقوقی بالای ۵ میلیون تومان دارند همچنان منتظر واریز هستند. علت عدم واریز بخش عمده این بازنشستگان نیز عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است؛ حدود ۹۷ درصد حقوق این افراد باید از طریق سازمان برنامه و بودجه و مابقی از محل سوددهی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تأمین شود.

سازمان برنامه و بودجه: حقوق‌ها تا آخر امشب واریز می‌شود

سازمان برنامه و بودجه نیز در واکنش به انتقادها از عدم پرداخت حقوق بازنشستگان از تأمین و تخصیص منابع لازم برای پرداخت مانده حقوق بازنشستگان دولت خبر داد.

 بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور منابع لازم برای پرداخت حقوق بازنشستگان دولت تأمین شده است و تخصیص مربوطه نیز از سوی سازمان انجام شد.

به‌گفته موسوی، روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، لیست این تخصیص در اختیار خزانه‌داری کل کشور قرار گرفته است و پرداخت حقوق بازنشستگانی که تاکنون حقوق اسفندماه آن‌ها پرداخت نشده بود، تا پایان امروز انجام می‌شود.

همچنین بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، با توجه به لزوم پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان، حقوق سایر بازنشستگان به‌موازات تأمین اعتبار لازم به‌صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد. با تخصیص کسورات مربوط به حق بیمه شاغلین پرداخت حقوق مرحله نخست انجام شده است، حقوق سایر بازنشستگان نیز به‌محض تخصیص اعتبار لازم پرداخت خواهد شد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.