اعتراض زنان در کابل به دستور جدید طالبان؛ هشدار آمریکا در مورد افزایش فشار

سه شنبه, 20ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

طالبان در دستوری تازه، پوشاندن چهره زنان در خیابان‌ها را اجباری کرده است

طالبان در دستوری تازه، پوشاندن چهره زنان در خیابان‌ها را اجباری کرده است

در واکنش به دستور رهبری طالبان مبنی بر اجباری بودن پوشش صورت زنان افغان در انظار عمومی، شماری از زنان در شهر کابل دست به اعتراض زدند و ایالات متحده نیز اعلام کرد که اگر طالبان تصمیمات مربوط به زنان و دختران را تغییر ندهد، فشار را بر طالبان افزایش خواهد داد.

در دستور هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، که روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، توسط سخنگوی وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» خوانده شد، به زنان هشدار داده شده که در صورت سرپیچی از فرمان روبنده اجباری، پدر یا نزدیک‌ترین عضو مرد در خانواده آن‌ها احضار و در نهایت زندانی یا از مشاغل دولتی اخراج می‌شوند.

در این پیام همچنین «بُرقع آبی» که در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نماد جهانی طالبان به‌شمار می‌رفت، به عنوان پوشش ایده‌آل برای زنان معرفی شده‌ است.

در این ارتباط شبکه خبری «طلوع» از افغانستان خبر می‌دهد که صبح سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، شماری از زنان معترض به این فرمان، در منطقه شهرنو در کابل دست به اعتراض زده‌اند. 

یک روز پیش از این، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری خواستار لغو این دستور شد و گفت: «ما مستقیماً این موضوع را با طالبان مطرح کرده‌ایم. ما تعدادی ابزار داریم که اگر احساس کنیم این فرمان‌ها لغو نخواهد شد، آماده‌ایم تا از آنها استفاده کنیم.»

آقای پرایس توضیح بیشتری نداد، اما دولت آمریکا پیشتر گفته است یکی از اهرم‌های کلیدی فشار واشنگتن بر طالبان، هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا است که دولت بایدن قرار است نیمی از آن را برای کمک به مردم افغانستان آزاد کند.

در روزهای اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در پیامی توییتری از طالبان خواسته است تا «به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان و تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.