«توافق اولیه» در زمینه آزادسازی پول‌های ایران در یک بانک خارجی

پنجشنبه, 25ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

وزیر خارجه ایران (راست) در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود از توافق اولیه بر سر نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران خبر داد

وزیر خارجه ایران (راست) در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود از توافق اولیه بر سر نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران خبر داد

وزیر خارجه ایران از «توافق اولیه» بر سر نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در یکی از «بانک‌های خارجی» خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه‌شب، ۲۴ فروردین، پس از دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در تهران این موضوع را در یک نشست خبری مطرح کرد.

وی به نام این «بانک خارجی» اشاره‌ای نکرد و تنها گفت: «در گذشته هیئتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرای این توافق به تهران سفر کرد و رایزنی‌هایی را با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه انجام داد.»

آقای امیرعبداللهیان بدون اشاره به نام این کشور که در شبکه‌های اجتماعی عمان عنوان شده و سایر جزئیات افزود: «درخصوص زمان و چگونگی آزادسازی این منابع توافقات اولیه‌ای را به عمل آورده‌ایم.‎»

روز ۲۲ فروردین‌ماه نیز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخبار مربوط به سفر «یک هیئت ارشد» به تهران و آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را تایید کرده بود.

آن‌ طور که ایرنا خبر داده، قرار است هفت میلیارد دلار «به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز» شود. این خبرگزاری این اتفاق را نشانه‌ای از «باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران» توصیف کرده بود.

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی از مسدود شدن هفت میلیارد دلار پول فروش نفت در دو بانک کره جنوبی خبر داده بودند و گزارش‌هایی درباره احتمال آزادی چند زندانی دوتابعیتی از سوی ایران و آزادی این مبالغ با موافقت دولت آمریکا منتشر شده بود.

کشمکش بین ایران و کره جنوبی برای پرداخت بدهی میلیاردی ایران سابقه طولانی دارد. مقام‌های دو کشور بارها «تحریم‌های آمریکا» را به‌ عنوان مشکل انتقال این پول به ایران اعلام کرده‌اند.

از: رادیو فردا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.