وزیر نفت ایران: توافق واردات پنج میلیون تن گندم و غلات از روسیه نهایی شد

پنجشنبه, 5ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

برداشت گندم در یکی از مزارع روسیه

برداشت گندم در یکی از مزارع روسیه

وزیر نفت ایران از نهایی شدن واردات پنج میلیون تن گندم و غلات از روسیه طی سال جاری خبر داد.

جواد اوجی روز پنج‌شنبه پنجم خرداد گفت همچنین مقرر شد که تجارت دوجانبه ایران و روسیه ۱۰ برابر شده و به ۴۰ میلیارد دلار در سال برسد.

آمارهای گمرک روسیه از افزایش ۱۱۵ درصدی صادرات این کشور به ایران طی سال گذشته میلادی خبر می‌دهد.

روسیه در سال ۲۰۲۱ سه میلیارد و ۶۸ میلیون دلار صادرات به ایران داشته است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۴ میلیارد دلار بود.

ایران همچنین در سال گذشته خورشیدی ۱۶ میلیون تن واردات غلات داشت که هفت میلیون تن آن گندم بود. برآورد شده است که واردات غلات ایران امسال به ۲۰ میلیون تن اوج بگیرد.

آقای اوجی که همزمان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه است روز چهارشنبه به مسکو سفر کرد و با مقامات ارشد این کشور دیدار داشت.

آقای اوجی گفته است از محور‌های مهم توافقات صورت گرفته بین ایران و روسیه، مسائل پولی و بانکی بود که مقرر شده است استفاده از ارز‌های ملی و پیمان‌های پولی دوجانبه، اتصال سوئیچ کارت شتاب ایران به سوئیچ کارت روسیه زیر نظر بانک مرکزی و تشکیل کارگروه مشترک در این حوزه در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

او افزود: محور بعدی توافقات، مربوط به استفاده از خط اعتباری پنج میلیارد دلاری است که روسیه به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و تاکنون ۵۰ درصد از آن استفاده شده است تا پروژه‌هایی را در حوزه‌های مختلف اجرایی کنیم.

با استفاده از گزارش‌های گمرک روسیه، باشگاه خبرنگاران جوان و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.