سنای آمریکا طرح لزوم اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی ایران را تصویب کرد

پنجشنبه, 15ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

سنای آمریکا طرح پیشنهادی تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، درباره لزوم اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی ایران را با ۸۶ رای موافق و ۱۲ رای مخالف، تصویب کرد.

تد کروز پیش از تصویب این طرح در صحن سنا گفت: ایران و چین «خطرناک‌ترین دشمنان» ایالات‌متحده هستند، اما دولت بایدن با آنها از موضع ضعف برخورد می‌کند.

او افزود: «ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی در جهان است. دولت بایدن به صورت مشخص از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران خودداری می‌کند و با این کار به ایران اجازه می‌دهد روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشد که مشتری عمده آن هم چین است.»

تد کروز خاطرنشان کرد: «دولت بایدن در حال مذاکره است تا تحریم‌های مرتبط با تروریسم را علیه سپاه پاسداران و بانک مرکزی ایران لغو کند.»

او افزود: «سپاه پاسداران مسئول کشتن بیش از ۶۰۰ نظامی آمریکایی است و در حال حاضر به صورت فعال در تلاش است تا وزیر خارجه پیشین و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا را بکشد.»

به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، طرح جدید سنا خواستار شناسایی حوزه‌های اصلی همکاری‌های دیپلماتیک، انرژی، زیرساختی، بانکی، اقتصادی، نظامی و فضایی بین ایران شده تا آمریکا بتواند از طریق تحریم‌های مرتبط با تروریسم که علیه بانک مرکزی و سپاه پاسداران وضع شده، این همکاری‌های را به حداقل برساند.

تدکروز، روز سه‌شنبه در توییتی نوشته بود: طبق گزارش‌ها، دولت بایدن به این ارزیابی محرمانه رسیده که مزایای احیای برجام برای آمریکا در حد سفر است، اما با این حال به ایران اجازه داده‌اند که به پیشرفت هسته‌ای ادامه دهد. دولت بایدن، آنقدر از لحاظ ایدوئولوژیکی به رسیدن به توافق متعهد است که از علنی کردن این ارزیابی خودداری می‌کند.»

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری چهارشنبه خود گفت: از آنجا که احتمال احیای برجام در وضعیتی «نامطمئن» قرار دارد، آمریکا خود را برای دو سناریوی شکست و موفقیت مذاکرات وین آماده می‌کند.

در همین حال، یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفت: مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی در مورد راه‌هایی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران در صورت عدم احیای برجام، گفت‌وگو کردند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.