برگزاری همایش «مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی»

دوشنبه, 19ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

به‌مناسبت روز جهانی «مالکیت فکری»، همایش «مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، همایش «مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی» به‌همراه نشست سراسری پارک‌های علم و فناوری کشور، از سوی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۸:۳۰ با حضور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه قضائیه، استادان دانشگاه، وکلای دادگستری، پارک‌های علم و فناوری کشور، فعالان کسب‌وکارهای صنایع خلاق و فرهنگی، دانشجویان و پژوهشگران این حوزه برگزار می‌شود.

این رویداد ملی در تقویم رویدادهای سازمان‌های جهانی مالکیت فکری به ثبت رسیده‌است. از این رو، هم‌زمان با ۲۶ آوریل مصادف با روز جهانی «مالکیت فکری»، «مالکیت فکری و جوانان؛ نوآوری برای آینده‌ای بهتر» به‌عنوان شعار امسال سازمان جهانی مالکیت فکری مطرح شد که این امر بر نوآوری و نگاه خلاقانه تأکید دارد و توجه به این موضوع را بیش از پیش نشان می‌دهد.

در خبر برگزاری این همایش عنوان شده است: “مالکیت فکری(Intellectual Property)، به ابداعات و دستاوردهای ذهنی اشاره دارد. اختراعات، آثار ادبی و هنری، نمادها، نام و تصاویر مورداستفاده در تجارت و به طور خلاصه، تمامی دارایی‌های نامشهودی را که با استفاده از قدرت فکر و ذهن انسان پدید آمده‌است، می‌توان در قالب دارایی‌های فکری تعریف کرد. مالکیت فکری زاییده فکر و فرزند خلاقیت انسان‌هاست و بارزترین تفاوت آن با سایر مالکیت‌ها خصوصاً مادی و عینی، این است که دست‌اندازی به این‌گونه مالکیت‌ها و حقوق ناشی از آن توأم با ظرافت‌ها و خلاقیت‌های خاص خود است. امری که کشف و اثبات نقض آن‌ها را دشوار می‌سازد. از آن‌جایی‌که مراقبت و حفاظت از دارایی‌های فکری امری دشوار است، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مالکان دارایی‌های فکری از یک سو، و ارزش‌افزایی از سوی دیگر حائز اهمیت است. دلایل بسیاری می‌توان برشمرد که مالکیت فکری در حوزه صنایع فرهنگی با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبان است. از یک‌سو، به‌دلیل دشواری پیش ‌روی فعالیت‌های صنایع فرهنگی در کشور، به‌دلیل کم‌اهمیت شمردن این حوزه به‌عنوان یک فعالیت مهم صنعتیِ درآمدزا، از سوی دیگر دشواری حمایت از دارایی‌های فکری در صنایع فرهنگی، به‌دلیل پیچیدگی و درهم‌تنیدگی محصولات ملموس و ناملموس در کسب‌وکارهای فرهنگی، دشواری‌ها و مشکلات بسیاری در این حوزه وجود دارد. همچنین ناآگاهی و بی‌اطلاعی از اهمیت این موضوع نیز، مسئله دیگری‌ست که کسب‌وکارهای فرهنگی را با چالش‌های گوناگونی مواجه می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند روز سه‌شنبه صبح برای شرکت در این رویداد ملی، به سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم‌وفرهنگ واقع در تهران، بلوار اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل همت، خیابان قموشی، خیابان بهار مراجعه کنند. همچنین به شرکت‌کنندگان گواهی حضور با اعتبار آموزشی نیز اعطا خواهد شد. امید است با گردهمایی و حضور یکپارچه نهادها، سازمان‌ها و محققان در این حوزه، شاهد توسعه و اعتلای صنایع خلاق و فرهنگی کشور عزیزمان ایران باشیم.”


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.