رسوایی‌های بازداشت بستگان نمایندگان مجلس؛ فساد مالی، اخلاقی و آدم‌ربایی

پنجشنبه, 1ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

در دو روز گذشته بارها ویدیویی از «فاطمه مقصودی»، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی که از بازداشت برادرش جلوگیری می‌کند، در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته شده است. «حمیدرضا مقصودی» بنا بر آن‌چه که سرپرست دادستانی بروجرد اعلام کرده، به جرم «کلاه‌برداری» به پنج سال حبس محکوم شده است و ماموران برای جلب و اجرای حکم در تعقیب او بوده‌اند. 

«سجاد بیرانوند»، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بروجرد در استان لرستان گفته است علیه فاطمه مقصودی، نماینده این شهر در مجلس به دلیل تلاش برای فراری دادن برادر تحت تعقیب‌ خود اعلام جرم خواهد کرد. فاطمه مقصودی اما گفته این حرکت از پیش تعیین شده و برای تخریب چهره او بوده است. 

ویدیوی تلاش خانم مقصودی برای ممانعت از بازداشت برادرش اما بازتاب گسترده‌ای داشته است. آیا این اولین بار است که یک نماینده مجلس درگیر فساد و حواشی نزدیکان و بستگان خود می‌شود؟ پاسخ به این سوال، خیر است. موضوع فساد و رسوایی‌های نزدیکان نمایندگان مجلس یک موضوع سابقه‌دار است. گزارش زیر مروری است بر اتفاقات مشابه.

***

حاشیه‌های ممانعت نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی از بازداشت برادرش اگرچه نسبت به رسوایی‌های قبلی بستگان نمایندگان بازتاب گسترده‌‌تری داشته است اما اولین رسوایی نیست و این اتفاقات پیش از این نیز بارها سابقه داشته‌اند. از قضا قبل از این هم خبر بازداشت پسر «علاءالدین بروجردی»، نماینده چند دوره بروجرد منتشر و برادر «فتح‌الله حسنوند»، نماینده خرم‌آباد، دیگر شهر استان لرستان در مجلس هفتم نیز بازداشت شده بود.

بستگان نمایندگان مجلس شبکه مالی آن‌ها را تشکیل می‌دهند و معمولا خود نمایندگان در فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها شریک هستند. گاهی این فعالیت‌های اقتصادی منجر به رسوایی یا تشکیل پرونده شده‌اند. در این میان، برخی از بستگان نمایندگان نیز به دلیل فساد اخلاقی بازداشت شده‌اند.

در دوره های اول تا پنجم مجلس اگرچه نزدیکان نمایندگان فعالیت‌های اقتصادی یا رسوایی اخلاقی داشتند اما این موضوعات تنها در حوزه انتخابیه بازتاب می‌یافتند و کمتر علنی می‌شدند.

بازداشت شوهر خواهر حمیدرضا ترقی، نماینده مجلس پنجم

شوهر خواهر «حمیدرضا ترقی»، نماینده مجلس پنجم و عضو برجسته «موتلفه» عملا مباشر او در فعالیت‌های اقتصادی نیز بود. هر چند که در دوره مجلس پنجم نیز شایعه‌هایی درباره فعالیت اقتصادی نزدیکان ترقی مطرح می‌شد اما در دهه ۸۰ خبر بازداشت شوهر خواهر او منتشر شد.

آن گونه که «حسن یوسفی اشکوری» در خاطرات خود نوشته است، شوهر خواهر ترقی با «محمد ابراهیم نکونام»، دادستان ویژه روحانیت روابط مالی داشت. او گفته بود که نکونام ۲۰۰ میلیون تومان پول به او داده و ماهیانه ۳۰ میلیون تومان سود می‌گرفته است.

بازداشت پسر و برادر نماینده بهشهر در مجلس ششم 

«علی اصغر رحمانی خلیلی»، نماینده بهشهر در دوره‌های اول، دوم و ششم مجلس از جمله روحانیون شاخص اصلاح‌طلب بود که در زمان مجلس ششم شایعه بازداشت پسرش منتشر شد. بر اساس خبرهای منتشر شده، پسر رحمانی خلیلی به اتهام‌های «فساد اخلاقی» و «سوءاستفاده از مراجعه کنندگان به  دفتر ملاقات مردمی نمایندگان» و هم‌چنین برخی اقدامات مشابه در مسجدی که پدرش امام جماعت آن بوده است، بازداشت شد.

«عبدالحمید رحمانی خلیلی»، برادر علی اصغر رحمانی خلیلی نیز در زمان نمایندگی برادرش در مجلس، مدیرعامل دخانیات شد؛ نهادی که گردش مالی فراوان داشت و همواره گروه‌های سیاسی تلاش در تصاحب آن داشتند. رحمانی خلیلی در سال ۱۳۸۴، پس از دوره نمایندگی برادرش، به اتهام فساد اقتصادی در این مجموعه بازداشت شد. در نهایت اما وضعیت پرونده او مشخص نشد و نزدیکان رحمانی خلیلی اتهامات مطرح شده را پرونده‌سازی ذکر کردند.

نزدیکان نمایندگان مجلس در پرونده شهرام جزایری 

در پرونده «شهرام جزایری»، نام حدود ۴۰ نماینده مجلس و بستگان آن‌ها مطرح شد. جزایری در این میان گفت که به رییس دفتر و برادر «رضا عبداللهی»، رییس «کمیسیون اقتصادی» مجلس و نماینده ماهنشان پول پرداخت کرده است تا در حوزه انتخابیه او هزینه شود.

مجلس هفتم؛بازداشت برادر فتح‌الله حسنوند، نماینده خرم‌آباد به اتهام آدم‌ربایی 

«حشمت‌الله حسنوند»، محافظ و برادر «فتح‌الله حسنوند»، نماینده خرم‌‏آباد در مجلس هفتم به اتهام ربودن یک دختر با اسلحه بازداشت و دادگاهش برگزار شد. رسانه‌ها خبر دادند که او در دادگاه گریه و درخواست بخشش کرده بود اما پس از جلسه دادگاه، با گردن‌کشی خبرنگاران را به مرگ تهدید کرد. 

فتح‌الله حسنوند، نماینده خرم‌‏آباد در مجلس نیز در تذکری در جلسه علنی در واکنش به این خبر خطاب به نمایندگان مجلس گفت که ممکن است چنین مشکلاتی برای آن‌ها هم پیش آید.  

او از هیات رییسه مجلس خواست تا با «محسن یحیوی»، نماینده بروجرد که اخبار مربوط به آدم‌ربایی برادر و محافظ او را در مجلس مطرح کرده بود، برخورد شود. 

بازداشت پسران حداقل ۳نماینده مجلس هشتم به اتهام نقش در فساد ۳هزار میلیارد تومانی 

در پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی در مجلس هشتم، نام چندین نماینده و فرزندان آن‌ها مطرح شد و سخن‌گوی قوه قضاییه نیز بازداشت فرزند «عزت‌الله دهقانی»، نماینده درود و ازنا در مجلس هشتم را تایید کرد. دهقانی اما در نطق خود در روزهای پایانی مجلس به رد این اتهامات پرداخت.

در این میان، نام علاء‌الدین بروجردی و فرزند او در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و شایعه بازداشت آن‌ها نیز مطرح شد. با این‌حال، علاء‌الدین بروجردی گفت: «پسران من هر دو دانشجو هستند و هیچ‌کدام کار اقتصادی انجام نمی‌دهند.» 

با وجود این تکذیب، «جواد کریمی قدوسی»، نماینده مشهد در دوره‌های بعد همواره این اتهام را علیه بروجردی مطرح می‌کرد.

شهاب‌الدین صدر، نایب رئیس مجلس هشتم نیز برای انتخابات مجلس بعد رد صلاحیت شد و برخی نمایندگان دلیل این رد صلاحیت را فساد مالی ذکر کردند. در آن زمان خبرهایی درباره بازداشت پسر صدر مطرح شد و سایت‌ها نیز خبری را درباره مفقود شدن او منتشر کردند. خانواده صدر خبر ربایش او را تکذیب نکردند اما در نهایت مقامات قوه قضاییه نیز توضیحی درباره بازداشتش ندادند.

مجلس نهم؛ یک‌شنبه سیاه و اتهام احمدی‌نژاد به برادر رییس مجلس 

ماجرای مشهور به «یک‌شنبه سیاه» در مجلس و متهم شدن برادر رییس مجلس به فساد اقتصادی از طرف رییس جمهوری یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ قوه مقننه ایران بود. «محمود احمدی‎نژاد» در سال ۱۳۹۱ نوار گفت‌وگوی «فاضل لاریجانی» با «سعید مرتضوی»، سرپرست وقت سازمان تامین اجتماعی و درخواست رشوه او را از مرتضوی مطرح کرد. هم‌زمان، گزارش تصرف بیش از ۳۴۲ هکتار اراضی ملی در حاشیه «ورامین» و نگه‎داری بیش از ۹۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ نفر شتر به صورت غیرقانونی در اراضی تصرفی توسط «محمدجواد لاریجانی» منتشر شد.

مجلس دهم؛ دریافت ۶۵ میلیارد تومان تراکم توسط برادر نماینده مجلس 

پس از رد تحقیق و تفحص از شهرداری، «محمود صادقی»، نماینده تهران در مجلس از پرداخت رشوه توسط شهرداری به برادر یک نماینده مجلس برای رای منفی به این طرح خبر داد. پس از آن، مشخص شد که «حسین موسوی»، برادر «ابوالفضل موسوی بیوکی»، نماینده یزد از شهرداری تهران ۹ میلیارد تومان تراکم دریافت کرده بود. سال ۱۳۹۹ خبر بازداشت این نماینده سابق مجلس به اتهام گرفتن رشوه ۶۵ میلیارد تومانی از شهرداری تهران منتشر شد.

در این میان اما مقاومت نماینده بروجرد در برابر بازداشت برادرش بیشتر خبرساز شده است و سجاد بیرانوند، دادستان بروجرد اعلام کرد که علیه فاطمه مقصودی، نماینده این شهر در مجلس و هم‌چنین فرزند او به دلیل تلاش برای فراری دادن برادر نماینده اعلام جرم خواهد کرد.

حمیدرضا مقصودی، برادر فاطمه مقصودی با شکایت شاکی خصوصی، به پنج سال زندان به اتهام کلاه‌برداری و فروش یک مغازه او محکوم شده و فراری بود.

به دلیل فضای مجلس یازدهم نیز ممکن است این مجلس، هم در حاشیه‌های مربوط به خود نمایندگان رکورد شکن باشد و هم در اتفاقات مربوط به بستگان‌ آن‌ها.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.