مرگ خاموش سالانه بیش از ۴ هزار نفر از شهروندان پایتخت‌ بر اثر آلودگی هوا

دوشنبه, 27ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

aludegi_hava

مهرداد لاهوتی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس می‌گوید سالانه بیش از ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست می‌دهند.

وی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با برشمردن مشکلات جدی بوجود آمده بر اثر آلودگی شدید هوای تهران، نسبت به آنچه که مرگ خاموش شهروندان پایتخت‌ خواند، هشدار داد.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار عقیده کرد که سهم عمده آلودگی هوای تهران به آلایندگی خودروها مربوط می‌شود. وی تصریح کرد در حال حاضر ۴۰ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود و ۶۰ درصد مردم با خودروهای شخصی تردد می‌کنند.

لاهوتی از افزایش محسوس بیماری‌های ریوی و تنگی نفس در شهروندان پایتخت خبر داده است. او می‌گوید: «متاسفانه مرگ خاموش در حال رخ دادن است اما کسی متوجه آن نیست. آلودگی هوا به گونه‌ای است که همه ما دچار بیماری‌های ناشی از آن می‌شویم و طبعا کسانی که در سن بالاتری هستند یا به هر دلیل آسیب‌پذیرترند، بیشتر از این آلودگی متأثر خواهند شد.»

آلودگی هوای تهران به معضلی بزرگ و مزمن بدل شده که بیش از همه سلامتی جسم و روان شهروندان این شهر را نشانه رفته است. به خصوص با شروع پاییز، افزایش ترددهای شهری و در عین حال ساکن‌شدن هوا و بروز اسموگ (دودمه) این معضل شدت ببیشتری می‌یابد.

بخش بزرگی از این آلودگی به استاندارد نبودن خودروها و سوخت‌های تولید داخل ایران برمی‌گردد.

به گفته لاهوتی ۶۰ درصد مردم تهران همچنان با خودروهای شخصی تردد می‌کنند و «تا زمانی که این موضوع جدی نگرفته نشود، مشکلات مربوط به آلودگی هوا هم همچنان لاینحل باقی خواهد ماند.»

محمدتقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور، نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس با بیان این که “هفته گذشته آلودگی هوا در تهران در مرز اضطرار” بوده از افزایش حمله‌های قلبی و تنفسی بین ۵ تا ۱۰ درصد در روزهای اخیر خبر داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.